Bli Business Partner i netthandelsbransjen!

Netthandelbransjen er avhengig av pålitelige, kompetente og økonomisk stabile tredjepartsleverandører. Derfor har vi knyttet til oss flere av de viktigste leverandørene i samarbeidsmodellen Business Partner. Målsetningen er å styrke og fordype relasjonene til disse. Gjennom å få innblikk i hverandres nettverk og ved informasjons- og kunnskapsdeling åpnes nye forretningsmuligheter. Konseptet innebærer ingen form for bransjeeksklusivitet.

Som Business Partner får du:

  • Gratis deltakelse for to personer og en utstillerstand på en av Virkes konferanser.
  • Anledning til å presentere produkt eller bedrift på foreningens interne medlemsmøter.
  • Representasjon på våre nettsider

Våre Business Partnere

  • Driw

    I det digitale skiftet styres stadig mer av vareflyten av kunden. Uten full kontroll over varebeholdningen, uavhengig hvor varene er, vil det være nærmest umulig for tradisjonelle handelsbedrifter å konkurrere med rene nettaktører, hevder Kari Bente Skarbø, leder av DRIWs Oslokontor.

    • Vi har sett hvordan nystartete selskaper angriper etablerte aktører og gjør det forbløffende bra på den viktigste parameteren av alle: Kundeopplevelsen, sier hun.
    • Store landsdekkende kjeder sliter med å tilpasse seg de nye kjøpsvanene. Skarbø mener problemet ligger i hvordan infrastrukturen til disse selskapene er bygd opp. Vareforsyningen er statisk og tilbudsdrevet, og logistikkfaget har i stor grad fokusert på innkjøp og transport av varer i store volum. Dette har resultert i effektive løsninger knyttet til leveranser av varer til et fast tidspunkt og til en fast adresse. Det å legge til en ny salgskanal som en nettbutikk representerer, har gitt denne etablerte og godt utprøvde forsyningslinjen en rekke nye problemer. I forsøk på å løse disse har kostnadene skutt i været.
    • Når netthandel i stor grad er den rake motsetningen til fysiske butikker, hjelper det ikke å sette strøm på butikken og kalle det en nettbutikk, mener hun.
    • Vi trenger å tenke på butikker på en ny måte. Hvis kjeder med butikker spredd rundt i Norge klarer å utnytte fordelen de har med utskutte varebeholdninger i umiddelbar nærhet til forbrukerne, kan de ta flerkanals-strategien til neste nivå.
    • Men dette krever en tydelig strategisk satsning fra ledelsen, og en helhetlig vurdering av både forretningsmodellen og hvordan forsyningskjeden skal fungere, sier Kari Bente Skarbø.

    Om DRIW

    Ålesund-bedriften DRIW AS er et teknologiselskap med rundt 75 ansatte. Firmaet ble startet for 37 år siden og har spisskompetanse innen varehandel-logistikk. Nå har Driw utviklet den teknologiske plattformen TRACE – et ordre-, lager-, butikk- og transportsystem som gir vareeier full kontroll og sporing på alle varestrømmer. Plattformen støtter flerkanalsløsninger med fysiske butikker, pop-up butikker og netthandel.

    Driws hjemmeside

  • Litium

    Svenske Litium er blitt ny Business Partner i Virke-Handel.

    – Når vi nå forsterker vår innsats og etablerer oss i Norge med egen country manager, vil vi også knytte oss tettere til norske nettbutikker. Vi har lenge sett på Virke e-Handel som en viktig bransjeaktør, sier Litiums Henric Ceder, nyansatt Country Manager for Norge.

    Han forteller at Litium lenge har hatt kunder og samarbeidspartnere i Norge, men nå er altså tiden inne til å satse for fullt og styrke innsatsen gjennom lokal representasjon.

    – Da er det viktig med kontakt med en organisasjon som jobber for å gi netthandelen de rette forutsetninger, sier Henric Ceder.

    Som Business Partner ser han fordeler i å få tilgang til rapporter og annen bransjeviktig informasjon som Virke e-Handel besitter.

    Litium var en av de første PIM– og e-handelsplattformene på det nordiske markedet. Erfaringen Litium har høstet gjennom lang tid, vil Litium nå dele med norske kunder og samarbeidspartnere.
    Litium har bygd opp en skybasert e-handelsplattform med løsninger tilpasset både mellomstore og store kunder innen så vel B2C som B2B.

    – Vi hjelper med merkevarebygging og salg i alle kanaler og på alle globale markeder. Oppstår det problemer vil vi være lett tilgjengelig for våre kunder i Norge.

    Litiums hjemmeside

  • Cookie Information AS

    Er du sikker på at nettbutikken din ikke sender kundedata til dine konkurrenter? Det er ofte det som skjer i de nettbutikker som ikke har kontroll på de cookies som nettstedet setter på kundens PC eller mobil. Nå tilbyr Virke e-Handel sammen med Cookie Information AS en løsning som analyserer hva slags informasjon du ufrivillig deler. Systemet kan enkelt kan implementeres i nettbutikken din.

    – Løsningen innebærer for det første at du oppfyller lovens krav, nå sist aktualisert gjennom EUs nye personverndirektiv i form av GDPR og ePrivacy. Og for det andre gir det en analyse av hvilke persondata ditt nettsted deler, og sikrer at nettstedet ditt ikke motarbeider dine egne forretningsmessige interesser, sier Jan Morten Andersen i Cookie Information AS. En undersøkelse Nasjonal kommunikasjonsmyndighet utførte hos 500 av de mest besøkte nettstedene, avslørte at bare 19 prosent oppfylte lovens krav.

    De fleste som bruker internett registrerer at det stadig dukker opp et banner som varsler om at nettsiden bruker cookies eller informasjonskapsler. Det finnes flere typer cookies. Mange er av teknisk karakter og bidrar til at nettbutikken eller nettstedet fungerer slik det skal og gir brukeren en positiv opplevelse. Det finnes også en lang rekke cookies som har til formål å dele med informasjon om hva brukeren leser og gjør på nettstedet. Disse data sendes automatisk til databaser rundt i verden. Dette gjør at man senere kan målrette reklame til deg og meg. Dataene er tilgjengelig for den som betaler mest.

    – Cookie-deklarasjoner er internettets varedeklarasjon, sier Jan Morten Andersen. – Når man handler matvarer i butikken, vil man være skeptisk til varer som ikke har en deklarasjon. Det er sjelden at man leser den, men varedeklarasjonen er en garanti for at varen har gjennomgått prosedyrer som sikrer innhold og kvalitet. Slik er det også på internett. En cookie-deklarasjon er en garanti for at eieren av nettstedet dokumenterer de cookies som settes og at det er gjort en kontroll av at deling av data er i tråd med nettstedets og brukernes interesser. Ved å ta i bruk denne formen for varedeklarasjon på nettet, skapes det også trygghet hos kundene. Mange forbrukere er etter hvert mektig lei av å motta reklame som de ikke har bedt om

    Som eier av en nettbutikk har du sannsynligvis ikke full kontroll på den deling av persondata som foregår fra nettbutikken din. Årsaken er at nettbutikken er bygget opp av en lang rekke elektroniske byggeklosser som ofte er hentet gratis fra internettet og som har en skjult funksjon som distribuerer data uten at du vet om dette.

    Virke e-Handel vil i samarbeid med Cookie Information AS tilby en løsning gjør at du tilfredsstiller regelverket og samtidig får kontroll din deling av kundedata fra din nettbutikk. Vår søsterorganisasjon i Danmark, FDIH, har i flere år hatt tilsvarende samarbeid med Cookie Information og mange danske nettbutikker har løsningen i drift.
    Medlemmer i Virke e-Handel og sertifiserte butikker i Trygg e-Handel får 25 % rabatt på Cookie Informations løsninger for nettsteder og app'er.

    For ytterligere informasjon om og bestilling av løsningen Cookie Information og Virke e-Handel tilbyr, les her.

    Cookie Information sin nettside

  • Helt hjem

    Nettbutikk-pakker er det helt store satsingsområdet for helthjem. Bak selskapet står medieselskapene Schibsted, Amedia og Polaris. helthjem leverer på døra, før frokost, også i helgene.

    – Vår visjon er «vi skal eie hjemmet», sier André Braathen, kommersiell direktør i helthjem Netthandel.

    – Et landsdekkende nett av avisbud er stammen i helthjems logistikkløsning. Våre eiere har jo mange generasjoners erfaring i å levere aviser på døra, nær sagt før hanen galer. Vi satser nå sterkt på e-handelspakker. Med den veksten vi ser at netthandelen vil få, er det helt naturlig og nødvendig for oss å komme tettere på bransjen, noe vi nå gjør ved å styrke vår Business Partner-rolle i Virke e-Handel.
    Braathen sier at de forventer en årlig vekst i netthandelen på inntil 20 prosent. Undersøkelser viser at kundene ønsker seg raskere, oftere og enklere levering.

    – Vi skal oppfylle alle de tre ønskene, og vi vil være den eneste logistikkleverandøren som leverer helt hjem på lørdager i hele landet samt også på søndager i storbyer. Det gir nettbutikkene en enestående konkurransekraft.

    Braathen viser til at én av fire har avstått fra å handle på grunn av dårlige leveringsvilkår. Videre at åtte av ti ønsker levering til hjemmet, mens 25 prosent er svært interessert i helgelevering.
    Gerhard Anthun i Virke e-Handel ønsker helthjems ytterligere satsing velkommen.

    – helthjem Netthandel vil være et bidrag til å styrke netthandelen og samtidig en utfordrer til eksisterende, dyktige distributører. Det er en konkurranse som på sikt vil tjene hele bransjen.

    Megtildeg.no

    helthjem står også bak megtildeg.no (M2D) som er en tjeneste der privatpersoner kan sende og motta pakker fra sitt eget hjem. Tjenesten har foreløpig noe begrenset geografisk hente-dekning, men leverer til hele Norge.

    Helt hjems nettside

  • Adyen Nordic | Verdensomspennende betalingsteknologi

    Den verdensomspennende betalingsplattformen Adyen er ny Business Partner i Virke e-Handel. Adyens betalingssystem brukes av mange av verdens mest kjente internasjonale selskap.

    – Vi gleder oss til å bli mer kjent med det norske markedet. Vi vil gjerne lære norske netthandlere å kjenne og ser frem til å kunne utvikle forretningssamarbeid med andre medlemmer og Business Partnere i Virke e-Handel, sier Tobias Lindh, Country Manager for Adyen Nordic.

    Adyen står bak det omfattende Retailbarometeret som i sin 2018-rapport presenterer holdninger og kjøpevaner basert på svar fra over 5000 forbrukere og 500 nettbutikker.

    – Virke e-Handel har fått tilgang til rapporten. Her er det spennende funn som netthandlere vil ha nytte av å få kunnskap om. Vi skal dele denne kunnskapen med våre medlemmer, lover Gerhard Anthun, leder i Virke e-Handel.

    Fakta om Adyen Nordic

    Adyen ble grunnlagt i Amsterdam i 2006 av en gruppe gründere. Utgangspunktet var at datidens betalingsteknologi var et lappeteppe med til dels utdatert infrastruktur.

    Grunnleggerne satt seg ned med ett mål for øyet: Å bygge et betalingssystem på en plattform som kunne fungere verden over og som sømløst ville kunne betjene ulike betalingsformer og muliggjøre vekst online, via mobile enheter og på salgssteder.

    Adyen er representert med kontorer i 15 land. Norden-kontoret ble åpnet i Stockholm i 2012.

    Adyen Nordics nettside

  • Dynamicweb: Vil være på en arena i utvikling

    – Vi ønsker å være sammen med likesinnede på en arena som hele tiden har søkelyset på å flytte e-handel videre, oppgir Steffen Breen, Country Manager for Dynamicweb i Norge, som grunn til at selskapet er blitt Business Partner i Virke e-Handel.

    – Dette gjør at vi som leverandør av software må henge med i en tid der nye trender, endringer og krav kommer ekstremt hurtig. Men det er slik man oppnår teknologiske nyvinninger, fortsetter Breen.

    Dynamicweb er et internasjonalt softwareselskap som ble etablert i 1999 med hovedkontor i Danmark. I dag har selskapet rundt 110 ansatte på 13 lokasjoner rundt om i verden: I USA, Nederland, Bulgaria, Brasil, Romania, Singapore, Norge og Sverige.

    Dynamicweb tilbyr et komplett system for publisering og e-handel som inneholder alt man trenger til å lage nettsider, nettbutikker og online markedsføring, og som kan tilpasses etter kundens forretningsprosesser.

    Dynamicweb brukes i dag av over 4500 kunder i over 20 land og oppdateres løpende i nye versjoner med nye funksjoner og andre utvidelser. Systemet automatiserer de tidskrevende oppgavene ved søkemotoroptimering. Dette resulterer i bedre plasseringer og flere besøkende på nettsiden gjennom for eksempel google-søk.

    For å si det med Dynamicwebs egne ord: Plattformen har sine styrker gjennom e-handel, marketing og CMS – kombinert med integrasjoner med ERP, CRM og nå utvidet med PIM i plattformen!

  • Procurator: Billig eske kan koste dyrt

    – Når folk handler sko på nettet, spaserer ikke skoene selv hjem til kunden. De må plukkes, pakkes, forsegles merkes og sendes, sier Truls Høivik, KAM Emballasje i Procurator Norge AS på Skedsmokorset utenfor Oslo.

    – Takket være en hurtigvoksende netthandel øker etterspørselen etter ulike former for emballasje og pakkesystemer kolossalt. Her er det vi ønsker å være best i klassen, sier Høivik ubeskjedent. Han tilbyr hele spekteret av pakkeløsninger, med esker, boblefolie, bølgepapp, pakkeutstyr og pakkemaskiner eller kort fortalt: Alt du trenger til et moderne internlogistikksystem.

    Høivik sier at han gjennom sin tidligere arbeidsplass ble kjent med Virke e-Handel og var derfor klar på at Procurator måtte bli Business Partner.

    – Det er her vi treffer kundene våre og det er her vi kan lære mer om bransjen, trender og utvikling. På den måten blir vi i bedre stand til å tilby løsninger som er økonomisk effektive og tilpasset den enkelte kunde. Husk: Pakketiden koster ca 10 kroner per minutt! En billig eske kan koste deg dyrt!

    Om Procurator

    Procurator er i sin opprinnelse et svensk firma med avdelinger i Norge, Sverige, Finland, Tyskland og Estland. Og det er mye mer enn emballasje. Procurator er stor aktør innen hudpleie, renhold, pleie og omsorg, verneutstyr, poser og sekker og engangsartikler til HORECA-markedet .

    Procurator tilbyr gjennom sin eier Papyrus Norge AS (forhenværende Carl Emil AS) det aller meste innen papir og kartong til grafisk industri.

  • RELEX Solutions

    Mange av Virke e-Handels medlemmer vil oppleve store fordeler i form av økt salg og reduserte kostnader med RELEX integrerte forsyningskjedeløsninger. På grunn av dette og mange andre fordeler Virke e-Handel ga oss, var det naturlig for oss å bli Business Partner, sier Karoline Synnøve Wiig i RELEX Solutions.

    Hun har tittel som Marketing & Communications Specialist i selskapet som har lokale kontorer en rekke steder i Europa og Nord-Amerika. RELEX ble etablert av ledende logistikkforskere i 2005. Gjennom presise etterspørselsprognoser, automatiske varepåfyllinger, sortimentsoptimaliseringer og bemanningsløsninger, hjelper RELEX sine samarbeidspartnere med bedre planlegging, mersalg og reduksjon av svinn og ukurans.

    Ønsker man økt hylletilgjengelighet, mindre varelager i butikken samt minske faren for utsolgtsituasjoner, kan selskapet skreddersy en pakke som kan hjelpe detaljhandlere å oppnå nettopp dette – også de som driver netthandel og omnikanal.

    – Vår fleksible teknologi tilpasser seg den enkeltes bedrifts operasjoner og prosesser og kan brukes av markedsutfordrere så vel som godt etablerte internasjonale selskap, sier Karoline Synnøve Wiig.

    Relex hjemmeside

  • Sannsyn | Bruker Virke e-Handel som sparringspartner

    For oss var det verdifullt å kunne eksponere oss overfor medlemmene av Virke e-Handel på Vårkonferansen i 2016, sier daglig leder i Sannsyn, Morten Krogh-Moe – som siden har vært Business Partner.

    Det er summen av flere ting som gjør et slikt medlemskap verdifullt, sier han:

    • Kontakten med netthandlere og muligheten til å markedsføre oss selv i det nettverket vi er blitt en del av.
    • En form for tverrfaglig samarbeid.
    • Virkes advokater som leverer oppdatert kunnskap.
    • Og ikke minst å ha Virke e-Handel som en sparringspartner i saker som angår netthandel

    Sannsyn arbeider med retail, personaliseringsteknologi og kundekunnskap på høyt nivå. Krogh-Moe har tidligere jobbet med teknologi for mediebransjen.

    På Vårsamlingen trakk han paralleller mellom situasjonen i norsk retail og den mediebransjen befant seg i på begynnelsen 2000-tallet.

    – Fortsatt tjener retail mest penger i den fysiske butikken slik mediene tjente mest penger på papiravisen. Og det er der de har mest kompetanse. Det bidrar til at de ikke vil se de dramatiske endringene som hurtig vil endre verdien av den fysiske butikken. Man risikerer å være for sedate og bli ledet inn i en negativ spiral, hele tiden på etterskudd: To little to late, sa han. Det var de av medieselskapene som tok posisjon tidlig som klarte seg best i overgangen til digitalt.

  • Bisnode

    Bisnode har valgt å gå inn i Virke e-Handel som Business Partner fordi vi tror dette er en viktig arena for å posisjonere seg som tilbyder av data- og analyse. Det sier Liv Anne Holst, Communication Manager i Bisnode Norge AS.

    Bisnode er ingen novise I databransjen. Firmaet ble startet I Sverige så tidlig som i 1989 og betjener I dag hele Europa.

    Ifølge Liv Anne Holst ønsker Bisnode å holde seg oppdatert om utviklingen innen e-handel, men vil også arbeide aktivt for å komme i dialog med flere aktører innen denne bransjen.
    – Data og innsikt blir stadig viktigere innen e-handel og er helt nødvendige bidrag for å kunne optimalisere kundereisen og verdikjeden som sådan, sier hun.

    Hun har strategien klar: Vi håper å komme i konstruktive samtaler som kan tilføre læring og verdi for både medlemmene av Virke e-Handel og oss som partner. Det er også en fordel å skape solide nettverk som kan bære frukter på lengre sikt. Bisnode har kunnskap om markedet og et godt nettverk, noe som gir gode forutsetninger for å kunne bli en god sparringspartner når medlemmene har behov for data og innsikt.

    På egen nettside sier Bisnode at "vi vet hva din kundes neste kjøp blir". Det er Liv Annes ønske at de skal kunne bidra med innsikt på flere områder, for eksempel identifisering, rekruttering, risikovurdering, analyse og gjenvinning av kunder. Kunnskap om kundene og markedet er den viktigste forutsetningen for å lykkes i tiden fremover, slår hun fast.

    Bisnodes nettside

Vil du vite mer om å bli Business Partner? Kontakt meg!