Julehandelen

Hvordan blir årets siste måned for handelsnæringen? Hvor mye penger kommer nordmenn til å bruke, og hvor mye reiser vi? Her finner du prognoser for julehandelen, analyser for ulike bransjer og løpende oppdateringer.

Når kommer prognosene?

Virke lanserer hvert år løpende prognoser og tall på nordmenns julehandelsvaner. Estimatene er blant annet fordelt på snittforbruk per person, fordeling på fylke, bransje og kategori.

Siste oppdatering

  • : Årets prognoser for julehandelen kommer 5. november

    Torsdag 5. november inviterer Virke til julehandelsseminar i våre lokaler, hvor vi presenterer våre prognoser for årets julehandel. Administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen, direktør for Virke handel Harald J. Andersen og bransjedirektør for Virke dagligvare Ingvill Størksen vil være til stede.

    Det blir anledning til å gjøre intervjuer etterpå. Av smittevernhensyn ber vi om at alle melder seg på til anders.saetra@virke.no.

    Årets prognoser vil bli offentliggjort på denne siden samme dag.

  • : Nedgang i desember, men julehandelen går opp

    Omsetningen på kjøpesentrene gikk ned med 2,5 prosent i desember. Den sterke handelen under Black Week i november tilskrives mye av skylden. Om man sammenligner de tre siste ukene i november og desember i 2019 med 2018 økte julehandelen med 1,2 prosent.

    Se pressemeldingen her

  • : 36,9 prosent økning i julehandelen

    Omsetningen i uke 50 var 36,9 prosent høyere enn i uke 49. Likevel er veksten fra uke 49 til 50 mindre enn forventet. Selv med en økning på 36,9 prosent fra forrige uke, har omsetningene gått ned 6,3 prosent sammenlignet med uke 50 i fjor. De siste fem ukene har omsetningen vært 1,2 prosent lavere enn i 2018.

    Se pressemeldingen her

    Vekst innen klær, sko og veskehandel

    Klær- sko og vesker var kategoriene som kom best ut av uke 50, med en vekst på 63 prosent fra forrige uke. I spesialbutikkene økte omsetningen med 47 prosent, og for butikkene innen hus og hjem økte omsetningen med 30 prosent. Lavest vekst fra forrige uke hadde kategoriene mat og drikke, med en omsetningsvekst på 21 prosent.

    Omsetningen i uke 50 var 10,2 prosent høyere enn i Black Week i uke 48. Inntil resultatet av julehandelen 2019 foreligger har det vært den største uken omsetningsmessig.

    Nedgang fra 2018

    I uke 50 falt omsetningen i alle landsdeler sammenlignet med i fjor. Minst nedgang var det på Sørlandet der omsetningen i gikk ned med 3,5 prosent. På Vestlandet og i Nord-Norge falt omsetningen med rundt 5 prosent, mens Trøndelag og Østlandet opplevde en nedgang på 7,3 prosent sammenlignet med 2018.

    Ved utgangen av uke 50 var det ni handledager igjen til julaften mot 8 i fjor. Omsetningsmessig vil uke 51 bli den klart største i desember. Trolig vil handelen øke med 25-30 prosent fra uke 50 til uke 51.

    Analysen baserer seg på omsetningstall fra 190 kjøpesentre. Dette kan være en indikasjon på at det er netthandelen som sitter igjen med den største veksten fra årets julehandel.

    Omsetningsendring per bransje

    Kategori

    Omsetningsendring uke 49 - 50 2019

    Omsetningsendring uke 46-50 2018-2019

    Mat og drikke

     21 prosent

     -0,1 prosent

    Klær, sko og vesker

     63 prosent

     -5,9 prosent

    Spesialbutikker

     47 prosent

     -3,5 prosent

    Hus og hjem

     30 prosent

     2,8 prosent

    Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter)

     36,9 prosent

    -1,2 prosent

    Omsetningsendring per landsdel

    Landsdel

    Omsetningsendring uke 50 2018 - 2019

    Midt-Norge

    -7,3 prosent

    Vestlandet

    -4,9 prosent

    Østlandet

    -7,3 prosent

    Sørlandet

    -3,5 prosent

    Nord-Norge

    -5,1 prosent

    Kilde: Kvarud Analyse

  • : Julehandelsindeks uke 49: 4,4 prosent nedgang

    Omsetningen i uke 49 gikk ned med 4,4 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor. Dette er typisk for uken etter Black Week. Black Friday havner i ulike uker fra år til år, dette gir store svingninger i omsetningen når man sammenligner ukesomsetningen i ulike år. Grunnet Black Week i uke 48 falt omsetningen med 20,7 prosent fra uke 48 til 49.

    Se pressemeldingen her.

    Omsetningen på kjøpesentrene gikk ned med 5 prosent, mens omsetningen i øvrige virksomheter økte med 0,8 prosent i uke 49. Mat og drikke var kategorien som kom best ut av uke 49, med en vekst på 0,3 prosent. I butikkene innen hus og hjem gikk omsetningen ned med 0,8 prosent. I spesialbutikkene og klær-, sko- og veskebutikkene gikk omsetningene ned med henholdsvis 8 og 13 prosent. Om man ser omsetningsendringene over en fireukers periode opplever kjøpesentrene en vekst på 0,7 prosent.

    Kategori Omsetningsendring uke 49 2018-2019 Omsetningsendring uke 46-49 2018-2019
    Mat og drikke 0,3 prosent 1,5 prosent
    Klær, sko og vesker -13,3 prosent -3,8 prosent
    Spesialbutikker -8,0 prosent -1,3 prosent
    Hus og hjem -0,8 prosent 4,7 prosent
    Butikkhandel i kjøpesenter totalt -5,0 prosent 0,4 prosent
    Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter) -4,4 prosent 0,7 prosent

    Kilde: Kvarud Analyse

  • : Nedgang i salget på Black Friday

    Omsetningen på Black Friday 2019 gikk ned med 1 prosent sammenlignet med Black Friday 2018, men omsetningen i Black Week økte med 6,6 prosent.

    Se pressemeldingen her

    Kategori

    Omsetningsendring uke 48 2018-2019

    Omsetningsendring uke 46-48 2018-2019

    Mat og drikke

    2,5 prosent

    2,1 prosent

    Klær, sko og vesker

    64,8 prosent

    -0,7 prosent

    Spesialbutikker

    37,6 prosent

    1,1 prosent

    Hus og hjem

    69,7 prosent

    6,4 prosent

    Butikkhandel i kjøpesenter totalt

    39 prosent

    2,2 prosent

    Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter)

    36,6 prosent

    2,5 prosent

    Kilde: Kvarud Analyse

  • : Julehandelsindeks uke 48: Nedgang i Black Friday-salget

    Omsetningen på Black Friday 2019 gikk ned med 1 prosent sammenlignet med Black Friday 2018, men omsetningen i Black Week økte 6,6 prosent. Dette viser at Black Friday har beveget seg fra en dagskampanje til en ukeskampanje.

    Les pressemeldingen vår her

    Julehandelsindeksen viser at omsetningen i uke 48 økte med 36,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Den kraftige veksten skyldes forskyvningen av Black Friday fra uke 47 i fjor til uke 48 i år. Ser vi de tre siste ukene under ett, har omsetningen økt med 2,5 prosent.

    Julehandelsindeks uke 48: Nedgang i Black Friday-salget

    Kategori Omsetningsendring uke 48 2018-2019 Omsetningsendring uke 46-48 2018-2019
    Mat og drikke 2,5 prosent 2,1 prosent
    Klær, sko og vesker 64,8 prosent -0,7 prosent
    Spesialbutikker 37,6 prosent 1,1 prosent
    Hus og hjem 69,7 prosent 6,4 prosent
    Butikkhandel i kjøpesenter totalt 39 prosent 2,2 prosent
    Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter) 36,6 prosent 2,5 prosent

    Kilde: Kvarud Analyse

  • : Prognose for julehandelen 2019

    • I desember 2019 vil nordmenn handle for 58 milliarder kroner.
    • Dette er en øking på 1,5 prosent fra i fjor, og tilsvarer 10 850 kroner per innbygger.
    • Dette er 90 kroner mer enn det vi brukte på julehandelen i fjor, og gir en øking på 0,8 prosent i omsetning per innbygger.
    • Totalt er dette 27 prosent mer enn hva butikkene omsetter per innbygger de øvrige 11 månedene i året.

    Trykk på "se mer" for fylkesvise tall.

    Desemberhandel etter fylke 2019. Omsetning i mill. kr. inkl. mva.

     Fylke Desember

    Endring i desemberhandelen i prosent

    Østfold 2 710 0,5
    Akershus 7 070 2,5
    Oslo 7 790 2,5
    Hedmark 2 020 0,5
    Oppland 2 040 1,5
    Buskerud 3 090 1,5
    Vestfold 2 530 2,0
    Telemark 1 860 1,0
    Aust-Agder 1 210 2,0
    Vest-Agder 1 980 1,5
    Rogaland 5 130 1,5
    Hordaland 5 840 0,5
    Sogn og Fjordane 1 110 0,5
    Møre og Romsdal 2 890 0,5
    Trøndelag 5 070 1,5
    Nordland 2 710 0,5
    Troms 1 950 0,5
    Finnmark 830 1,5
    Hele landet 57 830 1,5

    Kilde: Kvarud Analyse

Kontaktperson