– Om å svare på utfordringene og å lære av andre

Publisert:

Annegret Mayer og Florian Seikel fra den tyske bransjeforeningen German Ecommerce Asociation Händlerbund

Vi var overhodet ikke forberedt på utviklingen i kjølvannet av Amazons inntreden på det tyske markedet. Det sier to av tungvekterne i tysk e-handel, Florian Seikel og Annegret Mayer fra den tyske bransjeforeningen German Ecommerce Asociation Händlerbund.

Amazon tok tyskerne på sengen

På Vårsamlingen til Virke e-Handel 28. mars vil de utdype hva som skjedde i Tyskland og hvordan markedet fungerer i dag. Og de har råd til norske nettbutikker nå som Amazon banker på døra til det norske markedet. Amazons utvikling i Tyskland fra starten i 1998 er formidabel. Giganten omsatte i 2016 mer enn de ni neste butikkene på Tysklands topp ti-liste.

– Jeg vil hevde at vi slett ikke var forberedt på Amazon. Tysk nettbransje var verken omfattende eller særlig utviklet. Amazons størrelse, både som dominerende plattform og som gigantisk markedsplass, endret helt spillereglene på det tyske markedet, sier Florian.

Utfordringen for tyske nettbutikker var å utmeisle en helt ny bedriftsstrategi.

– For eksempel ble det nødvendig å utvikle en flerkanalsstrategi samt gjøre analyser av i hvilken grad Amazon ville være i et direkte konkurranseforhold som salgskanal.

Våre tyske gjester er helt klar på at det finnes et liv i markeder der Amazon opererer.

– Det krever riktig strategi og at vi kan stole på egne nisjeprodukter. Viktigere enn noen gang vil det være å gi kundene god service og kvalifiserte råd, samt selv å utvise både kreativitet og profesjonalitet. Dette er noe vi i det tyske Händlerbund daglig bistår våre medlemmer med.

Hva er ditt beste råd til norske nettbutikker i lys av hva som har skjedd i Tyskland?

– Nøl ikke med å utvikle en velfungerende strategi for videre nettsalg. Det innebærer gode kunnskaper både om marked og om kundeatferd og –forventninger. God kjennskap til aktuell lovgiving og konkurranserett blir stadig viktigere. Vi har i Tyskland erfart at nettbutikkene har hatt behov for den kunnskapen vi i Händlerbund har bygd opp, sier Florian.

Annegret Mayer vil i tillegg gi et innblikk i hva innføringen av den felleseuropeiske godkjenningsordningen Trustmark har betydd for de tyske nettbutikkene.