Norske dataspillprodusenter
Virke har samlet inn tall fra dataspillprodusenter i Norge for 2019. Den norske spillbransjen fortsetter veksten når det gjelder antall ansatte. Omsetningen er høyere for 2019 sammenlignet med 2017, men har hatt en liten nedgang det siste året.
Antall ansatte i spillselskapene viser tydeligst at dette er en bransje i vekst. I 2019 oppga spillprodusentene at det var ansatt 342 i norske selskapene, hvorav 314 var heltidsansatte og 28 var ansatt på deltid. Det er en økning på 20 prosent fra året før. De fleste av selskapene som rapporterer inn oppgir en økning i antall ansatte fra 2018 til 2019. I tillegg må det poengteres at det er med et selskap mer i rapporteringen for 2019 enn det var i 2018. Det finnes flere som jobber med dataspillutvikling i Norge, så den samlede norske spillbransjen er større, men her oppgis tall fra den etablerte, profesjonelle delen av bransjen (selskaper som har utgitt og hatt omsetning på spill) som leverer inn tall til markedsstatistikken. For første gang har vi også kartlagt hvor mange av de fast ansatte i bransjen som er kvinner. For 2019 var dette 12,5 prosent.
Mellom 2017 og 2018 økte omsetningen kraftig blant norske spillprodusenter, men det ha vært omsetningsnedgang fra 2018 til 2019. Veksten mellom 2017 og 2018 skjedde både blant etablerte selskap og blant nye. Utviklings- og produksjonsløpene for dataspill lange og kan gjerne vare i 2-4 år. Omsetningen vil avhenge av antall spill som er i salg og hvor godt disse går. Omsetningen til selskapene vil derfor variere mellom år, ut fra om de har nye spill i markedet eller ikke, og fra 2018 til 2019 har det samlet sett vært en nedgang. Vi ser likevel en økning i omsetning over tid. Bruttoomsetningen i 2019 var fortsatt høyere enn 2017.
Nedgangen i bruttoomsetning er større enn for total omsetning med 11 prosents nedgang. Total bruttoomsetning er høyere enn total omsetning på grunn av distribusjonsledd mellom utvikler og kunde, men forskjellen mellom disse er mindre i denne rapporteringen enn man kunne forvente. En av forklaringene er forskudd på salg, som minst én av spillprodusentene har oppgitt som grunn. Bruttoomsetning er altså det som i hovedsak trekker omsetningen ned i 2019 sammenlignet med 2018. En av forklaringene på nedgangen i 2019 er at Funcom i mai 2018 lanserte spillet Conan Exiles, som ble en stor suksess og som drev veksten i 2018. Funcom er den desidert største aktøren i norsk spillbransje og når de slipper et stort spill vil det ha konsekvenser for statistikken for den norske bransjen som helhet.
Om statistikken
-
Aktørene
-
Omsetning på spill – to definisjoner
-
Spillmodeller
-
Rapporter