Bærekraft for små og mellomstore virksomheter - strategi og praktisk gjennomføring - Digitalt kurs

Fra 2025 kommer det nye krav til bærekraftsrapportering for store virksomheter. Små og mellomstore virksomheter som leverer produkter og tjenester til større virksomheter eller det offentlige må forvente å dokumentere arbeid med bærekraft.

Kurset går gjennom verktøy du kan bruke for å engasjere og forankre bærekraftsarbeidet hos ansatte, ledelse og styre i virksomheten. Deltakerne får en enkel mal på bærekraftstrategi som kan brukes i egen virksomhet. Presentasjonsmateriell som kan brukes i egen virksomhet.  

Du lærer

  • Hvordan en helhetlig bærekraftstrategi bør bygges 
  • Å gjøre en enkel verdikjedeanalyse for å vurdere miljøpåvirkning fra virksomheten 
  • Hvordan en gjennomfører og leder en vesentlighetsvurdering  
  • Å ta områder fra vesentlighetsvurdering over i strategi og setter mål  
  • Å kommunisere bærekraft i tråd med gjeldende regler for grønn markedsføring 

Etter kurset vil du kunne  

  • Organisere bærekraftsarbeid i virksomheten og utvikle en plan/strategi  
  • Lede en workshop for verdikjedeanalyse og vesentlighetsvurdering 
  • Prinsipper for hvordan arbeidet bør rapporteres og formidles til ansatte og kunder 

Kurset passer for

Kurset passer for alle som skal ha - eller ønsker å ta et ansvar for bærekraft i virksomheten, ledelse i små og mellomstore selskaper, styremedlemmer eller andre ansatte som skal arbeide med bærekraft. Det er ingen krav til forkunnskap. Du får størst utbytte av kurset dersom dere skal lage en ny eller bearbeide en eksisterende bærekraftstrategi. Kurset har en praktisk tilnærming og deltakerne vil få maler som de kan bruke i egen virksomhet.  

Tidspunkt

Kurset går over to påfølgende dager fra klokken 09.30 til 12.00.
Du melder deg på en gang for begge kursdagene.

Kursholdere

Ofte stilte spørsmål

  • Om påmeldingsregler

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
  • Slik får du tilgang til onlinekurset

    • Etter påmelding får du automatisk tilsendt en lenke til å følge onlinekurset. Det er derfor viktig at du har oppgitt korrekt e-postadresse ved påmelding. Du vil også motta lenken til onlinekurset en time før sendestart.
    • Sørg for å være pålogget fem til ti minutter før kursstart, vi ønsker å starte presis. Opplever du problemer med lenken ta kontakt med oss. 
    • Chrome, Safari og Edge er nettleserne som fungerer best. Det er en fordel å ha en nyere versjon av nettleseren.
  • Er det noe annet du lurer på?

    Kontakt oss på

    Telefon 22 54 17 00 eller e-post 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Innovasjon og Effektivisering i Byggenæringen

    Gjør deg klar for en dag fylt med innsikt, innovasjon og inspirerende diskusjoner. Byggstand inviterer til et arrangement for hele byggenæringen.

  2. Norwegian employment law fundamentals

    As an employer, it is necessary to have a comprehensive overview of the most important issues in the Norwegian employment law and regulations, from hiring to working hours, sick leave, follow-up, and termination.

  3. Ruset på jobb?

    Er alkohol- og rusmiddelbruk problematisk for arbeidsplassen, og hva er så fall problemet?

  4. Reisepuls

    Virke Reiseliv inviterer til webinar hvor vi presenterer de nyeste tallene fra Reisepuls sommer 2025. Vi vil fokusere på hovedfunn i undersøkelsen og sette resultatene i sammenheng med den makroøkonomiske konteksten. Vi vil blant annet belyse nordmenns reiseplaner for sommeren samt hvilke forhold som påvirker valg av ferie.

  5. Selvledelse - Bli en bedre leder gjennom bevisst selvledelse - digitalt

    Som leder står du overfor høyt tempo, komplekse utfordringer og store krav til prestasjon. Evnen til å lede deg selv er en avgjørende faktor for å lykkes – både for din egen trivsel og for å inspirere og utvikle medarbeiderne dine.

Slik bruker du medlemskapet

Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene