Onlinekurs - Nedbemanning

Står du overfor en mulig nedbemanningsprosess? Som arbeidsgiver er det nødvendig å ha oversikt over fremgangsmåte, viktige spørsmål og fallgruver.

NB! Kurset går over to dager

Kurset går over to påfølgende dager fra klokken 09.30 til 12.00.

Du melder deg på en gang for begge kursdagene.

Læringsutbytte

Når du har gjennomført kurset vil du få bedre kjennskap til regler, rettspraksis og praktiske tips og dermed stå bedre rustet til å møte de fleste problemstillinger som oppstår i en nedbemanningsprosess.

Kurset passer for

Deg som leder eller utøver av arbeidsgiverfunksjonen, HR og jurister som ønsker kompetanse i nedbemanning.

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjon og erfaringsdeling.

Kurset tar for seg følgende emner:

  • Grunnlag for nedbemanning (behov for driftsinnskrenkninger/rasjonalisering)
  • Utvelgelseskrets
  • Utvelgelseskriterier
  • Drøftinger med tillitsvalgte
  • Informasjon til ansatte
  • Annen passende ledig stilling
  • Bedriftens behov for nedbemanning mot ulemper det vil medføre for den enkelte
  • Drøftelsesmøte
  • Oppsigelse
  • Forhandlingsmøte/videre rettslig prosess

Vi tilbyr også dette kurset i fysisk versjon.  Les mer og meld deg på her.

Kursholdere

Ofte stilte spørsmål

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
  • Slik får du tilgang til onlinekurset

    • Etter påmelding får du automatisk tilsendt en lenke til å følge onlinekurset. Det er derfor viktig at du har oppgitt korrekt e-postadresse ved påmelding. Du vil også motta lenken til onlinekurset en time før sendestart.
    • Sørg for å være pålogget fem til ti minutter før kursstart, vi ønsker å starte presis. Opplever du problemer med lenken ta kontakt med oss. 
    • Chrome, Safari og Edge er nettleserne som fungerer best. Det er en fordel å ha en nyere versjon av nettleseren.
  • Hvordan søke om OU-fond midler til kurs hos Virke?

    Er du medlem av Virke og betaler inn til Virke/LO eller Virke/YS fondet, og er bundet av en av  disse tariffavtalene? Da dekker fondet (ved Spesialutvalget) kostnaden  for  kursnettverk og lederutvikling i regi av Virke. Vil du i tillegg søke om dekket reise/opphold, bruker du ordinært søknadskjema for disse kostnadene.

    Maks beløp er 150 000 kroner per virksomhet.

  • Er det noe du lurer på?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post  kurs@virke.no

Dette skjer hos Virke!

  1. Onlinekurs - Arbeidstid - arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser

    Når og hvor mye er det lov å jobbe? Hvilke bestemmelser har betydning for hvordan vi organiserer arbeidet vårt? Er arbeidstidsreglene annerledes på hjemmekontoret?

  2. Medlemsmøte kultur og reiseliv

    Velkommen til medlemsmøte for reiseliv og kultur angående lønnstøtteordningen.

  3. Reparatørene kommer

    EU parlamentet vedtok nylig forbrukernes rett til å reparere produkter. Men er det mulig å gjøre butikk på reparasjon? Lær mer i dette webinaret!

  4. Avfallsfrie byggeplasser, i teori og praksis

    Møt noen av aktørene som leder an i utviklingen av konseptet avfallsfrie byggeplasser.

Se alle kurs og konferanser

Kontakt