Onlinekurs - Oppsigelse

I en oppsigelseprosess er det viktig med en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Vi viser hvordan du kan gjøre dette på en forsvarlig måte.

NB! Kurset går over to dager

Kurset går over to påfølgende dager fra klokken 09.30 til 12.00.

Du melder deg på en gang for begge kursdagene.

Læringsutbytte

De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang på grunn av forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes:

  • Manglende resultater fra medarbeideren
  • Fravær
  • Samarbeidsproblemer
  • Rusmisbruk

Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarlig måte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme.

Kurset passer for

Ledere og personer med personalansvar.

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling.

Vi går gjennom følgende temaer

  • Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse
  • Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon
  • Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat, oa
  • Grunnlaget for avskjed
  • Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement
  • Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet.
  • Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen"
  • Forhandlinger og prosessuelle forhold.

Ofte stilte spørsmål

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
  • Slik får du tilgang til onlinekurset

    • Etter påmelding får du automatisk tilsendt en lenke til å følge onlinekurset. Det er derfor viktig at du har oppgitt korrekt e-postadresse ved påmelding. Du vil også motta lenken til onlinekurset en time før sendestart.
    • Sørg for å være pålogget fem til ti minutter før kursstart, vi ønsker å starte presis. Opplever du problemer med lenken ta kontakt med oss. 
    • Chrome, Safari og Edge er nettleserne som fungerer best. Det er en fordel å ha en nyere versjon av nettleseren.
  • Hvordan søke om OU-fond midler til kurs hos Virke?

    Er du medlem av Virke og betaler inn til Virke/LO eller Virke/YS fondet, og er bundet av en av  disse tariffavtalene? Da dekker fondet (ved Spesialutvalget) kostnaden  for  kursnettverk og lederutvikling i regi av Virke. Vil du i tillegg søke om dekket reise/opphold, bruker du ordinært søknadskjema for disse kostnadene.

    Maks beløp er 150 000 kroner per virksomhet.

  • Er det noe du lurer på?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post  kurs@virke.no

Dette skjer hos Virke!

  1. Onlinekurs - Arbeidstid - arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser

    Når og hvor mye er det lov å jobbe? Hvilke bestemmelser har betydning for hvordan vi organiserer arbeidet vårt? Er arbeidstidsreglene annerledes på hjemmekontoret?

  2. Medlemsmøte kultur og reiseliv

    Velkommen til medlemsmøte for reiseliv og kultur angående lønnstøtteordningen.

  3. Reparatørene kommer

    EU parlamentet vedtok nylig forbrukernes rett til å reparere produkter. Men er det mulig å gjøre butikk på reparasjon? Lær mer i dette webinaret!

  4. Avfallsfrie byggeplasser, i teori og praksis

    Møt noen av aktørene som leder an i utviklingen av konseptet avfallsfrie byggeplasser.

Se alle kurs og konferanser

Kontakt