Onlinekurs - Oppsigelse

I en oppsigelseprosess er det viktig med en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Vi viser hvordan du kan gjøre dette på en forsvarlig måte.

NB! Kurset går over to dager

Kurset går over to påfølgende dager fra klokken 09.30 til 12.00.

Du melder deg på en gang for begge kursdagene.

Læringsutbytte

De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang på grunn av forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes:

  • Manglende resultater fra medarbeideren
  • Fravær
  • Samarbeidsproblemer
  • Rusmisbruk

Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarlig måte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme.

Kurset passer for

Ledere og personer med personalansvar.

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling.

Vi går gjennom følgende temaer

  • Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse
  • Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon
  • Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat
  • Grunnlaget for avskjed
  • Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement
  • Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet
  • Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen"
  • Forhandlinger og prosessuelle forhold

Ofte stilte spørsmål

  • Om påmeldingsregler

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
  • Slik får du tilgang til onlinekurset

    • Etter påmelding får du automatisk tilsendt en lenke til å følge onlinekurset. Det er derfor viktig at du har oppgitt korrekt e-postadresse ved påmelding. Du vil også motta lenken til onlinekurset en time før sendestart.
    • Sørg for å være pålogget fem til ti minutter før kursstart, vi ønsker å starte presis. Opplever du problemer med lenken ta kontakt med oss. 
    • Chrome, Safari og Edge er nettleserne som fungerer best. Det er en fordel å ha en nyere versjon av nettleseren.
  • Hvordan motta midler til kompetanseheving?

    Fondet (ved Spesialutvalget) dekker kostnader for  kursnettverk og lederutvikling i regi av Virke.
    Gjelder kun for medlemmer med disse tariffavtalene.

    Skriv inn følgende rabattkode ved påmelding: Spesialutvalget + gjeldende tariffavtale. Kostnaden dekkes fortløpende. Påmelding er bindende.
    Maksbeløp er 150 000 kroner i året per virksomhet.

  • Er det noe annet du lurer på?

    Kontakt oss på

    Telefon 22 54 17 00 eller e-post  kurs@virke.no

Dette skjer hos Virke!

  1. Virke Gravferd regional høstsamling Bodø

    Virke Gravferd inviterer til regional høstsamling.

  2. Virke Gravferd Fagkurs Trinn II del I

    Få bedre forståelse, samt utvid ditt nettverk og kunnskapsområde innen gravferdsbransjen. Kurset varer i tre dager.

  3. Onlinekurs – Vellykkede ansettelser

    Kurs for deg som ønsker kunnskaper og verktøy for å lykkes med å rekruttere ansatte som passer, lykkes og trives i din organisasjon!

  4. Handelskonferansen 2021

    Reimagine Retail - for deg med lederansvar i fremtidens handel. Vi inviterer deg ti år frem i tid, og gir deg verktøy du kan bruke på jobb i morgen.

  5. Bransjesamling BPA

    Vi inviterer til fysisk samling for bransjen!

Se alle kurs og konferanser

Kontakt