Forbruk og fremtid 2020 - hvordan gjøre butikk av nye trender?

Nye handelskanaler, skjerpet konkurranse og sterkt press på marginer endrer handelen dramatisk. Hva kan vi forvente av fremtiden?

Anja Gaede, ekspert på livstil, trender og forbrukeradferd i det danske trendbyrået SPOTT, fokuserer på hvordan nye trender kan omsettes til business. I slutten av januar sto hun på scenen foran Virkes medlemmer der hun fokuserte på noen viktige overskrifter for forbruk og livsstil mot 2020.

Det skal være enkelt

Det er ikke noen hemmelighet at bruken av elektronikk og digitale duppeditter øker. Det siste på markedet er aktivitetsmålere og talestyrte assistenter. «Digital fashion» gir folk mulighet til å vise seg frem i stadig nye antrekk i sosiale medier, mens «extended reality» utvider horisonten og tar oss med inn i en utvidet og virtuell virkelighet. Hvem får vel ikke lyst til å ommøblere når du faktisk kan se hvor flott stuen din blir med ny sofa, eller kjøpe en feriereise når du «nesten kan kjenne» hvordan det er å bade i på en gresk strand?

Helse er «in»

I takt med at vi utvikler oss digitalt er øker fokuset på helse. Det er ikke lenger bare kropp og aktivitet som står i sentrum. Vår mentale helse får mer oppmerksomhet, særlig innen områdene meditasjon og søvn. Det vil komme flere tilbud innen mindfulness og meditasjon og et større utvalg av nisjeprodukter som f.eks. mat og snacks tilpasset ulike gjøremål og tidspunkt på døgnet. Puter, dyner, madrasser, øyemasker og pysjamaser, som skal sikre deg bedre kvalitet på søvnen, er også viktige trendprodukter.

Fast fashion vs. Save the planet

Leie av klær og sko blir vanligere – særlig blant de unge voksne. Vi blir mer opptatt av bærekraft, men foreløpig mest i teorien. Det er fortsatt et stort sprik mellom hva vi sier og hva vi gjør. Fast fashion vil ha livets rett og mange kvinner oppgir at klær er gamle etter å ha brukt dem to til tre ganger. Vi sier JA til bærekraft, men vi handler emosjonelt.

Trendsettere – tett på målgruppen

Influensere vil fortsatt være gode samarbeidspartnere for å markedsføre produkter, men det er ikke nødvendigvis de største som er viktigst. God interaksjon med følgerne er det viktigste. I henhold til Gaede, er det influensere med mellom 1000 og 20 000 følgere som nå har størst påvirkning.

Viktige opplevelser

Fremtidens handel vil være mer basert på opplevelser. Produkter selger seg ikke alene. De må gi forbrukeren en merverdi og vekke følelser. Ifølge Gaede vil nettopp dette være avgjørende for fremtidens handel. Produkter er blitt så tilgjengelige for oss at den emosjonelle verdien i seg selv er svakere enn tidligere. Vi forbrukerne ønsker opplevelser og personlig utvikling. Å vekke følelser hos forbrukeren er nøkkel til suksess.