Virke Arena og Handelskonferansen 2025

Gjør deg klar for høstens viktigste møteplass!

Den 18. september inviterer vi til en ny dag full av innsikt, inspirasjon og nettverksbygging – for beslutningstakere, ledere og nøkkelpersoner som vil være med å løfte handel- og tjenestenæringen.

Virke Arena og Handelskonferansen – der fremtidens handels- og tjenestenæring formes!

Årets program byr blant annet på:

  • De siste tallene og prognosene for norsk handel
  • Innsikt i Kinas teknologiske dominans og utvikling
  • Samarbeid med det offentlige i en verden der alle konkurrerer mot alle
  • Ledelse og kultur som driver resultater
  • Woke og ytringsfrihet
  • Spennende utstillere og innovative løsninger

Dette er mer enn en fagdag. Det er her relasjoner knyttes, ideer deles og fremtidens samarbeid skapes. Du møter kolleger, konkurrenter og potensielle partnere – vil du være der fremtiden formes?

Early Bird for medlemmer - spar 500 kr!

Early Bird for medlemmer

  • 1 990 kr (2 490 kr, etter 31. mai)

Ordinære priser

  • Ikke-medlem: 7 900 kr
  • Grupperabatt for ikke-medlem fra og med 3 personer, med kode: Gruppe2

Meld deg på i dag, tilbudet gjelder tom 31. mai! Vi gleder oss til å ønske deg velkommen! Priser oppgis uten mva.

Påmelding gir tilgang til alle saler! 

Program Virke Arena og Handelskonferansen

Foredragsholdere, paneldeltakere og konferansierer

  • Administrerende direktør
  • Rådgiver, tidligere Nike-direktør og seriegründer
  • Global Business Guru
  • China Digital Tech Researcher helping you understand China's (cross-border) internet companies
  • Administrerende direktør, Coop Øst
  • Politisk kommentator og programleder
  • CEO and Partner, Mothership Stories
  • Retail Director, Norrøna
  • Administrerende Direktør, Jernia
  • CEO / Administrerende direktør, Musti
  • Daglig leder, Zero AS
  • Journalist, komiker, skuespiller og tekstforfatter
  • Partner og leder for Data & AI, PwC
  • Partner i PwC og leder strategienheten i PWC Consulting
  • Partner i PwC Consulting
  • Seniorrådgiver kommunikasjon
  • Sjefanalytiker
  • Direktør/sjeføkonom
  • Leder analyse og innsikt

Handelskonferansen - hall B

  • : Gratis frokost, registrering og åpent utstillerområde

  • : Felles innledning: Velkommen til Virke Arena!

  • Død over globaliseringen – leve globaliseringen?

    Dr. Kjell A. Nordstöm, Global Business Guru

    Hvordan utfordrer ny teknologi de gamle maktstrukturene – og hva betyr det for deg?

    Dr. Kjell A. Nordström tar oss med på en reise inn i fremtidens økonomi og samfunn, der kampen om makt, penger og innflytelse intensiveres. Med sitt skarpe blikk og evne til å forenkle det komplekse, gir han innsikt i hvordan bedrifter og mennesker må tilpasse seg.

    Foredraget oppdateres frem mot Virke Arena i september, for å speile en verden i stadig endring – og gi deg det mest relevante innholdet, akkurat når det gjelder.

  • : Pause og mingletid

  • : Del 1: Navigasjon i globalt farvann – kraft, konkurranse og kommunikasjon

    Hvordan beholder vi fotfestet når markedet endrer seg – og konkurransen kommer fra alle kanter? Vi retter blikket mot de store bevegelsene som former vår hverdag – fra Kinas teknologiske innflytelse til unges medievaner, regelverkets rolle i global konkurranse og norske merkevarers vei ut i verden.

  • Kinas teknologiske dominans: Temu og TikTok i Norge

    Ed Sander, research editor i Tech Buzz China, medgründer av ChinaTalk og leder av ChinaTechTrip

    Ed Sander er en anerkjent ekspert på digital teknologi i Kina. Med dyp innsikt i kinesisk detaljhandel og teknologi, gir han et sjeldent godt innblikk i markedet alle snakker om – men få forstår i dybden.

    Ed har bodd flere år i Kina, og reiser tilbake tre–fire ganger i året for å forske, holde foredrag og lede studieturer. Gjennom sitt arbeid som analytiker og skribent gir han klare og aktuelle perspektiver på hvordan teknologitrender i Kina former både marked, forbruk og innovasjon globalt.

    På Virke Arena får du hans analyse av utviklingen som nå omformer handel og teknologi – og hva norske ledere bør følge med på.

  • Konkurransekraft i en urolig tid

    Panelsamtale med:

    • Forbrukerrådet, navn ikke bekreftet
    • Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), navn ikke bekreftet

    Konkurransekraft i en urolig tid med raskt skiftende rammevilkår: hvordan norsk regelverk knyttet til bærekraft, forbrukere og offentlig innkjøpsmakt kan forholde seg til internasjonale trender.

    Vi vil stille spørsmål om vårt regelverk kan bidra til å sikre norsk konkurransekraft, og samtidig bidra til at vi styrker vår posisjon i internasjonal handel.

  • Historiefortelling og innflytelse i digitalt univers

    Maren Aas Nakken, Mothership Stories

    Maren Aas Nakken vil gi et innblikk i hvordan de jobber med merkevarer for å skape innhold til digitale flater og bygge sterke communities for å nå ut til unge voksne.

  • Hvordan Norrøna navigerer globale utfordringer: eXport-faktoren

    Bård Kvamme, Retail Director, Norrøna 

    I en tid med stadig skiftende rammevilkår og tøff konkurranse, deler Bård Kvamme, Retail Director i Norrøna innsikt om hva som skal til for at et norsk selskap skal lykkes globalt.

    Han understreker viktigheten av fleksibilitet, strategisk markedsføring og å bygge et sterkt community for å overvinne utfordringene i det internasjonale markedet.

  • En samtale om X-faktor, community og influencere

    • Bård Kvamme, Norrøna
    • Maren Aas Nakken, Mothership Stories 

    Moderator: Kaja Kirkerud

    En oppsummerende samtale om X-faktor, community og influencere

  • : Lunsj og mingletid - besøk utstillerne!

  • Alle mot alle - et humoristisk blikk

    Erlend Mørch, norsk komiker, skuespiller, tekstforfatter og journalist. 

  • Utdeling av Virke-priser

    • Bærekraft
    • Innovasjon
    • Inkludering
  • Ignite your transformation

    Greg Merrill, Chief Executive Officer, Former Global Head of digital transformation, Nike

    Gregs foredrag er laget for å inspirere og engasjere – med praktiske innsikter og konkrete strategier for å lykkes i dagens krevende handels- og tjenestemarked.

    Han viser hvordan du kan:

    • Bruke data som en strategisk ressurs
    • Overgå kundens forventninger i en verden med uendelige valgmuligheter
    • Avdekke nye muligheter i verdikjeden – blant annet gjennom bruk av kunstig intelligens og annen teknologi
    • Dette er foredraget for deg som vil ligge i forkant, og bruke endring som konkurransefortrinn.
  • : Pause og mingletid

  • : Del 2: Vinn eller forsvinn – hvem lykkes når marginene krymper?

    Hva betyr økonomisk usikkerhet, fallende marginer og skjerpede krav for deg som leder? Vi går rett på kjernen: Hvordan ser fremtidsutsiktene egentlig ut – og hvilke grep kan du ta nå?

  • Hvor går norsk økonomi og varehandel?

    Lars Eivind Haartveit, Sjefsøkonom, Virke

    Virkes sjefsøkonom Lars Haartveit legger frem en rykende fersk konjunkturrapport og kommer med prognoser for utviklingen i detaljhandelen. Hvordan vil de ulike bransjene påvirkes av de turbulente tidene vi står i?

  • Pulsen på norsk varehandel

    Linn Bredesen, Leder analyse og innsikt, Virke

    Linn Bredesen, leder for analyse og innsikt i Virke, gir deg årets hovedfunn fra Handelsrapporten 2025. Hva preger markedene – og hva bør du forberede deg på fremover?

    Med ferske regnskapstall, de viktigste trendene og resultatene fra Virkes forbrukerundersøkelse, får du en oppdatert status på utviklingen i norsk varehandel.

  • Alle mot alle - kampen for å overleve

    Panelsamtale med:

    • Vebjørn Torsetnes, fra Jernia
    • Hege Johnsen, fra Zero AS

    Hvilken del av verdikjeden skal man eie?

    Utfordringen med fallende marginer i varehandelen.

    Lønn/driftskostnader vs. vareinnkjøp.

    Vi diskuterer; hva får man gjort noe med?

  • Re-design og omstilling av verdikjeden

    Hvordan møte fremtidens uforutsigbarhet og krav til lønnsomhet?
     
    Cato Kaasa, fra PWC

    I en tid preget av vedvarende makroøkonomisk og geopolitisk usikkerhet spiller verdikjeden en viktigere rolle enn noen gang – ikke bare for å sikre effektiv drift og lønnsomhet, men også for å opprettholde varetilgjengelighet og forsyningssikkerhet.

    Stadig flere virksomheter investerer nå tungt i å transformere og omstille verdikjeden for å stå sterkere rustet mot fremtidens krav og utfordringer.

  • : Pause og mingletid

  • : Del 3: Navigasjon i globalt farvann - konkurransekraft og digitale univers

    Hva skjer når teknologi møter tydelig ledelse – og når kultur blir nøkkelen til endring? Hør hvordan norske virksomheter lykkes med å omstille seg i møte med tøff konkurranse, krevende mål og teknologisk utvikling.

  • Med Glød ble Musti Norges raskest voksende butikkjede! 

    Erik Ringen Skjærstad, Administrerende direktør, Musti

    Lær hvordan Musti systematisk bygget en glød-kultur som vinner kunder hver dag.

  • Coop Øst sammen i endring: Fra butikkbesøk til nye ambisiøse mål og leveranser

    Gøril Joys Johnsen, Administrerende direktør, Coop Øst

    Gøril Joys Johnsen, administrerende direktør i Coop Øst deler fra sin inspirerende reise hvordan hun sammen med sine 2.599 kollegaer i Coop Øst satte et tydelig mål! 

    Reisen startet med besøk i alle selskapets 120 butikker og varehus, hvor man sammen satte et tydelig mål om å tjene 100 millioner kroner på Norsk virksomhet i 2024. Hun trekker frem det sterke engasjementet blant alle sine  kollegaer, fra medarbeidere i butikk og varehus, til ledere, driftsapparatet og støttefunksjonene på Kolbotn som en viktig grunn til fremgangen.

    Dette er et innlegg om viktigheten av å sette retning, skape eierskap og etablere tydelige mål  - og hvordan riktig bruk av teknologi i en handelsvirksomhet med 2.599 medarbeidere handler aller mest om kulturbygging og mennesker!

  • KI-kappløpet: Hvordan kan norsk handel bli best mulig rustet til å overleve den digitale revolusjonen?

    Lars Meinich Andersen og Maria Borge Andreassen fra PWC

    Gjennom Handelskonferansens presentasjoner har vi fått en strøm av inspirasjon om hvordan data og kunstig intelligens kan transformere norsk handel.

    Men denne digitale revolusjonen er ikke en enkel "plug-and-play"-løsning; det krever en helhetlig tilnærming hvor hele organisasjonen må dra i samme retning. For å lykkes, må KI integreres som en kjernekomponent i strategiarbeidet.

    Vi utforsker typiske utfordringer og løsninger som kan hjelpe norske bedrifter med å navigere denne komplekse, men spennende reisen.

  • : After Work

    Det blir lett underholdning, gratis mat og drikke, og mingling. 

9 av 10 vil anbefale konferansen til andre!

"Får impulser for å kunne ha et bredest mulig grunnlag til å ta gode beslutninger ved fremtidige veivalg"

"Profesjonalitet i arrangementet, med interessante innlegg og en flott arena for mingling og inspirasjon"

Sted og adresse

Nova Spektrum (tidligere Norges varemesse) 
Messeveien 8, 2004 Lillestrøm
Inngang vest

Adkomst og reisealternativer

Vi anbefaler offentlig transport.

Tog fra Oslo S til Lillestrøm tar kun 11 minutter. Når du ankommer Lillestrøm stasjon, følger du skiltingen til Nova Spektrum, kun noen minutters gange. Se kartdetaljer

Det er 2200 tilgjengelige parkeringsplasser, mer informasjon her.

Virke Arena - en full dag med inspirasjon og nettverksbygging

Kontakt

  • Leder medlemsoppfølging/tjenestesalg, Hovedorganisasjonen Virke
  • Leder strategisk vekst, Hovedorganisasjonen Virke
  • Eventansvarlig, Hovedorganisasjonen Virke
  • For alle henvendelser, bruk: arena@virke.no

Medlemskap i Virke

Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene