Konflikthåndtering

Hvordan løser du konflikter på arbeidsplassen? Få nyttige råd og praktisk trening i å håndtere konflikter på en best mulig måte.

Læringsutbytte

Å kunne håndtere konflikter, store som små, er viktig for å sikre et godt arbeidsmiljø og en god og profesjonell ramme for medarbeidere og virksomhet. Ofte er det ikke konflikten i seg selv som er problemet, men måten vi løser den på.

Kurset vil gi deg bedre forståelse for årsaken til konflikten, samt utviklingsforløp og trening i bruk av ulike verktøy for konflikthåndtering.

Innhold

  • Konfliktforståelse og konflikters forløp
  • Konflikters funksjon
  • Praktiske tilnærmingsmåter
  • Den vanskelige kombinasjonen; tydelighet og ivaretakelse
  • Problemfokusert og løsningsfokusert tilnærming til konflikthåndtering
  • Typiske reaksjonsmåter og håndtering av disse
  • Egne ressurser og hindringer i konfliktarbeid

Kurset passer for

Ledere på alle nivåer, HR-personell og andre som vil øke sin konflikthåndteringskompetanse.

Kursholder

  • Anne-Grete Skofterød

    Seniorrådgiver, Hovedorganisasjonen Virke

    I Virke jobber Anne-Grete som nettverksleder, og med kurs og lederutvikling. Hun har en cand.mag grad med litteraturvitenskap, religionshistorie og nordisk språk og litteratur. I tillegg har hun en bachelor i pedagogikk, med vekt på voksen og sosialpedagogikk. Anne-Grete har også arbeidspsykologi fra BI og en mestertittel i aksjonsmetodikk og prosessledelse. Hun er sertifisert som coach og har lang og bred erfaring med ulike typer utviklingsarbeid, prosessledelse og konflikthåndtering.

Ofte stilte spørsmål

  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsj
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

    De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
    Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
    Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

  • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

    Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.

    Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

    Bedriftsinterne kurs

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post 

Gode råd, rett i innboksen!

Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.

Du kan melde deg av når som helst.

Snart i mål...

Smart valg!

Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv. 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Skillet mellom arbeidstaker og oppdragstaker

    Har du oppdragstakere i bedriften, eller vurderer du å inngå en slik avtale? Da er det viktig at du har oversikt over hva som skiller en arbeidstaker fra en oppdragstaker. Fra 1. januar 2024, trådte en ny lovendring i kraft, som avgjør at der det tidligere var tvil, så skal oppdragstaker være arbeidstaker. Vi har også fått en mer klargjørende lovbestemmelse av hva som er en arbeidstaker.

  2. Omstillingen mot fremtidens helsevesen

    Hvordan løser vi utfordringene i norsk helse- og omsorgsvesen? Og hva bør være de fremste eksemplene på oppgavedeling og forenkling, for å sikre god og enkel pasientflyt?

  3. Det viktigste om overtid

    I dette webinar går vi gjennom de viktigste reglene om overtidsarbeid: Når er det lovlig å jobbe overtid? Hvor mye overtidsarbeid er lovlig? Har den ansatte rett på overtidstillegg? Kan overtidsarbeidet avspaseres?

  4. Grunnkurs i arbeidsmiljø/HMS - 40 timers onlinekurs

    Dette er et lovpålagt 40 timers kurs for verneombud og arbeidsmiljøutvalg. Vi gir deg den grunnleggende innføringen i regelverket, arbeidsmiljøfaktorer, rollefordelingen og hvordan man bygger et godt arbeidsmiljø. Dette er et onlinekurs.

  5. Verktøykassen i konkurransepolitikken

    Virke inviterer til diskusjon om verktøykassen i konkurransepolitikken, og det foreslåtte nye etterforskningsverktøyet til Konkurransetilsynet.   

Kontakt

Slik bruker du medlemskapet

Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene