Bærekraftsrapportering – CSRD
Hvordan komme i gang med bærekraftsrapportering – og hvordan bruke det til styring?
Kurset gir deg innføring i kravene for rapportering i tråd med EUs nye direktiv for bærekraftsrapportering, CSRD. I løpet av kurset vil du få oversikt over kravene i CSRD og den europeiske rapporteringsstandarden ESRD. Deltakerne vil utfordres på ledelse og organisering av arbeidet med rapportering. I tillegg vil du få et innblikk i hva markedsføringsloven og EUs direktiv mot grønnvasking, The Green Claims Directive, har å si for din virksomhet
Kurset er rettet mot virksomheter i handels- og tjenestenæringen, og gjennomføres i samarbeid med konsulentselskapet PWC og Bergen næringsråd. Kurset er spesielt godt egnet for deg som er en del av ledergruppen og har lederansvar innenfor bærekraft eller jobber med finansiell rapportering. Kurset passer også godt for deg som er medlem av et styre for en virksomhet i handels- og tjenestenæringen.
Kurset går over to dager og består av en kombinasjon av tradisjonell undervisning og foredrag, og arbeid med konkrete case i grupper.
Læringsutbytte
- CSRD og European Sustainability Reporting Standard – hva standarden har og ikke har til felles med andre etablerte standarder for bærekraftsrapportering (GRI, CSRD med flere)
- De konkrete kravene virksomheten blir møtt med, inkludert kravet til omstillingsplane
- Hvordan etablere systemer og rutiner for rapporterin
- Forankring i selskapets styre, ledelse og strategi
- Dobbel vesentlighetsvurdering – hvordan organisere arbeidet
Kursinnhold
Dag 1:
- Introduksjon til bærekraft - hva betyr egentlig dette med "ESG"
- Introduksjon til bærekraftsdirektivet CSR
- "Grunnmuren" i CSRD: Dobbel vesentlighet - hva er det og hvordan gjennomfører man en god vurdering
- Kobling mellom bærekraft og virksomhetens forretningsstrategi og omstillingsplane
- CSRDs krav til beskrivelse av generelle prinsipper
- ESRS (European Sustainability Reporting Standard) og andre standarder for rapportering - hvordan gå fra frivillige rammeverk (GRI, CDP osv) til å rapportere i henhold til kravene i CSRD
- Casearbeid – forankring i ledelse og styre
Lederrefleksjon og mingling klokken 16.00 - 18.00:
For å oppsummere dag 1, inviterer vi til en ledersamtale og litt uformell mingling. Vi serverer noe å bite i og litt i glasset. Målet er at deltakerne danner et nettverk og kan bruke hverandre til å sparre med i arbeidet med bærekraftsrapportering.
Dag 2:
- Rutiner for rapportering i selskapet – hvor bør ansvaret ligge og hvordan kommer man i gang?
- God rapporteringspraksis og datakvalitet - hvilke deler av CSRD vurderes som særlig krevende (kvantitative vs kvalitative rapporteringskrav)?
- Markedsføringsloven og Green Claims (EU) – hva regulerer grønne påstander i forbruker- og selskapskommunikasjon.
- Roller og strategier i kommunikasjon av bærekraft – hva gjør selskaper når de vil formidle arbeid med bærekraft.
- Samhandling mellom markedsavdeling (kundekommunikasjon) HR (internkommunikasjon og employer branding), bærekraft (fag) og compliance (finans/juridisk).
Foredragsholdere og innledere:
Inki Brown
Director Strategy & Sustainability, PWC BergenTord Dale
Leder for bærekraft, Hovedorganisasjonen VirkeFør han kom til Virke var han partner i klimakonsulent-selskapet Footprint, hvor han blant annet har jobbet i skjæringspunktet mellom forretningsutvikling, politikk og kommunikasjon. Tord har en master i strategi, innovasjon og ledelse, og erfaring med prosessledelse og bruk av verktøy som Design Thinking, Google Sprint og Lean-Startup.
Solveig Irgens
Prosjektleder/seniorrådgiver, Hovedorganisasjonen VirkeSolveig Irgens har bakgrunn som prosjektleder og energi- og miljørådgiver i bygg- , anleggs og eiendomsbransjen.
Lise Østlund
Leder bærekraft, Apotek 1Bakka Hjertø
Direktør bærekraft, Bane NORFoto: Thomas Øverland, Bane NOR
Ofte stilte spørsmål
-
Er det servering på kurset?
-
Hvilke påmeldingsregler gjelder?
-
Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?
-
Er kurslokale tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse?
-
Kan kurset leveres bedriftsinternt?
-
Har du spørsmål om et kurs?
Gode råd, rett i innboksen!
Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.
Snart i mål...
Smart valg!
Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv.
Dette skjer hos Virke!
Se alle kurs og konferanserRekruttering til læreryrket
Velkommen til høstens bransjetreff innen utdanning i Virke der vi setter søkelys på rekruttering til læreryrket. Vi har samlet et knippe nye og erfarne stemmer som deler sine perspektiver på denne viktige samfunnsutfordringen.
Virke Gravferd Fagkurs Trinn 1 : 1
Bli med på vårt grunnleggende fagkurs for gravferdskonsulenter. Du vil få bedre forståelse, samt utvide ditt nettverk og kunnskapsområde innen gravferdsbransjen. Kurset varer i fem dager.
Ditt medlemskap fra A til Å
Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.
Grunnkurs i tariff
Dette grunnkurset i tariff gir deg innsikt i arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonenes rolle i samfunnet, trepartssamarbeidet, ulike tariffavtaler, forhandlingsprosesser, megling og streik.
Politikerpitch
– hvem har den beste teknologipolitikken?
Kontakt
Medlemskap i Virke
Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.