Etiske retningslinjer for sosiale medier

Ønsker virksomheten din å gi føringer på hva ansatte kan dele i sosiale medier? Delta på kurs og få opplæring i hvordan virksomheten din kan utforme gode etiske retningslinjer og hvordan ledelsen best kan skape engasjement og forankring hos de ansatte.

Etiske retningslinjer for sosiale medier

Hva lærer du?

Sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og YouTube er viktige kommunikasjonskanaler både for privatpersoner og bedrifter. På kurset ser vi nærmere på hvilke etiske dilemmaer vi kan havne i, eksempler på overtramp og hvordan ytringsfrihet og lojalitetsplikt til arbeidsgiver kan stå opp mot hverandre. Vi ser nærmere på hva som er privat og hva som er offentlig. Du lærer om typiske fallgruver du bør vite om.

Les mer

Innhold

  • Hvorfor trenger vi etiske retningslinjer for sosiale medier?
  • Hvilke medier bør vi fokusere på?
  • Hva er privat og hva er offentlig?
  • Ytringsfrihet vs. lojalitetsplikt til arbeidsgiver
  • Er arbeidsgiver ansvarlig for det de ansatte poster i sosiale medier?
  • Kan arbeidsgiver begrense ansattes bruk av sosiale medier?
  • Eksempler på overtramp og konsekvenser
  • Gruppearbeid – Hvilke retningslinjer bør din virksomhet ha?
  • Plenumsdiskusjon – Spørsmål og svar
  • Eksempler på gode retningslinjer
  • Typiske fallgruver og viktige veivalg
  • Hvordan skape forankring hos de ansatte?

 

Les mer

Kursholder

Lise Fimreite Simensen

CEO i Digital Heads AS

Lise Fimreite Simensen har jobbet med digitale kanaler i ti år. Lise har sin bakgrunn fra Google og Opera Software. Hun har bistått noen av landets største virksomheter med digital strategi, kampanjer og analyser. Les om Digital Heads på digitalheads.no

Meld meg på nyhetsbrevet til Virke kurs

Motta invitasjoner til frokostmøter, kurs og seminar. 

Andre kurs