Hvordan gjennomføre en ryddig oppsigelsesprosess? - Kurs
I en oppsigelse er det viktig med en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Vi viser hvordan du kan gjøre dette på en forsvarlig måte.
Læringsutbytte
De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang på grunn av forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes:
- Manglende resultater fra medarbeideren
- Fravær
- Samarbeidsproblemer
- Rusmisbruk
Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarlig måte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme.
Vi går gjennom følgende temaer
- Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse
- Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon
- Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat, oa
- Grunnlaget for avskjed
- Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement
- Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet.
- Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen"
- Forhandlinger og prosessuelle forhold.
Kurset passer for
Ledere og personer med personalansvar.
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling.
Kursholdere
Ofte stilte spørsmål
-
Er det servering på kurset?
-
Hvilke påmeldingsregler gjelder?
-
Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?
-
Er kurslokale tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse?
-
Kan kurset leveres bedriftsinternt?
-
Har du spørsmål om et kurs?
Gode råd, rett i innboksen!
Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.

Snart i mål...

Smart valg!
Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv.
Dette skjer hos Virke!
Se alle kurs og konferanserDigital deltakelse: Kulturutsikter 2025 – prognoser for året
Hvordan ble kulturåret 2024? Og hvordan ser de oppdaterte utsiktene ut for kultur-Norge i 2025?
Kulturutsikter 2025
Hvordan ble kulturåret 2024? Og hvordan ser de oppdaterte utsiktene ut for kultur-Norge i 2025?
Konjunkturwebinar 2025
Bli med på webinar hvor vi besvarer følgende spørsmål: Hvordan er fremtidsutsiktene for norsk økonomi, med særlig vekt på forbruk og varehandel? Hvordan påvirkes ulike bransjer av økt kjøpekraft?
Politikerpitch – hvem er best på tech?
Vi inviterer sentrale politikere til å pitche for våre teknologi-medlemmer. Hvert parti får 3 minutter til å fortelle hvem som har den beste digitaliseringspolitikken, og hvorfor vi bør stemme på dem i årets stortingsvalg.
Rapportlansering: Forenkling i momsregelverket for kultur- og reiselivstjenester
For mange aktører i kultur- og reiselivsnæringen fremstår dagens momssystem som komplisert, vanskelig og administrativt krevende å etterleve. Virke inviterer til lansering av to ferske utredninger fra PwC, utarbeidet på bestilling av Virke.
Kontakt
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.