Hvordan gjennomføre en ryddig oppsigelsesprosess? - Kurs

I en oppsigelse er det viktig med en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Vi viser hvordan du kan gjøre dette på en forsvarlig måte.

Det er ingen planlagte datoer for dette kurset.

Se vår kursoversikt for andre aktuelle kurs.

Læringsutbytte

De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang på grunn av forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes:

  • Manglende resultater fra medarbeideren
  • Fravær
  • Samarbeidsproblemer
  • Rusmisbruk

Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarlig måte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme.

Vi går gjennom følgende temaer

  • Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse
  • Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon
  • Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat, oa
  • Grunnlaget for avskjed
  • Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement
  • Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet.
  • Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen"
  • Forhandlinger og prosessuelle forhold.

Kurset passer for

Ledere og personer med personalansvar.

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling.

Kursholdere

Ofte stilte spørsmål

  • Er det servering på kurset?

    • Heldagskurs: Kaffe/te, frukt og lunsj.
    • Halvdagskurs: Kaffe/te og lett servering i kurslokalet.

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av kursavgiften.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell avmelding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Du kan flytte din deltakelse til en senere gjennomføring uten ekstra kostnader hvis du gjør dette minst 10 dager før oppstart. Vær oppmerksom på at du mister mulighet til å kansellere din deltakelse etter denne endringen.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse?

    Våre kurslokaler er tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse.

  • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

    Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.

    Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

    Bedriftsinterne kurs

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Telefon 22 54 17 00 eller
    e-post 

Gode råd, rett i innboksen!

Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.

Du kan melde deg av når som helst.

Snart i mål...

Smart valg!

Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv. 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Digital deltakelse: Kulturutsikter 2025 – prognoser for året

    Hvordan ble kulturåret 2024? Og hvordan ser de oppdaterte utsiktene ut for kultur-Norge i 2025?

  2. Kulturutsikter 2025

    Hvordan ble kulturåret 2024? Og hvordan ser de oppdaterte utsiktene ut for kultur-Norge i 2025?

  3. Konjunkturwebinar 2025

    Bli med på webinar hvor vi besvarer følgende spørsmål: Hvordan er fremtidsutsiktene for norsk økonomi, med særlig vekt på forbruk og varehandel? Hvordan påvirkes ulike bransjer av økt kjøpekraft?

  4. Politikerpitch – hvem er best på tech?

    Vi inviterer sentrale politikere til å pitche for våre teknologi-medlemmer. Hvert parti får 3 minutter til å fortelle hvem som har den beste digitaliseringspolitikken, og hvorfor vi bør stemme på dem i årets stortingsvalg.

  5. Rapportlansering: Forenkling i momsregelverket for kultur- og reiselivstjenester

    For mange aktører i kultur- og reiselivsnæringen fremstår dagens momssystem som komplisert, vanskelig og administrativt krevende å etterleve. Virke inviterer til lansering av to ferske utredninger fra PwC, utarbeidet på bestilling av Virke.

Medlemskap i Virke

Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene