Turnusplanlegging
Turnusplanlegging er et omfattende prosjekt for å sikre et lovlig og systematisk arbeid som fungerer for både arbeidsgiver og ansatte. Kurset varer tre dager.
Kurset går over tre påfølgende dager i tidsrommet 09.30 til 15.30.
Læringsutbytte
Vi vil sikre at ledere, HR-personell og skiftansvarlige får nødvendig kompetanse for å sette opp korrekte og kostnadsbesparende bemanningsplaner. Svein Arne Thrana, en av Norges beste på området vil gi deg et godt innblikk i turnusplanlegging og relevant lovverk. Kurset går over tre dager og gir deg en god innføring i arbeidsmiljøloven, ferietid, tariffavtaler og turnusplanlegging.
Kurset tar for seg bestemmelsene i dybde, og sørger for at du har den kunnskapen som kreves for å tilrettelegge turnuser og drive turnusplanlegging i din virksomhet. Programmet Notus vil bli brukt for å illustrere oppgavene.
Innhold
Vi går gjennom følgende temaer:
- Straffebestemmelsene i arbeidsmiljøloven
- Arbeidsmiljølovens kap.10 om arbeidstid
- Tariffavtalens bestemmelser om arbeidstid, med rettspraksis
- Gjøre oss ferdig med avtaleverket.
- Forskjøvet arbeidstid med oppgaver
- Helg- og høytidsavvikling
- Ferieloven
- Nye og betydelige endringer i arbeidsmiljøloven
- Turnusplanlegging en prosess i 5 trinn
- Helsemessige vurderinger i turnusplanlegging
- Metodikk og oppsett av bemanning – og turnusplaner.
- Oppgaver og gjennomgang av oppgavene
- Diskusjon ved oppsett av turnusplaner
- Primærgrupper og oppsett
- Års- og ønsketurnusproblematikk
Kursholder
Svein Arne Thrana
Rådgiver og konsulentI turnusverdenen trenger han ofte ingen ytterligere introduksjon, da han regnes som en "guru" på området. Thrana har arbeidet selvstendig med turnusplanlegging, lover og tariffer siden 1980-tallet. Han jobber som rådgiver og konsulent for oppdragsgivere i både offentlig og privat sektor. Han har en lang referanseliste på både kursing og turnusoppsett for alle sektorer innen offentlig virksomhet, samt en rekke private aktører. Thrana har også gitt ut flere bøker om turnus, og han regnes som en av landets fremste på fagfeltet.
Ofte stilte spørsmål
-
- Heldagskurs: Kaffe/te, frukt og lunsj.
- Halvdagskurs: Kaffe/te og lett servering i kurslokalet.
-
- Ved avmelding belastes 20 % av kursavgiften.
- Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell avmelding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
- Du kan flytte din deltakelse til en senere gjennomføring uten ekstra kostnader hvis du gjør dette minst 10 dager før oppstart. Vær oppmerksom på at du mister mulighet til å kansellere din deltakelse etter denne endringen.
- Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
- Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
-
Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.
-
Våre kurslokaler er tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse.
-
Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.
Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.
-
Kontakt oss på
Telefon 22 54 17 00 eller
e-post
Gode råd, rett i innboksen!
Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.

Snart i mål...

Smart valg!
Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv.
Dette skjer hos Virke!
Se alle kurs og konferanserVirke Gravferd Fagkurs Trinn III
Veien frem til å bli en trygg og dyktig seremonileder/gravferdstaler.
Resultater fra oppfølgingsundersøkelse
– om seksuell trakassering i film-, TV-, scene-, musikk- og spillfeltet.
Konflikthåndtering - digitalt
Hvordan løser du best konflikter på arbeidsplassen? Få nyttige råd og praktisk trening i å håndtere konflikter på en best mulig måte.
Statsstøtte - Møt Harald Evensen direktør for ESAs konkurranse- og statsstøtteavdeling
Vi vet at spørsmål om konkurranse og statsstøtte er svært aktuelt for mange bransjer i Virke, og vi er derfor glade for å kunne invitere deg til å møte Harald Evensen hos Virke 10. november 2025.
Kurs i praktisk sykefraværshåndtering
Finnes det en gullstandard for å få ned høyt sykefravær? Det finnes ledere som vil svare ja på dette spørsmålet. Ett av de svarene de gir er «Skap et arbeidsmiljø som er så godt at dine medarbeidere ikke vil gå glipp av én dag på jobb»
Kontakt
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.
