Kurs i onboarding av nyansatte

I dette kurset får du rammer for hvordan du kan lage en ryddig og forutsigbar prosess, som ivaretar både virksomheten og nyansattes behov.

Læringsutbytte

Onboarding prosessen er ofte undervurdert. Man har kanskje nok med å få rekruttert inn personer som skal fylle oppgaver som venter. I tillegg krever daglig drift kontinuerlig oppmerksomhet. Dagens arbeidstakere forventer å bli sett og fulgt opp fra første øyeblikk, og terskelen er lav for å gå videre i arbeidslivet dersom man ikke blir møtt.

Vi setter fokus på det systemiske og det relasjonelle som kreves for en god onboarding av nyansatte.

Du får rammer for hvordan du kan lage en ryddig og forutsigbar prosess, som ivaretar både virksomheten og nyansattes behov.

Innhold

  • Hva er onboarding?
  • Hvorfor er onboarding viktig?
  • De ulike fasene i onboardingsprosessen: Preboarding – Onboarding – Kompetanseutvikling
  • Ansvar, roller og forventningsavklaring rundt den nyansatte
  • Hvordan lage en konkret plan for onboardingsprosessen
  • Fallgruver i prosessen
  • Hva er god ledelse i onboardingsprosessen
  • Tilrettelegging og forankring av onboarding i organisasjonen

Kurset passer for

HR-ansvarlige og ledere med personalansvar

Kursholdere

  • Ann Iren Reierskog

    AIR leder- og teamutvikling

    Ann Iren har over 20 års erfaring i å jobbe med ulike ledere, team og organisasjoner i utvikling og endring. Hun har også jobbet med forretningsutvikling innen kompetansetjenester, bla i Virke,  og hvordan man kan skape gode arenaer for læring og utvikling. Ann Iren driver nå sin egen virksomhet; AIR leder- og teamutvikling, og gleder seg over å kunne bidra med relevante kurs for HR og ledere.

  • Anne-Grete Skofterød

    Seniorrådgiver, kompetanseutvikling

    Jeg er opptatt av å jobbe praktisk og løsningsfokusert i forhold til å bidra i utviklingen av enkeltpersoner, grupper og organisasjoner. I Virke jobber jeg som nettverksleder, og med kurs og lederutvikling. Jeg har en cand.mag grad med litteraturvitenskap, religionshistorie og nordisk språk og litteratur. I tillegg har jeg en bachelor i pedagogikk, med vekt på voksen og sosialpedagogikk. Jeg har også arbeidspsykologi fra BI og en mestertittel i aksjonsmetodikk og prosessledelse. Jeg er sertifisert som coach og har lang og bred erfaring med ulike typer utviklingsarbeid, prosessledelse og konflikthåndtering.

Ofte stilte spørsmål

  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsj
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

    De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
    Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
    Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

  • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

    Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.

    Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

    Bedriftsinterne kurs

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Virke Gravferd Fagkurs Trinn I del I

    Bli med på vårt grunnleggende fagkurs for gravferdskonsulenter. Du vil få bedre forståelse, samt utvide ditt nettverk og kunnskapsområde innen gravferdsbransjen. Kurset varer i fem dager.

  2. Digital transformasjon og forretningsutvikling - Kurs

    Bli en leder som styrer teknologien, ikke motsatt. Dette kurset er skreddersydd for erfarne ledere uten omfattende teknologibakgrunn. Lær hvordan du driver digital transformasjon basert på dine forretningsmål, og ikke la teknologien styre deg.

  3. Onlinekurs - Grunnkurs i arbeidsmiljø

    Vi gir deg en grunnleggende innføring i regelverket, arbeidsmiljøfaktorer, aktørene i arbeidsmiljøarbeidet, arbeidsmåter innen HMS og sykefraværsoppfølging.

  4. Kunderettigheter for reisebransjen

    Om de aktuelle lover og spesielt om pakkereisekunders og flypassasjerers rettigheter. Avtaleloven, pakkereiseloven og luftfartsloven.

  5. Inngåelse av leiekontrakter – dette bør du passe på

    I dette webinaret går vi gjennom hovedpunktene for hva som er viktig å tenke på ved inngåelse av nye leiekontrakter.

Vurderer du medlemskap i Virke?

Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene