Ikke bare bra når merkevaren blir del av språket

Publisert:

Er det bra i varemerkesammenheng når merkevarens navn går inn i språket som et vanlig ord? Merkevarejuristene hos Virke og samarbeidspartneren Zacco er ikke uten videre begeistret.

– Velg fantasiord som varemerke. Da skiller du deg ut, kundene husker deg lettere og du kan virkelig bygge goodwill-verdier til navnet, sier regiondirektør Thor B. Mosaker i IP-konsulentfirmaet Zacco Norway.
– Mange markedsførere syns det er stor stas dersom et varemerke etablerer seg som selveste substantivet for en varekategori eller muligens enda bedre; som et verb. Men, det kan bli starten på en uønsket reise, sier advokat Maja Glad Pedersen i Virke.

Thermos, Walkman, Rollerblade, Dynamitt, Linoleum ogNylon (New York/NY og LONdon) var alle registrerte varemerker med enerett for innehaveren - som med tiden, dessverre for innehaver - ble synonymt med produktgrupper.

– Folk går i butikken for å kjøpe termosflaske eller nylonstrømper, men ikke Thermos eller Nylon-strømper. Når varemerket blir allment vil innehaver miste eneretten til merket, sier regiondirektør Thor B. Mosaker i IP-konsulentfirmaet Zacco Norway som Virke har samarbeidsavtale med.

”To xerox” betyr å kopiere og ”to hoover” betyr å støvsuge.

– Varemerker som er i ferd med å bli allemannseie må du kjempe for. Rollerblade måtte reddes. Nå selger konkurrentene inline-skøyter, sier Mosaker.