Lurt av kataloghaier?

Publisert:

​Dette gjør du når du ufrivillig har inngått en avtale med et useriøst katalogselskap, og de begynner å kreve inn penger.

​Hele 7 av 10 bedrifter blir utsatt for forsøk på katalogsvindel, ifølge en undersøkelse fra Virke.

Etter TV2s avsløringer om katalogselskapet 1801 Nummeropplysninga, er nå flere av lederne og de ansatte i selskapet pågrepet og siktet for grovt bedrageri.  

Varslingslisten, som er et samarbeidsprosjekt mellom flere aktører i næringslivet, får jevnlig klager på slike useriøse selskaper. Her gir vi deg en oversikt over dine rettigheter, og tips til hvordan du bør gå frem for å komme deg ut av en avtale du har blitt lurt til å inngå.

Husk at Virke-medlemmer alltid kan ta kontakt med oss for gratis juridisk rådgivning, samt praktisk hjelp til å beskytte seg mot svindel. På våre medlemssider finnes også maler for protestbrev til katalogselskaper og anmeldelsesskjema.

Ikke betal for lureri
I utgangspunktet er det ingen angrerett i næringslivet. Et tilbud som er akseptert, er juridisk bindene.

Likevel, avtalen kan være ugyldig dersom selgeren har oppgitt usanne opplysninger under salget. For eksempel kan selgeren ha forklart at bedriften allerede har et kundeforhold til katalogselskapet, og at det bare er snakk om en oppdatering av opplysninger. Et annet eksempel er at de påstår å gi deg et gratis uforpliktende prøvetilbud, mens det i realiteten er en oppføring som koster penger, og gjerne også har bindingstid.

I disse tilfellene vil det ikke være en gyldig avtale, og du bør heller ikke betale kravet.  Virksomheter som mener seg lurt, bør ikke betale kravet fra. Vi anbefaler heller ikke at bedriften inngår avtaler med katalogselskapet om betaling av et mindre beløp for å bli ferdig med saken. Dette vil kun bidra til å holde den ulovlige virksomheten i gang lenger enn ellers, som igjen vil ramme andre bedrifter. Vi anbefaler videre å anmelde denne typen forhold til politiet.

Protester mot inkassokrav
Vi ser ofte at katalogselskaper truer med å sende denne type krav til inkasso og at man risikerer betalingsanmerkninger hvis kravet ikke betales. Hvis man protesterer skriftlig på kravet og gir en kort begrunnelse for hvorfor man ikke mener man er forpliktet til å betale, følger det av god inkassoskikk at kravet ikke kan inndrives ved inkasso.

Den eneste måten katalogselskapet kan forfølge kravet på er å sende saken til forliksrådet for å få dom på at det foreligger en gyldig avtale og dermed et gyldig pengekrav.

Dette gjøres svært sjelden, og i de tilfellene det skjer kan Virke bistå medlemsbedrifter i håndteringen av saken.

Vet du hvordan du unngår å havne i blemma? Les våre 10 tips som beskytter deg mot kataloghaier