Mange føler seg lurt av katalogselskaper

Publisert:

Sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i Hovedorganisasjonen Virke sier at det de siste ukene har vært en markant økning i virksomheter som mener seg lurt av katalogselskaper på nett.

Det er spesielt to grupper som skiller seg ut:

  1. "Norske" bransje-/fylkeskataloger med norske domenenavn, telefonnummer som starter på 8 og med svenske selgere. Det oppgis ikke firmanavn eller organisasjonsnummer, og de har postboksadresse i Stockholm eller Malmø. Underskriver man på en slik oppføring, som oppgis å være en avslutning på en avtale, har man i realiteten tegnet en avtale på 10 oppføringer til nesten 100 000 kroner. Det sendes først en faktura på 49 900 kroner. Når man starter å argumentere med dem senker de prisen til det halve om man er villig til å betale. Det er dette de lever av.
  2. Norske kataloger med base i Oslo/Akershus. Det er en økning i klagene på norske selskaper som påstår at man har en avtale med dem. Det man har er en gratis oppføring på lik linje med det mange gratiskataloger har. Uten å opplyse om dette, og ved å forlede kjøper til å tro at de har betalt tidligere, "lurer" de kundene til å svare ja på telefon eller på SMS. De som svarer er ofte ansatte som blir overtalt av overivrige selgere eller ledere i små virksomheter som arbeider i en hektisk arbeidshverdag. Det er også enkelte som benytter opplysningene i Brønnøysund om nyetablerte selskaper til å ringe intetanende ledere som får inntrykk av at dette er fra Brønnøysund eller tilsvarende offentlig virksomhet. Det tas opptak av samtalene, men bare den delen der avtalen sluttføres. De opptakene Virke har fått oversendt er kryptiske og sier lite om hva kunden har kjøpt og vilkårene i avtalen.

Enkelte av disse selskapene operer med en oppsigelsesfrist som kunden ikke får opplyst, og en stor rabatt som bare gjelder første året. Enkelte avtaler fornyes automatisk for to eller tre år, og da til en pris som kan være to til tre ganger mer enn det man betalte det første året.

Dersom selger er medlem av Trygg Katalog, kan man klage til klagenemnden de har opprettet. Bjerke sier det er viktig at alle ansatte får klar beskjed om at avtaler over telefon IKKE skal aksepteres. Det er heller ikke lurt å be om mer opplysninger på e-post eller per brev. Virke har opplevd at medlemmer som har bedt om dette i stedet har fått en ordrebekreftelse med etterfølgende faktura. Ledelsen i virksomheten bør ha en klar markedsføringsstrategi, og basere sine katalogoppføringer på dette i stedet for på innfall fordi noen ringer.

Og husk: Dersom noe er for godt til å være sant, så er det det...