Klima- og miljørapport 2023
Innhold på siden
Innkjøp
Alle leverandører som har levert produkter og/eller tjenester for over 1 million kroner i regnskapsåret inngår i vurderingen av hva som er vesentlige leverandører for Hovedorganisasjonen Virke i forbindelse med den årlige rapporteringen på klima og miljø.
I tillegg inngår utvalgte leverandører som i sum leverer for mindre enn 1 million kroner sist regnskapsår i orienteringen til ledergruppa som mulige kandidater for tiltak som kan redusere klima- og miljøpåvirkning. Dette gjelder i hovedsak leverandører av reiser, leverandører av varer og tjenester som inngår i Virkes kurs, nettverk og arrangementer, slik som mat og servering, samt leverandører som bidrar til drift og vedlikehold av Virkes lokaler.
Alle leverandører som har levert produkter og tjenester for over 250 000 kroner inngår i Virkes aktsomhetsvurdering i tråd med kravene i Åpenhetsloven og rapporteringen til Etisk handel. I denne rapporteringen gjøres det i tillegg en vurdering av risiko og sannsynlighet for brudd på menneskerettigheter i verdikjeden. Denne vurderingen av risiko og sannsynlighet gjør vi (foreløpig) ikke for klima- og miljøpåvirkning.
Se Virkes arbeid med ansvarlighet
|
2023 |
2022 |
Innkjøp totalt |
193,4 mill |
151 mill |
Vesentlige innkjøp |
141,2 mill |
110,4 mill |
Miljøsertifiserte virksomheter |
11 av 28 leverandører |
10 av 21 leverandører |
Andel vesentlige innkjøp fra miljøsertifiserte virksomheter |
64 mill |
35,9 mill |
|
46% |
36% |
Avfall
Hovedorganisasjonen Virke eier bygget i Henrik Ibsensgt 90 gjennom det heleide datterselskapet Virke Eiendom. Hovedorganisasjonen Virke er selv største leietaker i bygget. Bygget har også 20 andre virksomheter som leietakere, og alle leietakere bruker samme avfallsrom. Når vi rapporterer på avfallsmengde og sorteringsgraden på avfallet, gjenspeiler det aktivitetene som skjer i hele bygget, ettersom avfallet fordeles etter leid areal.
Den totale avfallsmengden for hele bygget var i 2022 149 tonn, mot 99 tonn i 2021. Økningen skyldes med stor sannsynlighet økt omsetning hos restaurantene og serveringsstedene som er leietakere i bygget. Disse virksomhetene hadde begrenset aktivitet og var stengt under koronapandemien fra mars 2020 og fram til med mars 2022.
Nærmere 34 tonn av den totale mengden avfall som ble kastet av alle leietakerne i bygget i 2022, var matavfall. Dette matavfallet stammer i all hovedsak fra byggets kantine, og fra restauranter og serveringssteder som er leietakere i bygget.
Driften av restaurantene i bygget har Virke liten eller ingen påvirkning på, men gjennom Virke Eiendom kan vi påvirke driften av kantinen i bygget, og vi kan påvirke bestilling av mat og måltider til våre egne kurs og arrangementer i bygget.
|
2023 |
2022 |
Hovedorganisasjonen Virkes andel |
57 818 kg |
57 916 kg |
Restavfall, mengde |
15 810 kg |
17 494 kg |
Kildesortert avfall |
42 008 kg |
40 424 kg |
Hovedorganisasjonen Virkes andel |
23 748 kg |
22 249 kg |
Sorteringsgrad, avfall |
72,66% |
69,79% |
Energi
Tallene nedenfor representerer energiforbruket fordelt på det arealet Hovedorganisasjonen Virke leier, i tillegg til energiforbruket i vår andel av fellesarealene i bygget.
|
2021 |
2022 |
2023 |
Elektrisitet |
663 013 |
615 250 |
639 997 |
Fjernvarme |
516 612 |
466 313 |
411 433 |
Totalt energiforbruk |
1 179 626 |
1 081 563 |
|
Spesifikt energiforbruk |
321 |
299 |
286 |
I mai 2022 startet Virke Eiendom opp et energispareprosjekt hvor målet er å redusere energiforbruket i bygget i Henrik Ibsensgt 90 med 16% innen første kvartal 2025 sammenlignet med snittforbruket for 2018-2020.
I 2023 har dette prosjektet primært dreid seg om å anskaffe et nytt sentralt driftsstyringsanlegg (SD-anlegg) og å ta i bruk dette til å styre de tekniske anleggene i bygget (varme, kjøling, ventilasjon og lys). Dette arbeidet vil bli ferdigstilt i løpet av våren 2024 og vil gi driftspersonalet i bygget bedre oversikt over og kontroll på inneklima, teknisk tilstand og avvik på tekniske anlegg, samt energibruk.
For hele bygget er resultatet fra 2023 en reduksjon i totalt energiforbruk på 13,3,% fra 2022 til 2023 når forbruket er korrigert for forskjeller i utetemperatur.
Transport
Virke rapporterer på antall flyreiser i Norden, Europa og i verden ellers, samt kilometer det er betalt ut kjøregodtgjørelse for. Reiseregningssystemet vårt skiller ikke på hvorvidt ansatte i Virke har bedt om kjøregodtgjørelse for elbil eller bensin/dieselbil. Vi har så langt valgt å ikke rapportere på ansattes reiser til og fra jobb.
2023 er første året vi rapporterer på antall tog- og bussreiser på strekninger over 500 km.
Type reise |
2022 |
2023 |
Flyreiser, Norden |
211 |
352 |
Flyreiser, Europa |
41 |
54 |
Flyreiser, Verden |
1 |
8 |
Kjøregodtgjørelse kilometer |
38 384 |
24 427 |
Reiser med tog (antatt over 500 km) |
|
139 |
Reiser med buss (antatt over 500 km) |
|
35 |
Taxi (kroner) |
123 844 |
267 375 |
Klimaregnskap
Virke fører per i dag ikke et fullstendig klimagassregnskap, men Miljøfyrtårn-verktøyet regner om de verdiene vi har lagt inn for energiforbruk, avfall, og reiser til et forenklet klimagassregnskap. Fra og med 2023 har Miljøfyrtårn innført klimagassregnskap i tråd med GHG-protokollens krav til å å beregne klimautslippene fra forbruk av elektrisitet med bruk av både lokasjonsbasert og markedsbasert metode.
Ifølge dette forenklede klimagassregnskapet var Virkes totale klimautslipp for 2023:
Lokasjonsbasert metode: 178,30 tonn CO2e
Lokasjonsbasert metode beregner utslipp basert på hvordan strømmen brukt i Norge har blitt produsert.
Markedsbasert metode: 469,63 tonn CO2e
Markedsbasert metode beregner utslipp basert på hvorvidt virksomheten har kjøpt opprinnelsesgarantier for å sikre fornybar strøm. Det brukes en høyere utslippsfaktor for strøm uten opprinnelsesgarantier.
Hovedorganisasjonen Virke har ikke kjøpt strøm med opprinnelsesgarantier.
Prosentvis fordeling av CO2-utslipp
Utslippskilde |
Lokasjonsbasert metode |
Markedsbasert metode |
Avfall |
2,63 % |
1,00 % |
Energi |
56,26 % |
83,39 % |
Transport |
41,11 % |
15,61 % |
Prosentvis fordeling av CO2-utslipp, lokasjonsbasert metode:
Prosentvis fordeling av CO2-utslipp, markedsbasert metode:
Arbeidsmiljø
HMS er også en del av miljøsertifiseringen. I den årlige klima- og miljørapporten er det kun sykefravær vi rapporterer på. Sykefraværet har økt gjennom hele 2023, og er det høyeste siden koronapandemien. I 4. kvartal lå sykefraværet på landsbasis på 7% (SSB). En oppgang på nesten 4% fra forrige kvartal. Snittet for hele året lå på 6,7 %. Det innebærer at nivået er litt lavere i Virke enn ellers.
|
2021 |
2022 |
2023 |
Sykefravær i % |
2,5 |
5 |
4,3 |
Mål og gjennomførte tiltak for 2023
Ledergruppen i Virke vedtok følgende klima- og miljømål for 2023:
1. Utarbeide og implementere retningslinjer for innkjøp som ivaretar hensynet til menneskerettigheter, klima og miljø
I 2022 gjorde Virke sin første aktsomhetsvurdering i tråd med kravene i Åpenhetsloven og kriteriene for rapportering til Etisk handel. Både i den forbindelse og i forbindelse med ledergruppens behandling av klima- og miljørapporten for 2022, og mål og tiltak for 2023, fikk økonomidirektør i Virke mandat til å utarbeide retningslinjer for innkjøp som minimum stiller krav til menneskerettigheter, klima og miljø.
Gjennom våre innkjøp skal Virke gå foran i det grønne skiftet og bidra til omstilling til mer bærekraftige forretningsmodeller og tjenester, samt fremme likestilling, mangfold og anstendige arbeidsforhold. Vi skal også ivareta god økonomisk styring, samtidig som vi hindrer korrupsjon og sikrer habilitet i innkjøpsprosessen.
Videre skal Virke gjøre sine innkjøp i tråd med følgende prinsipper:
- Vi vurderer behovet for innkjøpet, om vi heller kan gjøre gjenbruk av allerede produserte varer og tjenester, hvor lenge varen eller tjenesten dekker behovet og om innkjøpet kan bygges videre på senere.
- Vi sørger for at alle leverandører forplikter seg til Virkes etiske retningslinjer.
- Før vi gjør innkjøp av vesentlig betydning, gjennomfører vi risiko- og konsekvensanalyser i tråd med gjeldende rutiner.
- Vi velger fortrinnsvis leverandører som er miljøsertifiserte eller kan dokumentere systemer og rutiner tilsvarende ISO 14001, Miljøfyrtårn eller EMAS.
- Vi velger fortrinnsvis miljømerkede produkter, slik som Svanemerket eller tilsvarende.
- Vi har åpen og transparent innkjøpsprosess som ivaretar konfidensialitet og ikke favoriserer enkelte leverandører.
- Vi følger fastsatte budsjetter og fullmakter.
- Vi gjør innkjøp hos leverandører vi har rammeavtaler med der dette finnes.
- Vi jobber for enkle og effektive innkjøpsprosesser gjennom opplæring i systemer og rutiner for innkjøp.
2. Redusere energiforbruket med 5% sammenlignet med 2022
Arbeidet med å anskaffe nytt SD-anlegg ble påbegynt i 2023 og implementeringen av nytt SD-anlegg er godt i gang og ferdigstilles Q1 2024. I den forbindelse måtte flere tekniske anlegg oppgraderes med ny kommunikasjon og frekvensomformere for å kunne kommunisere med SD. Drift og forvaltning skal på opplæring i SD og energispareprosjektet fortsetter ut 2024. Målet er å redusere energiforbruket med 16% innen Q1 2025 sammenlignet med snittforbruket 2018 - 2020. De fleste tiltakene i handlingsplanen for energi som vi (Virke / Virke Eiendom) fikk utarbeidet i forbindelse med energimerkingen av bygget i 2022, er knyttet til og avhengig av nytt SD-anlegg. Vi forventer derfor at de største gevinstene i energispareprosjektet vil komme i 2024 og 2025.
3. Innarbeide nye retningslinjer for reiser
Direktør for strategi og organisasjon fikk i mandat å utarbeide ny reisepolicy i 2022 som stiller strengere krav til klima og miljø. Nye retningslinjer er utarbeidet og arbeidet med implementering er i gang, men ikke i mål. Arbeidet med å kartlegge og sertifisere Henrik Ibsens gate 90 som sykkelvennlig bygg er også i gang og ferdigstilles i løpet av 2024.
4. Redusere sykefraværet ned til 3,2 % fra 5 % i 2022
Virke har kontinuerlig fokus på arbeidsmiljøet, samt reduksjon av sykefravær og viderefører allerede eksisterende tiltak.