Sykefraværet må ned

Norge er et av landene med høyest sykefravær. På tross av årevis med forebygging og tilrettelegging, har sykefraværet bare økt. Sykefravær grunnet psykiske plager øker mest, og tendensen er vedvarende. Det er også urovekkende at den største økningen i sykefraværet er blant unge.

I dag bærer arbeidsgiver hovedansvaret for både forebygging og sykefraværsoppfølging. For å redusere sykefraværet er det imidlertid nødvendig at alle parter bidrar.  Bare ett av tre sykefravær skyldes forhold på arbeidsplassen. Det er derfor nødvendig å innføre tiltak som retter seg mot alle aktører som er involvert i sykefraværsforløpet.

Sykefravær

Virke mener - i korte trekk

  • Arbeidsgivere som bidrar til å få ansatte tilbake i jobb, trenger bedre støtte
  • Arbeidsgivers rett og plikt til å følge opp ansatte må tydeliggjøres
  • Arbeidstakers plikter må tydeliggjøres
  • Samarbeidet mellom fastleger, arbeidsgivere og NAV må styrkes, for å finne løsninger som fremmer arbeidsevne for den ansatte tidlig i sykefraværet
  • Navs spesialkompetanse må være tilgjengelig for arbeidsgiverne
  • Nav må stille strengere krav til sykemeldte
  • Partssamarbeidet bør styrkes i flere bransjer med høyt sykefravær

Her finner du Virkes standpunkter knyttet til sykefravær. Det er inndelt i fem hovedspor – ett for hver aktør i sykefraværsforløpet. 

Tiltak for for redusert sykefravær

tross av årevis med forebygging og tilrettelegging, har sykefraværet bare økt. I andre kvartal 2024 nådde sykefraværet sitt høyeste nivå på 15 år. Sykefravær grunnet psykiske plager øker mest, og tendensen er vedvarende

I dag bærer arbeidsgiver hovedansvaret for både forebygging og sykefraværsoppfølging. For å redusere sykefraværet er det imidlertid nødvendig å ta det samlede bildet i betraktning. Bare ett av tre sykefravær skyldes forhold på arbeidsplassen. Det er derfor nødvendig å innføre tiltak som retter seg mot alle aktører som er involvert i sykefraværsforløpet.

En bærekraftig arbeidsstyrke og et robust velferdssystem er avhengig av at sykefraværet må ned.

Her finner du sykefraværsstatistikk

Arbeidsgiver

Arbeidsgivere jobber aktivt med å forebygge sykefravær og tilrettelegge best mulig for ansatte på arbeidsplassen. Dette bidrar til økt produktivitet, reduserte kostnader og et bedre arbeidsmiljø.

Derfor er det viktig at arbeidsgiver får forutsigbare rammer slik at man kan planlegge best mulig for den sykemeldte. Det inkluderer støtteordninger for tilrettelegging, arbeidsgivers muligheter for dialog med den sykemeldte og arbeidsgivers kontakt med NAV. Arbeidsgiver har ifølge arbeidsmiljøloven plikt til, så langt det er mulig, å tilrettelegge for arbeidstakere med spesielle behov.

I praksis kan dette innebære endringer i arbeidsoppgaver, justering av arbeidstid, fysisk tilrettelegging av arbeidsplassen, eller midlertidige tilpasninger som hjemmekontor. Mulighetene for tilrettelegging vil variere fra virksomhet til virksomhet. Virke er særlig opptatt av at regelverket skal være tilpasset små- og mellomstore virksomheter 

Tiltak:

  • Arbeidsgivere som bidrar til å få ansatte tilbake i jobb, trenger bedre støtte

    • Det bør innføres et økonomisk tilskudd, som små og mellomstore virksomheter enkelt kan søke på, slik at de kan benytte bedriftshelsetjeneste til forebyggende arbeid og oppfølging av sykemeldte 
    • Det bør utredes flere og bedre insentiver for arbeidsgivere som tilrettelegger arbeidsplassen for å få sykemeldte raskere tilbake i arbeid. Blant annet bør søknadsprosesser for støtte til sykefraværsoppfølging forenkles 
  • Tettere dialog og høyere krav til aktivitet fra den sykemeldte

    • Nav bør etablere kontakt mellom arbeidsgiver og sykemelder tidligere enn i dag 
    • Sykemeldinger skal ikke forlenges uten at den sykemeldte har hatt dialog med sin arbeidsgiver: Det gir arbeidsgiver mulighet til å tilrettelegge arbeidet, og bidrar til at den sykemeldte beholder kontakten med arbeidsplassen og kolleger 
    • Arbeidsgiver bør få bedre veiledning i hvordan man følger opp den sykemeldte. Man bør i større grad kunne stille spørsmål til sykemelder, slik at det blir reel anledning til å bestride en sykemelding.
  • Arbeidsgivers rett og plikt til å følge opp ansatte må tydeliggjøres

    • Sykemelder bør orientere arbeidstakeren om at arbeidsgiver har full anledning til å ta kontakt under sykemelding. Dette bør arbeidsgivere også understreke i virksomhetenes interne rutiner. 
    • Nav bør gi arbeidsgivere råd og veiledning om hvordan man kan legge til rette for utnyttelse av restarbeidsevne og friskmelding av den ansatte.

Arbeidstaker

Ansatte kan bli sykemeldt av ulike årsaker, dette kan være alt fra fysiske sykdommer til psykiske helseproblemer.

Ifølge STAMI skyldes sykefravær over 16 dager enten muskel- og skjelettlidelser eller psykisk plager. I et sykefraværsforløp er det viktig å ivareta den sykemeldte slik at kan komme raskere tilbake på jobb.

Samtidig må  arbeidstaker selv bidrar til dette. å komme tilbake i jobb. NAV-statistikk viser at andelen syke som kommer tilbake i arbeid, flater ut etter 8 uker. Tallene indikerer dermed at tiltak for å få den enkelte tilbake i jobb har størst effekt i løpet av de to første månedene av sykefraværet.

En annen viktig faktor er at arbeidstaker kjenner sine plikter. Spesielt bør man sørge for bedre informasjon om aktivitetsplikten. Denne innebærer en plikt hos sykemeldte til å delta i tilrettelagte arbeidsoppgaver, eller andre aktiviteter som kan fremme arbeid, i løpet av 8 uker som loven tilsier.

Virke mener at aktivitetsplikten bør praktiseres strengere, og at unntak bør være sjeldne.  

Tiltak:

  • Aktivitetsplikten må strammes inn

    • I dag er unntak fra aktivitetsplikten det normale. Derfor må adgangen til unntak strammes inn 
    • Tidsfristen for når den ansatte senest skal være i aktivitet (aktivitetsplikten)bør endres fra 8 uker til 4 uker.
    • Partene må sørge for at aktivitetsplikten er bedre kjent blant arbeidstakere. 
    • Sykelønn må stoppes hvis sykemeldt ikke oppfyller aktivitetsplikten.
  • Gradert sykemelding må bli normalen

    • Gradert sykemelding skal være hovedregelen.
    • Det bør tidlig i sykefraværet foretas en funksjonsvurdering for å avklare restarbeidsevne. Dette må bli obligatorisk ved langtidssykefravær. 
    • Arbeidsgiver bør involveres i funksjonsvurderingen fra sykemelder for å kunne dra nytte av sykemeldtes restarbeidsevne. Dette kan også gjelde andre arbeidsoppgaver i virksomheten.   
  • Arbeidstakers plikter må tydeliggjøres

    • Dialogmøte 3 bør være obligatorisk for arbeidstaker. Dersom man ikke kan delta i en slik samtale, bør det gis en begrunnelse fra sykemelder.
    • Arbeidet med holdninger til rettigheter og plikter i arbeidslivet bør starte tidlig i skolen. 
    • Partene og Nav bør involveres i skolens arbeid med å forberede unge arbeidslivet. 

Sykemelder

Det har vært diskutert om liberal sykemeldingspraksis kan bidra til det høye sykefraværet, og flere har tatt til orde for å stramme inn regelverket.

Fastlegene spiller en nøkkelrolle i sykefraværsprosessen og bør incentiveres til å fremme rask tilbakeføring til arbeid. Legene forteller at pasienten ofte har bestemt seg for å sykmeldes, allerede før konsultasjonen har startet

Derfor må det foretas en gjennomgang av finansieringssystemet for fastleger, slik at ordningene stimulerer til færre sykemeldinger.

Videre er det behov for en opprydning i retningslinjene for sykemelding, og bedre dialog mellom arbeidsgiver, NAV og sykemelder. Mange virksomheter opplever i dag kontakten med NAV og sykemelder som svært utfordrende.  

Tiltak:

  • For å stimulere til færre sykemeldinger bør finansieringssystemet for fastlegene legges om

    • Finansieringssystemet bør stimulere til færre sykemeldinger og økt bruk av graderte sykemeldinger.
    • Det må utvikles flere verktøy for forebygging, for eksempel at fastleger bør kunne henvise til fysisk aktivitet på grønn resept. 
  • Samarbeidet mellom partene må styrkes

    • Sykemelder bør som hovedregel delta i dialogmøte 1 (alternativt gi en skriftlig vurdering av tilretteleggingsbehov) for å sikre tidlig og god kontakt mellom berørte parter. 
    • Fastlegen bør pålegges å bekrefte at vedkommende har lest oppfølgingsplanen som arbeidsgiver har utarbeidet underveis i en sykemelding.
    • Samarbeidet mellom fastleger, arbeidsgivere og NAV må styrkes, for å finne løsninger som fremmer arbeidsevne for den ansatte tidlig i sykefraværet.
    • «Fra diagnose til prognose»: Sykemelder bør vurdere når det kan være forsvarlig å øke arbeidsbelastningen på den sykemeldte, slik at arbeidsgiver kan få økt forutsigbarhet og planlegge tilrettelegging.
  • Det bør ryddes opp i sykemeldingspraksisen

    • Sykemeldinger må ta utgangspunkt i faktiske behov og som hovedregel ikke gjelde for hele uker.

Nav

Nav spiller en viktig rolle i sykefraværsoppfølgingen. Dessverre opplever mange arbeidsgivere Nav som utilgjengelige, og at oppfølgingen starter for sent. Dette skaper betydelige problemer for arbeidsgivere som trenger støtte og veiledning i sykefraværsspørsmål.

Samtidig ønsker flere av Virkes medlemmer en kontaktperson og/eller rådgiver i Nav med spesialkompetanse, som kan bistå dem ved behov. Dette vil bidra til bedre kontakt mellom arbeidsgiver og Nav, og sikre en effektiv oppfølging av sykemeldte. Samtidig mener vi at Nav stille strengere krav til den sykemeldte.

Tiltak og programmer i Nav bør i større grad stimulere til at sykemeldte kommer raskt tilbake i arbeid 

Tiltak:

  • Navs spesialkompetanse må være tilgjengelig for arbeidsgiverne

    • Nav bør i større grad tilby rådgivere som kan bistå arbeidsgivere med oppfølgingen av sykemeldte, etter modell av de tidligere «IA-rådgiverne» (som ble avviklet i 2017).  
    • Arbeidslivssentrene må i større grad bistå hele arbeidslivet - ikke bare utvalgte bransjer, samt tilrettelegge bedre for små og mellomstore virksomheter.  
    • Det bør opprettes en digital samarbeidsplattform mellom Nav, lege og arbeidsgiver for å forenkle dialogen og samhandlingen.
  • Nav må stille strengere krav til sykemeldte

    • Nav må stramme inn praksisen med unntak fra aktivitetsplikten. 
    • Ordningen «Friskmelding til arbeidsformidling» bør gjøres bedre kjent og brukes oftere. Dette kan bidra til at arbeidstakere med lav sannsynlighet for å komme tilbake til sin nåværende jobb, sier opp, og heller søker annet arbeid med lønnsstøtte fra NAV. 
  • Saksbehandlingstiden i Nav må ned

    • I tilfeller der arbeidsgiver bestrider en sykemelding, saksbehandlingstiden reduseres. Dette av hensyn til både arbeidsgivere og arbeidstakere.  
    • Refusjon av sykepenger må tilbakebetales langt raskere enn i dag. I tilfeller hvor sykemeldingsgrunnlaget ikke gir rett til sykepenger, er rask avklaring viktig 

Myndighetene

For å sikre et rettferdig og fungerende arbeidsliv, må lovgivningen være forståelig og forutsigbar for både arbeidstakere og arbeidsgivere. Vilkårene for sykemelding må håndheves strengere enn i dag. Det vil bidra til at ressursene brukes riktig og at de som virkelig trenger støtte, får støtte.  

Sykelønnsordningen er et viktig verktøy for å redusere sykefraværet, men det må stilles strengere krav til når man har rett på sykepenger. Virke mener derfor at det er nødvendig å utrede ulike alternativer til dagens sykelønnsordning. Vi ønsker en ordning som ivaretar både arbeidstaker og arbeidsgiver – en ordning som bidrar til å endre atferd og redusere sykefraværet. 

  • Sykelønnsordningen bør utredes

    • Det bør utredes alternativer til dagens sykelønnsordning. Utredningen vurdere ulike modeller, inkludert ytelsesnivå, forskjellige finansieringsmodeller og hvorvidt det bør innføres karensdager. 
    • Makstiden for sykemeldinger må håndheves, slik at man unngår lange oppsigelsesprosesser uten avklaring.
  • Lovgivningen må gi forutsigbarhet for både arbeidstaker og arbeidsgiver

    • Regelverket for sykemeldinger må håndheves slik det er tenkt fra lovgivers side. Sykepenger skal kun ytes til personer som ikke kan arbeide på grunn av sykdom eller skade, og ikke til arbeidstakere med arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer. I dag er unntak hovedregelen.
    • Myndighetene tilrettelegge for tiltak som fremmer forebygging av sykefravær. For eksempel bør fastlegen kunne henvise til fysisk aktivitet på grønn resept.
  • Partssamarbeidet bør styrkes i flere bransjer med høyt sykefravær

    • Dagens treparts-bransjeprogram bør videreføres.
    • Det bør vurderes nye bransjeprogram, for eksempel innen handel og/eller for små og mellomstore virksomheter på tvers av bransjer.

Takk for ditt innspill!

Hva skal til?

Vi må få på plass tiltak som forebygger sykefravær på arbeidsplassen, og vi må få på plass tiltak som bidrar til sykenærvær - altså gjøre arbeidsplassen til en del av løsningen. Fortell oss hva DU mener bør gjøres.

Hva skal til?

Vi må få på plass tiltak som forebygger sykefravær på arbeidsplassen, og vi må få på plass tiltak som bidrar til sykenærvær - altså gjøre arbeidsplassen til en del av løsningen. Fortell oss hva DU mener bør gjøres.

Kategori

Kategori

Din erfaring:

Din erfaring:

Kan vi kontakte deg for oppfølgingsspørsmål?

Kan vi kontakte deg for oppfølgingsspørsmål?

Det lønner seg å være medlem i Virke

Vi kjemper for at din virksomhet får gjennomslag for deres interesser når fremtidens arbeidsliv formes.

Et medlemskap i Virke gir deg som leder en rekke fordeler som gjør hverdagen enklere.

Slik bruker du medlemskapet

Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene