Kompetanse og utdanning
Virkes medlemmer står i kontinuerlig omstilling. Tilgang på kvalifisert arbeidskraft er blant de største utfordringene for å være konkurransedyktig i fremtiden. Forbrukernes endrede vaner og forventninger, ny teknologi og tøff internasjonal konkurranse, krever en utdannings- og kompetansepolitikk som spiller på lag med arbeidslivet.
Utdanningssystemet må dimensjoneres etter arbeidslivets behov for kompetanse. Det er behov for økt satsing på høyere yrkesfaglig utdanning som leverer arbeidsrettede utdanningstilbud.
For at utdannings- og opplæringstilbud skal treffe arbeidslivets kompetansebehov, må arbeidslivet i større grad definere kompetansebehovene, og være med å drive frem utviklingen av tilbudene. Virke mener at bransjeprogram som modell for å utvikle opplæringstilbud må styrkes og videreutvikles.
I tillegg må myndighetene bevilge midler til å realisere en kompetanseportal for virksomheter. Det er i dag manglende og fragmentert informasjon om hva slags tilskuddsordninger og studietilbud som finnes for å dekke virksomheters kompetansebehov.
Siste nytt
Statsbudsjettet: Kompetanse
Åpning av Nasjonalt senter for yrkesfag - et viktig skritt for fremtidens kompetanse
20. august var det offisiell åpning av Nasjonalt senter for yrkesfag, som skal styrke kvalitets- og utviklingsarbeidet i hele det yrkesfaglige utdanningsløpet. Virke ønsker satsingen velkommen og understreker behovet for bred forståelse av yrkesfag og tett samarbeid med arbeidslivet. Virke er glade for at regjeringen har lyttet til arbeidslivets parter og satser på praktisk læring og økt kunnskap om yrkesfaglig utdanning. Videre er det viktig at senteret jobber bredt med yrkesfagene. Senteret må se på hvordan man bedre kan svare på arbeidslivets kompetansebehov og bygge bro til læringen som skjer i arbeidslivet.
Arbeidslivet står i kontinuerlig omstilling, og tilgang på kvalifisert arbeidskraft er avgjørende for konkurransekraften. Derfor må utdanningssystemet dimensjoneres etter arbeidslivets behov. Virke har lenge etterlyst bedre kobling mellom utdanning og næringsliv, og mener senteret må ha en tydelig rolle i å identifisere reelle kompetansebehov.
Regjeringen har satt av 10 millioner i 2025 for etableringen av senteret. Senteret skal organiseres som en egen avdeling i Utdanningsdirektoratet, med et råd bestående av partene i arbeidslivet og relevante aktører innen yrkesfagene. Rådet får innflytelse over prioriteringer og bruk av forskningsmidler.
KI og kompetanse – hvordan møter vi fremtidens arbeidsliv?
Hvordan kan Norge ruste seg for et arbeidsliv i rask endring? Kunstig intelligens, teknologi og kompetanseutvikling utfordrer både arbeidsgivere og arbeidstakere. I dette webinaret får vi høre mer om hvordan Virke, partene og myndighetene jobber sammen for å sikre relevant kompetanse og et inkluderende arbeidsliv i møte med fremtidens behov.
Bedre sammenheng mellom arbeidsmarkedstiltak og kompetansepolitikk
Den beste læringen skjer på jobb. Ordninger som reduserer arbeidsgivers risiko ved arbeidspraksis og ansettelse må forbedres og benyttes mer. Nav må også utvikle sine arbeidsmarkedstiltak slik at de treffer kompetansebehovene i den enkelte bransje. Virke jobber med et innovativt prosjekt innen dagligvare og utvikler selv et opplæringsløp for fremtidige arbeidstakere i bransjen basert på bedriftenes konkrete behov for kompetanse sammen med Nav og medlemmene våre Coop, Bunnpris og Kiwi.
Prosjektet heter “Handelslappen” og er rettet mot flyktninger som skal inn i norsk arbeidsliv.
Handelslappen
Handelslappen er et pilotprosjekt for å inkludere flere i arbeidslivet. Handelsbransjen har behov for kompetent arbeidskraft – denne utfordringen svarer Handelslappen på.
Her deltar mennesker i et prosjekt hvor de gjennom teori, norskopplæring og praksis i butikk får opparbeidet seg kompetanse og ferdigheter relevant for handelsbransjen. Etter endt kurs får deltagerne et diplom som dokumenterer ferdigheter og kompetanse.

Økt synliggjøring av den omfattende opplæringen som arbeidsgivere tar ansvar for
Over halvparten av yrkesaktive som har grunnskole som høyeste fullførte utdanning, jobber i handels- og tjenestenæringene. Risikoen for at personer mister jobben og ikke kommer tilbake i arbeidslivet, er større blant de som har kort utdanning og ikke har dokumentasjon på kompetansen de besitter. Det gjør mange ansatte i handels- og tjenestenæringene sårbare for omstilling.
Vi mener derfor det er behov for et nasjonalt system for realkompetanse som synliggjør og anerkjenner læringen som skjer i arbeidslivet. Et slikt system vil kunne styrke arbeidsplassen som læringsarena, bidra til mobilitet i arbeidslivet og synliggjøre karriereveier innen handels- og tjenestenæringene.
Hvordan beskrive kompetanse som bygges opp i arbeidslivet?
Virke har utviklet en modell for å synliggjøre og vurdere kompetanse man har bygget opp i arbeidslivet.
I utdanning har vi standarder som både forstås og verdsettes, men dette har ikke vært like enkelt i arbeidslivet.
Balansekunst viser hvordan vi kan kartlegge kompetansebyggingen som skjer mens vi er på jobb og hvordan vi kan uttrykke kompetansestandarder fra arbeidslivet.

Har du spørsmål eller innspill?
Ta kontakt
Slik bruker du medlemskapet
Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

