Omstilling er den nye normalen

Under koronapandemien så vi de største endringene i forbruksmønster vi har sett i moderne tid. Forbrukere brukte mer på varer, særlig ting til egne hjem, og mindre på tjenester, særlig reiser og opplevelser.

Mange virksomheter opplevde at deres normale salgskanaler ble stengt eller kraftig påvirket av smitteverntiltak. Handels- og tjenestenæringen reagerte umiddelbart. 76% av norske bedriftsledere rapporterer at de har innovert som respons på krisen, viser resultatene fra et forskningssamarbeid mellom Norges Handelshøyskole, Virke og Handel og kontor.

Ikke stå alene i omstilling

Vi gir deg råd og svarer på spørsmål innen arbeidsrett, HR/personal, ledelse, HMS, tariff og forretningsjus. Alle medlemmer i Virke har tilgang til vår rådgivningstelefon.

Rådgivningstelefonen

Som medlem har du også tilgang på et av Norges ledende advokatmiljøer innenfor arbeidsrett og forretningsjus. Vi jobber tett på våre medlemmer hver dag, og hjelper dem med å finne de gode løsningene.

Virkes juridiske tjenester

Ikke medlem enda?

Bli kontaktet for et godt medlemstilbud

Innovasjon som kriseverktøy

Over halvparten av virksomhetene (51 %) har utviklet nye produkter eller tjenester, vesentlig endret sine prosesser, rettet seg mot nye kundesegmenter eller utviklet nye distribusjons- og logistikksystemer. De har brukt innovasjon som kriseverktøy.

Et av kjennetegnene ved innovasjons- og omstillingsaktiviteten under pandemien, er den raske utbredelsen av teknologi og prosesser som allerede var etablert i andre bransjer eller som viste lovende resultater hos lignende bedrifter. Eksempelvis økte utbredelsen av netthandelsløsninger i norsk varehandel under pandemien, og netthandelsomsetningen satte nye rekorder. Selv om slike innovasjoner ikke nødvendigvis var nye for omverden, var de nye for bedriften. Dermed flytter de virksomheten i riktig retning. Når vellykkede innovasjoner sprer seg til mange bedrifter på kort tid, løfter det hele næringer til et nytt nivå.

Forskningen viser at de vanligste innovasjonene under pandemien var digitale:

  • Bruk av digitale verktøy i interaksjon med kundene: 65% oppgir økning
  • Bruk av digitale verktøy i interne arbeidsprosesser: 59% oppgir en økning
  • Bruk av digitale verktøy i interaksjon med leverandørene: 53% oppgir en økning
  • Økt digitalt innhold i varer og tjenester: 48% oppgir en økning

Selv om disse innovasjonsaktivitetene skjedde under ekstraordinære omstendigheter, forventer 72% av bedriftslederne at disse innovasjonene vil være verdifulle også etter krisen. Selv om den økte innovasjonsaktiviteten ble utløst av pandemien, kan vi vente at effektene blir vedvarende.

Kilde: COVID-19 AND HUMAN CAPITAL: CATACLYSM AND CATALYZER, Norges Handelshøyskole

Hvordan kan Virke hjelpe deg i omstilling?

Vi vet at mange av dere står i en krevende situasjon. Det kan dreie seg om deg selv som leder, kommunikasjon med dine medarbeidere eller reorganisering av virksomheten. Vi har lang erfaring og kompetanse og gir deg støtte til å finne nye perspektiver og trygghet i valgene du tar.

Vi hjelper deg!

Ved inngangen til fjerde kvartal 2021 peker pilene for handels- og tjenestenæringen oppover. Handelsbedriftene omsetter fortsatt på høye nivåer, mens bransjene som hadde lav aktivitet under pandemien ser at aktiviteten tar seg opp. Omstillerne får testet sine nye forretningsmodeller, produkter og prosesser.

Da krisen traff handels- og tjenestenæringen, reagerte vi med omstilling. Det har gitt mange tusen virksomheter erfaring med å gjøre endringer på driftsmodellen, og løftet det teknologiske nivået til næringen som sysselsetter flest mennesker i Norge. Det er verdifull erfaring som vil komme godt med også etter pandemien.

Våre anbefalinger til virksomheter i omstilling

  • Ikke vær redd for å utfordre gjeldende strategi. Vær kritisk til hvilke tiltak dere har prioritert hittil, både internt og i markedet.
  • Sett kunden i sentrum. Undersøk og forstå hva kundene deres har behov for i dag, og bruk tiden på de markedene, produktene, tjenestene og samarbeidspartnerne som vil drive omsetningsveksten fremover.
  • Alt som glimrer er ikke gull. Og alt som digitaliseres gir ikke nødvendigvis penger i kassa. Prioriter teknologiske investeringer som kan gi avkastning på kort og mellomlang sikt.
  • Forretningsmodellen din er ikke hellig. Hvis markedet deres går fra tradisjonelle til digitale salgskanaler, ta de nødvendige stegene for å omstille til en ny og mer effektiv forretningsmodell.

Test ut nye digitale verktøy!

Bli rå på arbeidsrett, og en trygg og solid leder med Arbeidsgiverguiden.

Arbeidsgiverguiden er din digitale rådgiver, utviklet sammen med Virkes ledere og fageksperter innen arbeidsrett, personal, ledelse og HMS.

Test den gratis!

Arbeidsgiverguiden

Hvor viktig er omstilling for deg?

1 = Lite viktig | 5 = Veldig viktig

Lederkurs for deg i omstilling

  1. Onlinekurs - Lag en digital strategi

    Å bli mer digital kan spare deg som leder for både tid og penger. I dette kurset får du praktiske verktøy, og muligheten til å lage en digital strategi for din bedrift under veiledning av våre eksperter.

  2. Bli en coachende leder!

    Bli med på et engasjerende og morsomt kurs der du vil bli gitt solide lederverktøy du umiddelbart kan ta i bruk. Lær å lede og coache på en god måte som skaper gode relasjoner, bedre resultater og ikke minst gir økt motivasjon og engasjement hos dine medarbeidere.

Medlemskap i Virke

Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.

Se alle medlemsfordelene

Søk om midler til bedriftsintern opplæring (BIO)

Bedriftsintern opplæring (BIO) er pengestøtte som går til opplæring internt i bedriften. Omstillingsarbeid er krevende, og de fleste bedrifter trenger ny kompetanse for å sette i gang. BIO-midler er derfor en utmerket mulighet til å styrke, utvide og videreutvikle de ansattes kompetanse. Dersom din virksomhet har skissert en god plan for opplæringen, kan kollegaene dine ende opp med et skikkelig kompetanseløft!

Her kan du lese mer om ordningen

Kontakt