Statsbudsjettet 2026

Næringslivet er motoren for å få flere i arbeid. På sitt beste inkluderer den et stort antall mennesker på kort tid, men uten drivstoff, stopper den. Hvis regjeringen skal nå målet om 150 000 nye arbeidstakere innen 2030, må innsatsen trappes opp. Her finner du våre reaksjoner på Statsbudsjettet. Siden oppdateres fortløpende.

- Dette går ikke lenger. Det er ikke bærekraftig at så mange står utenfor arbeidslivet. Det innebærer både personlige tap og svekket verdiskaping for landet. Paradokset er at behovet for arbeidskraft er større enn på lenge. Vi må bli et folk som jobber.

Bernt G. Apeland, administrerende direktør,
Virke

Skatter og avgifter

  • Norskeide bedrifter trenger mer investeringskapital og økt konkurranseevne sammenlignet med utenlandskeide selskaper. Da blir det veldig puslete at grepet i statsbudsjettet er en økning av bunnfradraget i formuesskatten fra 1,76 mill. kroner til 1,90 mill. kroner, og at regjeringen samtidig skjerper beskatningen av dyre boliger med nesten samme proveny.

    Det hjelper lite at det også innføres en varig ordning for utsatt betaling av formuesskatt. Virke mener at en bedre eierbeskatning generelt, med en betydelig lettelse i formuesskatten, må inngå i et skatteforlik – slik finansministeren har invitert de andre partiene til å delta i.

    Vi ser imidlertid ingen grunn til å bruke flere år på dette arbeidet, ettersom faktagrunnlaget allerede er klart. 

  • For å redusere strømutgiftene til både husholdninger og næringsliv reduseres elavgiften til 4,18 øre per kWh. Lettelsen utgjør ca 4 mrd. kroner. 1,2 mrd. av disse treffer handels- og tjenestenæringene.

    Med økte strømutgifter de seneste årene, hilser Virke lettelsen velkommen.  

  • Elbilandelen er nå 95 pst.

    Det betyr at målet om at alle nye personbiler skal være elektriske i 2025, i praksis er nådd. Etter regjeringens vurdering er tiden moden for å fase ut elbilfordelene i merverdiavgiftssystemet. I 2026 foreslås det å redusere innslagspunktet for merverdiavgift ved kjøp av elbil til 300 000 kroner, og det varsles at merverdiavgiftsfordelene ved kjøp av ny elbil fjernes helt fra 2027. Samtidig foreslås det å justere engangsavgiften på bil slik at systemet forenkles og insentivene til å velge elbil ivaretas.

    Regjeringen foreslår at elektriske varebiler fritas fra trafikkforsikringsavgift. 

  • Regjeringen foreslår å gjennomføre en forsøksordning med arbeidsfradrag for unge. Regjeringen mener det er behov for mer kunnskap om hvordan et arbeidsfradrag, og økonomiske insentiver generelt, påvirker arbeidstilbud og yrkesdeltakelse.

    Et arbeidsfradrag skiller seg fra generelle lettelser ved at det ikke gis i trygdeinntekt. Virke tror arbeidsfradraget for unge vil styrke arbeidstilbudet og bidra til å inkludere flere unge i arbeidslivet. Kunnskap om effekten er viktig. Virke støtter derfor tiltaket.  

  • Regjeringen tetter hull i merverdiavgiftsreglene for internasjonal handel med tjenester. Internasjonale foretak kan i dag oppnå gunstigere avgiftsbehandling enn nasjonale foretak.

    Nå utvider regjeringen avgiftsplikten for fjernleverbare tjenester som er til bruk i Norge. Virke støtter at det skal være like mva-vilkår mellom bedrifter som selger tjenester i Norge og internasjonale bedrifter som leverer tjenester til norske forbrukere fra andre land. Det er et viktig prinsipp at merverdiavgiftsreglene ved internasjonal handel skal virke nøytralt mellom virksomheter som konkurrerer i det norske markedet.

    Dagens regler sikrer ikke denne nøytraliteten. Det er derfor et behov for å endre merverdiavgiftsreglene for næringsdrivendes kjøp og bruk av fjernleverbare tjenester. 

  • Regjeringen fjerner et skattehull for eiendomssektoren ved boligutvikling, som betyr at det ikke lenger skal gis adgang til å selge boliger uten gevinstbeskatning gjennom den såkalte flertrinnsmodellen.

    Dette gjøres med tilbakevirkende kraft fra 15. oktober.

    Over perioden 2017–2023 anslås det at flertrinnsmodellen har redusert skattegrunnlaget med 34,2 mrd. kroner. Departementet ser ikke noen grunn til å forvente at tetting av dette skattehullet har "store virkninger" for boligbygging, det vil altså ha noen virkninger. Tiltak er forventet å gi staten 200 mill. kroner på helårsbasis.  

  • Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett for 2026 valgt å videreføre tekstiltollen. Handel i Virke mener dette er en tapt mulighet til å styrke konkurransekraften i norsk handelsnæring og bidra til lavere priser for forbrukerne.

    Tekstiltollen er en avgift som ikke lenger har noen næringspolitisk begrunnelse. Den påfører norske handelsbedrifter unødvendige kostnader og svekker deres evne til å konkurrere med utenlandske aktører som ikke betaler tekstiltoll.

    EFTA-landet Sveits fjernet industritollen fra 1. januar 2024, og det er nettopp Sveits som er Norges viktigste samarbeidspartner i frihandelsforhandlinger. Historisk sett har det vært slik at når EFTA inngår frihandelsavtaler, blir man raskt enige om null tekstiltoll, men verdien av dette forhandlingskortet er nå i stor grad borte. 

    Å fjerne tekstiltollen ville vært et enkelt og målrettet grep for å styrke norsk handel og gi lavere priser til forbrukerne.

    Handel i Virke vil fortsette dialogen med myndighetene om hvordan handelsnæringen kan få mer rettferdige og fremtidsrettede vilkår. 

Like vilkår

Fremtidig verdiskaping og vekst avhenger av at virksomhetene har anledning til å konkurrere på like vilkår. Barrierer mot konkurranse og ulike vilkår for virksomheter i samme marked svekker innovasjon, reduserer tilbudet og hemmer produktivitetsveksten. 

  • Virke mener sunn og god konkurranse i markedene er viktig. Regjeringen sier den vil styrke Konkurransetilsynet, men bevilgningen inflasjonsjusteres bare.

    Samtidig legges Dagligvaretilsynet ned, og håndhevingen av lov om god handelsskikk foreslås lagt til Konkurransetilsynet. Men lov om god handelsskikk er ikke en konkurranselov, og det kan skape usikkerhet om lovens formål dersom håndhevingen av loven legges til Konkurransetilsynet.  

  • De private virksomhetene i utdanningssektoren opplever at de ikke kan drive og levere barnehage- og utdanningstjenester på like vilkår som de som er offentlig eide.

    Virke jobber for like vilkår for disse, og vi vil i arbeidet med statsbudsjettet peke på dette for virksomheter i hele utdanningsløpet inkludert også grunnskoler, fagskoler, universitet- og høgskoler, folkehøyskoler, videregående skoler.

    Ett eksempel på et nylig gjennomslag er at Senterpartiet på Stortinget har varslet at de vil følge opp regjeringen slik at private barnehager sikres tilskudd for sine faktiske pensjonskostnader.

    Et annet eksempel på like vilkårs-arbeid Virke vil peke på i budsjettarbeidet er friskolene som er avhengig av at finansieringsmodellen gjør det mulig å drive en god skole på lik linje med andre. Det er en utfordring at felles administrative kostnader ikke inngår i tilskuddsgrunnlaget til friskolene. Det er store forskjeller i hvordan ulike kommuner og fylker velger å finansiere ITO (spesialundervisning) for friskolene, noe som i praksis gir en underfinansiering av friskolene. 

Arbeidsliv

  • Regjeringen foreslår å øke potten for å få folk i arbeid med 600 millioner kroner neste år. Totalt vil de bruke 12,5 milliarder kroner på arbeidsmarkedstiltak. En økning er positivt, men dette er ikke stort mye mer enn en indeksjustering 

    Virke hadde forventet en enda større satsning på tiltak rettet mot arbeidsgiverne. Det er arbeidsgiverne som skal gjøre inkluderingsjobben, og når både arbeidsgiversiden, arbeidstakersiden og forskningen støtter opp om økt bruk av midlertidig lønnstilskudd, som en  av de mest lønnsomme tiltakene, er det rart det ikke satses mer på dette.  

    Videre er Virke positive til økt bruk av varig lønnstilskudd med mål om at færre skal gå over på trygd. Samt flere plasser i varig tilrettelagt arbeid (VTA), forsøk med arbeidsrettet ungdomsprogram, og forsøket “Et enklere Nav. 

    Vi trenger hele Norge i arbeid. Selv om Virke kan stille seg bak flere av momentene i statsbudsjettet,kommer vi ikke unna at rammevilkårene oppleves utfordrende for inkludering.  

    Det må gi flere og mer fleksible innganger til arbeidslivet, og det må bli enklere å drive virksomhet. Forenkler man unødvendig byråkrati, senker skatter og gir tilgang til økt bruk av midlertidig ansettelse og innleie, vil risikoen for arbeidsgivere gå ned. Dette gjør de i bedre stand til å inkludere mennesker utenfor arbeidslivet. 

  • Flyktninger og andre innvandringsgrupper bidrar med viktig etterspurt arbeidskraft til næringslivet. Men samtidig skal ikke arbeidsgiverne stå alene igjen med ansvar for å integrere flyktninger og andre med svake norskferdigheter. 

    Det foreslås i statsbudsjettet å kutte tilskuddet til utvidet norskopplæring for voksne med midlertidig kollektivt vern. Dette gjelder særlig ukrainere. Selv om antall flyktninger går ned, etterlyser Virke at det må bli lettere tilgang på fleksibel norskopplæring for flere grupper enn de som har rett til dette i dag, også for arbeidsinnvandrere.

    I en overgangsfase må Nav bidra med sin verktøykasse slik at arbeidsgiver kan få dekket deler av lønnskostnadene for de som fortsatt lærer norsk. Dette bør gjøres systematisk for de som ikke har gode nok norskferdigheter, slik at det blir forutsigbart for den enkelte og for arbeidsgiver.  

Rammevilkår og FoU

Innstramminger i FoU-virkemidler 

Regjeringen foreslår å redusere enkelte bevilgninger til det næringsrettede virkemiddelapparatet. Bakgrunnen er behovet for å frigjøre midler til andre prioriterte formål. Næringsministeren skriver i en pressemelding at regjeringen forventer at næringslivet, som faktisk vet hvor skoen trykker, tar en større del av finansieringen selv.  

  • Diverse landsdekkende tilskudds- og låneordninger for etablerere og bedrifter i Innovasjon Norge reduseres med om lag 94 millioner kroner
  • Miljøteknologiordningen i Innovasjon Norge reduseres med om lag 72 millioner kroner
  • Bevilgninger til distrikts- og regionalpolitiske tilskudd i Innovasjon Norge reduseres med om lag 220 millioner. Dette innebærer blant annet at ordningen med investeringstilskudd for store grønne investeringer avvikles.  
  • Bevilgning til tilskudd til næringsrettet forskning i Norges forskningsråd foreslås prisjustert og satt til 1,22 mrd. kroner. 

 

Beredskap

Regjeringen foreslår å styrke arbeidet med sikkerhet og beredskap med 81 millioner kroner til en rekke sikkerhets- og beredskapstiltak.

Blant annet foreslår regjeringen midler til:  

  • Forprosjekt nasjonal sky (30 mill. kroner) 
  • Nasjonal sikkerhetsmyndighet – til nye myndighetsoppgaver etter digitalsikkerhetsloven (15 mill. kroner) 
  • Styrke de sivile partene i Nasjonalt etterretnings- og sikkerhetssenter (totalt 10 mill. kroner) 

Vi er glade for at arbeidet med forsyningssikkerhet styrkes og at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) får 5 millioner kroner til dette. Virke har lenge etterlyst sterkere samarbeid med næringslivet og understreket behovet for at det øves.

DSB vil bidra til å iverksette besluttede beredskapstiltak, gjennomføre øvelser og teste forsyningsberedskapen. Det inkluderer evnen til å mobilisere næringslivets ressurser i krisehåndtering. Virke forutsetter at dette legger til rette for bedreinformasjonsflyt, tydelige kontaktpunkter og faste møteplasser mellom næringslivet og myndighetene, noe som er essensielt for landets beredskap. 

Regjeringen styrker forsyningssikkerheten - regjeringen.no 

Regjeringen styrker arbeidet med sikkerhet og beredskap - regjeringen.no 

Bærekraft

  • Virke har lenge foreslått fritak i merverdiavgift på bruktsalg og reparasjonstjenester som et av de viktigste virkemidlene for å fremme sirkulær økonomi i Norge. Våre medlemmer peker på dette som det mest treffsikre og effektive tiltaket for å gjøre det mer lønnsomt å reparere og gjenbruke produkter. 

    I dag er det betydelige barrierer for å velge reparasjon og gjenbruk, både for forbrukere og næringsliv. Moms på reparasjonstjenester gjør det dyrere å velge bærekraftige alternativer. I Sverige har man innført redusert moms på reparasjon. Et fritak for merverdiavgift på bruktsalg og reparasjonstjenester vil være enkelt å forstå, lett å benytte seg av, og vil treffe alle likt – uavhengig av hvor i landet man bor. Det vil gi et kraftig insentiv til å velge sirkulære løsninger, og bidra til å gjøre det mer lønnsomt å reparere og gjenbruke. 

  • Virke har lenge etterlyst tiltak som gjør det mer lønnsomt å energieffektivisere norske husholdninger. Med dagens tempo vil norske boliger ikke oppfylle EUs krav til energieffektivisering før tidligst etter 2080 – i tillegg kommer virkningene av Norgespris på strøm.  

    Virke mener Enova ikke er det riktige verktøyet for å lykkes med den nødvendige energiomstillingen. I Sverige har man hatt en ordning med skattefradrag for energieffektivisering, som har gitt gode resultater. Nesten 50 prosent av svenske huseiere planlegger å investere i energieffektivisering det neste året, og 70 prosent har allerede gjort vesentlige grep for å redusere energibruken. Et skattefradrag er mer treffsikkert, treffer alle likt, er enkelt å forstå og lett å benytte seg av.  

Kompetanse

Lite ambisiøst på livslang læring  

Satsninger på kompetanseprogrammet, som Kompetanse Pluss og Bransjeprogram holdes uendret. Her hadde vi forventet økte satsninger for 2026 etter råd fra Kompetansereformutvalget. Vi ønsker også en gjeninnføring av tilskudd til fleksible videreutdanninger for voksne, der fagskoler og institusjoner i høyere utdanning kan søke på å utvikle fleksible korte modulløp i tråd med arbeidslivets behov. Vi er ikke i mål med å tilby fleksible utdanninger som kan kombineres med jobb og som dekker nasjonale behov for kompetansetilbud.

Vi er glade for at det satses på Fagskole. 70 prosent av fagskolestudentene studerer deltid ved siden av jobb. Det er viktig at fagskolene fortsetter å levere relevante tilbud til arbeidslivet. Det bevilges midler til 900 nye studieplasser på fagskole. Dette har gitt 2900 studieplasser over fem år. Det er bra, men det når ikke opp til de 5000 fagskoleplassene som ble lovet i Hurdalsplattformen. 

Det er viktig at det legges til rette for at fagskolesektoren også kan vokse også i bredden. Hele arbeidslivet har behov for omstilling og tilgang på relevante tilbud, og det må gis rammevilkår for å dekke nasjonale kompetansebehov. Det er derfor skuffende at utviklingsmidlene ikke økes i tråd med ambisjoner om vekst i sektoren. Det er også en stor svakhet at det ikke er foreslått noen økning i grunnbevilgningene for fagskolene, skal veksten og kvalitetsutviklingen være i tråd med ambisjonene for sektoren.

206 millioner skal gå til en nasjonal lesesatsning: Dette er vi glade for. Del av den allerede annonserte lesemilliarden. Nå trenger vi en satsning på leseferdigheter og norsk for voksne! Det er for mange som ikke kan lese, og det er derfor skuffende at det ikke satses mer på ordninger som Kompetansepluss, og norskopplæring for voksne som trenger det.

Vi trenger en storstilt satsning på livslang læring for å omstille arbeidsstyrken. Vi ber statsråden sette seg ned med partene og utforme en ny og ambisiøs langtidsplan for livslang læring. 

Teknologi

Regjeringen styrker satsingen på sikkerhet, forskning og teknologisk robusthet, mens gründere møter et strammere virkemiddelregime og må lene seg mer på privat kapital. For teknologi- og rådgivningsbedrifter åpner budsjettet likevel flere nye markedsmuligheter innen KI, geodata og beredskapsteknologi. 

  • 100 millioner kroner til nytt nødnett og økte bevilgninger til totalberedskap gir nye markeder for leverandører innen sikkerhetsteknologi, digital infrastruktur og driftstjenester. 

  • 200 millioner til KI-forskning, 75 millioner til nye KI-tiltak og etableringen av KI Norgemarkerer en mer samlet satsing.

    Statseide Sigma2 får 380 millioner til tungregning, mens Nasjonalbiblioteket får 45 millioner for å trene språkmodeller på norske tekster.

  • 100 nye studieplasser i kvanteteknologi, 900 nye fagskoleplasser og opptrapping av grunnforskning på nye teknologier til 100 millioner årlig fra 2027. Totalt vokser FoU-budsjettet til 51,3 milliarder kroner. 

  • Kartverket får midler til en omfattende modernisering av nasjonale kartdata – en mulighet for geodata-, proptech- og logistikkbedrifter. 

  • Innovasjon Norge får en nøkkelrolle i en ny felles søknadsportal, men samtidig et kutt på 160 millioner kroner. Regjeringen signaliserer færre, men mer skalerbare selskaper – mer vekt på vekstselskaper og potensielle enhjørninger. 

  • Ingen nye midler til Investinor eller Nysnø i 2026. Det betyr økt press på privat og internasjonal kapital.

  • Formuesskatten lettes noe med økt bunnfradrag (1,9 mill. kr), og regjeringen varsler en stortingsmelding om skatt som oppspark til et bredt skatteforlik – viktig for gründere og investorer.

  • Regjeringen holder fast på ambisjonen om redusert konsulentbruk og mer intern kapasitet.

Ideell og frivillighet

  • Finner ikke midler til å kompensere ideell sektor for historiske pensjonskostnader. De private ideelle ble pålagt å tilby ansatte samme gode pensjon som det offentlige. Det har de gjort. Nå løper regjeringen fra regningen. De private ideelle sitter igjen med en millionregning som de selv må dekke. Vi er særlig bekymret for at dette vil svekke tjenestetilbudet til sårbare mennesker som faller utenfor i vårt samfunn.  

    For staten er dette en mindre utgift, men for Virke handler dette om at staten ikke praktiserer like vilkår for de som leverer velferdstjenester i Norge. Dette er et brudd på samarbeidsavtalen mellom staten og ideell sektor hvor det var enighet om å holde dialog om pensjonsutfordringene.  

    Virke er ikke fornøyd med denne regjeringens ansvarsfraskrivelse og vil følge dette opp i Stortinget. 

    Regjeringen varsler at de skal se på konsekvensene av livsvarig AFP og ny lov om pensjonsregler for ansatte som har jobb med særaldersgrense, og som er født i 1963 eller senere. Virke mener de ansatte i private ideelle som leverer tjenester på oppdrag for RHF og kommuner med i denne vurderingen.  

    Virke registrerer at regjeringen tar ned overslagsbevilgningen på Kap 737 post 70 til historiske pensjonskostnader i statlig sektor. Den nedjusteres fra 115 i 2025 til 85 mill for 2026.

  • Virke er glad for at det foreslås en tilskuddsordning på 60 millioner kroner for å stimulere til aktivitetstiltak for eldre. Dette er en annerkjennelse av frivillige og ideelle aktørers viktige bidrag til samfunnets utfordringer.

    Formålet med tilskuddsordningen er å bidra til at eldre kan opprettholde og styrke sin fysiske og psykiske helse, motvirke ensomhet, styrke digitale ferdigheter og bedre livskvaliteten gjennom arenaer for fellesskap og mestring.  

  • Barnevernet er under hardt press om dagen. Virkes medlemmer ønsker å bidra med sin kompetanse og erfaring for å levere tjenester til sårbare barn. Virke registrerer at regjeringen fortsatt vil ha innslag av ideelle aktører i barnevernet, men er skuffet over at det ambisjonen om 40 % innen 2025 er gitt opp.

    Det er dog viktig og gledelig at regjeringen øker posten til kjøp av private barnevernstjenester med over 500 millioner kroner (kap 855, post 22) og at det visers til langsiktig kapasitet.  

  • Virke er skuffet over at regjeringen ikke lytter til et bredt flertall av organisasjoner i barnevernet og våre medlemmer. De vil ikke innføre bistandsplikt på spesialiserte fosterhjem. Virke er enig i at det er vanskelig å rekruttere nok fosterhjem, men vi er uenig i at ikke bistandsplikt er løsningen.

    Erfaringer fra en hardt presset barnevernssektor viser at det som er lovpålagt blir prioritert. Virke skal fortsette arbeidet for å sikre barn riktig tiltak til riktig tid.  

  • Regjeringen lytter til Virke på et viktig punkt. Det er lenge siden det ble vedtatt at barnevernsinstitusjoner skal få bistand fra ambulante helseteam. Virke har uttrykt bekymring for at dette ikke blir prioritert i helsevesenet. Det er derfor gledelig å lese at regjeringen foreslår å styrke arbeidet med helseteam med 56 millioner kroner i 2026. 

    Virke mener Regjeringen gjør klokt i å fortsette med full momskompensasjon for frivillige organisasjoner. Dette er en av de viktig inntektsgivende kilder for mange organisasjoner og gir mange frivillige stabile vilkår for engasjement og drift rundt om i landet. Virke fremhever at styrking av universelle ordninger som treffer hele bredden av frivillig sektor, virker målrettet for å øke blant annet deltakelsen i fritidsaktiviteter for barn og unge.

  • Virke merker seg at det ikke kommer noen avklaring om grønn resept i statsbudsjettet for 2026. Regjeringen varsler at de vil orientere Stortinget på egnet måte når Helsedirektoratet er klar med sitt utredningsarbeid.

    Mulige bidragsytere innen treningsarbeidet må med andre fortsatt smøre seg med tålmodighet. Virke aktiv helse vil fortsatt følge saken.  

Kultur og kreative næringer

Overordnet er dette ikke noe dårlig kulturbudsjett. I en utfordrende tid hvor det kreves store investeringer til blant annet forsvar og helse holder kulturbudsjettet stand. Budsjettet prioriterer stabile rammevilkår som gir en kjærkommen forutsigbarhet til sektoren, men det er blitt lite rom for tydelige prosjekter og spenstige satsinger. 

  • Gode og forutsigbare rammevilkår er det aller viktigste for Virkes medlemmer som mottar driftsmidler gjennom statsbudsjettet. Derfor er det gledelig å se at regjeringen igjen prioriterer å kompensere fullt ut for lønns- og prisvekst i bevilgningene til museene og andre kulturinstitusjoner. 

  • Regjeringen gir tilsagn om tilskudd til flere nye byggeprosjekter under ordningen for nasjonale kulturbygg.

    Virke er positive til at en rekke museer har fått tilskudd til nye prosjekter og utvikling av sine arenaer, men savner fortsatt en helhetslig satsing på rehabilitering av museumsbygg i tråd med det omfattende behovet som ble kartlagt i museumsmeldingen (Meld. St. 23 (2020-2021) .  

  • Næringsdepartementet la på slutten av fjoråret frem veikartet for kreativ næring, med mål om å bidra til økt verdiskaping og eksport i næringen. Målet om å styrke de kreative næringene og ambisjonen om et virkemiddelapparat som legger til rette for økt verdiskaping og sysselsetting også i kreative næringer gjentas også i Arbeiderpartiets partiprogram.

    Virke er derfor skuffet over at vi ikke finner tydelige spor av å utvikle denne ambisjonen i dette budsjettet.   

  • Virke var glade for at den lenge varslede ordningen med regionale kulturfond endelig kom på plass i fjorårets budsjett, men hadde forventet en opptrapping av rammen for å gi fylkeskommunene noe mer handlingsrom.

    At det istedenfor kuttes i bevilgningene allerede i ordningens andre år er skuffende.   

  • Virke har etterlyst en styrket satsing på lesekompetanse, og regjeringens leseløft for barn og unge svarer godt på dette. I årets budsjett er det bevilget 206 mill til leseløftet som en del av lesemilliarden som er lovet fordelt overregjeringsperioden på 4 år.

    Men altfor mange voksne leser også for dårlig. Lesekompetanse er en forutsetning for å kunne delta i dagens arbeidsliv og leseopplæring er derfor et viktig arbeidsinkluderingstiltak. Leseløftet bør derfor følges opp med en tilsvarende satsing på lesekompetanse for voksne. 

  • Det er positivt at regjeringen også i 2026 legger opp til full merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, men Virke etterlyser fortsatt at regjeringen skal oppfylle løftet fra Hurdalsplattformen som også er gjentatt i partiprogrammet for 2025-2029 om å regelstyre momskompensasjonsordningen for å sikre forutsigbarhet for frivillige organisasjoner.     

    Det er også positivt at strømstøtteordningen for frivilligheten videreføres. 

  • En rekke stortingsmeldinger de siste årene har pekt på et stort behov for gode egnede kulturarenaer over hele landet. Tilgang til kulturarenaer er en grunnleggende nødvendighet for all kulturaktivitet og Virke er skuffet over at vi ikke ser spor av vilje i budsjettet til å møte dette etterslepet.  

Produsentforeningen

Overordnet er dette ikke noe dårlig kulturbudsjett. I en utfordrende tid hvor det kreves store investeringer til blant annet forsvar og helse holder kulturbudsjettet stand. Budsjettet prioriterer stabile rammevilkår som gir en kjærkommen forutsigbarhet til sektoren, men det er blitt lite rom for tydelige prosjekter og spenstige satsinger.

  • Filmfondet justeres opp med prisomregning. Det er avgjørende at bevilgningen opprettholdes i en tid hvor vi mer enn noensinne trenger et sterkt filmfond som gir rom for å skape uavhengige norske verk. Virke har etterlyst en styrket bevilgning til Filmfondet, for at vi skal ha et system som fortsatt kan bære fram kunstnerisk og kommersielt suksessfulle verk i framtiden.  

    Bevilgningen til regionale filmvirksomheter får også prisomregning, og Internasjonalt Samisk Filminstitutt gis et nasjonalt mandat og foreslås økt med 3 mill kr. 

    Det er positivt at regjeringen har satt som filmpolitisk mål å legge til rette for sterke og økonomisk bærekraftige bransjer med nasjonal og internasjonal gjennomslagskraft. 

  • Regjeringen har foreslått 55 mill. kr til insentivordningen, dette skal gå til tilsagn gitt i tidligere år, og som kommer til utbetaling i 2026. Den endelige tilsagnsrammen for nye prosjekter i 2026 vil imidlertid først være klar etter at tilsagn til tidligere produksjoner er fullført og utbetalt. Hva som er tilgjengelig i insentivordningen er dermed veldig uforutsigbart.  

    Virke er skuffet over at regjeringen fortsatt ikke følger opp på sine egne mål om å styrke ordningen og gjøre den internasjonalt konkurransedyktig, en ordning som også har støtte i alle de andre partiene. Regjeringen legger dermed heller ikke legger til rette for at flere norske produksjoner får mulighet til å spille inn i Norge. En styrket insentivordning ville gitt nye midler inn i kretsløpet, og være et viktig bidrag for å nå regjeringens filmpolitiske mål om en økonomisk bærekraftig bransje. 

  • Virke etterlyser en styrking av midlene til dataspill ifm innføringen av markedsordningen. I dataspillstrategien for 2024-2026 satte regjeringen som tiltak å styrke filmfondet med økte bevilgninger til utvikling og lansering av dataspill.  

  • Stortinget har vedtatt en medfinansieringsplikt for strømmetjenesteaktører. Virke etterlyser at regjeringen etablerer forskrift om ordningen snarest.

    Medfinansieringsordningen vil gi nye midler inn i kretsløpet, og være et viktig bidrag for å nå regjeringens filmpolitiske mål om en økonomisk bærekraftig bransje. 

  • Virke etterlyser at regjeringen følger opp kino- og filmformidlingsstrategien med friske midler, og at det legges til rette for å oppgradere digital infrastruktur for å bevare den desentraliserte kinostrukturen. 

Reiseliv

Internasjonal markedsføring - Innovasjon Norge 

Det foreslås 205 mill. kroner til Innovasjon Norge for å bidra til målet for reiselivspolitikken. Reiselivsnæringen kan også benytte de generelle virkemidlene innen lån, tilskudd, kompetanse og nettverk. I 2024 benyttet Innovasjon Norge 201,1 mill. kroner til sin reiselivssatsing. Virke Reiseliv er skuffet over at bevilgningene i realiteten går ned år for år. 

Budsjettforslaget innebærer i praksis ingen økt satsing på reiselivsnæringen. Dette til tross for at Reiseliv er Norges femte største eksportnæring og er den femte nasjonale satsingen under strategien Hele Norge eksporterer. Regjeringen la i 2024 også fram et veikart for reiselivsnæringen, som skal legge til rette for at reiselivsnæringen og norske reisemål skal utvikle seg i en mer bærekraftig retning. 

Den internasjonale konkurranse er knallhard, og marginene i bransjen små. Skal vi lykkes med en omstilling av norsk reiseliv både i en mer bærekraftig retning og innenfor en digital omveltning er vi avhengig av Innovasjon Norge som en motor. Markedene må påvirkes til å besøke landet vårt gjennom hele året, og vi må utvikle produkt og opplevelser i tråd med det. Da er bevilgning til påvirkning av markedene og omstilling av næringen avgjørende. 

Byggevare, teknisk handel og byggenæringen

  • Til tross for rekordhøy bruk av oljepenger gir regjeringens forslag til statsbudsjett ingen reell fremdrift i arbeidet med å innhente etterslepene i norsk infrastruktur. Byggenæringen i Virke mener at vann og avløp, strømnettet og energieffektivisering nok en gang blir nedprioritert.  

    – Dette budsjettet viderefører det norske etterslepet. I årene fremover er vi avhengig av at det investeres massivt i både strømnettet, vann og avløpssektoren og energieffektivisering av boliger. Dessverre ser vi ikke at disse områdene prioriteres i forslaget til statsbudsjett, sier Aslaug Koksvik, direktør for byggenæringen i Virke.  

    Strøm og vann  

    Hun peker spesielt på behovet for oppgradering av vann- og avløpssystemet. Ifølge Norsk Vann må det investeres over 320 milliarder kroner frem mot 2040.   

    - Her trengs det et omfattende samarbeid mellom staten, kommunene og næringslivet. Det innebærer å finne felles investeringsløsninger og å etablere felles standarder på tvers av kommunegrensene. I dag renner nesten halvparten av vannet ut av rørledningene før det når frem til springen. Det er både økonomisk og beredskapsmessig uholdbart, sier Koksvik.  

    Hun er også bekymret for manglende kapasitet i strømnettet, som er allerede en flaskehals for elektrifisering. NVE anslår at det trengs minst 100 milliarder kroner i oppgraderinger innen 2030. Manglende nettkapasitet hindrer både boligbygging og næringsutvikling.  

    - Når alt skal gå på strøm, må strømnettet holde tritt. Også her er det behov for massive oppgraderinger. Vi mener blant annet det må legges til rette for at lokal strømproduksjon i bygninger skal kunne deles med andre, sier Koksvik.  

    Ikke i mål før 2080  

    SINTEF har dokumentert at energibruken i norske boliger kan reduseres med opptil 30 prosent ved omfattende energieffektivisering. Koksvik mener politikerne bør lansere nye insentiver som gjør det attraktivt å energieffektivisere egen bolig  

    – Med dagens tempo vil ikke norske boliger tilfredsstille EUs krav til energieffektivitet innen 2080. Det innebærer massiv sløsing med strøm og at fryktelig mange bor i fryktelig kalde hus, sier hun.  

    Virke Bygg foreslår at politikerne innfører en prøveordning med skattefradrag ved energieffektivisering av egen bolig, etter modell fra Sverige.   

    – Dette er et tiltak vi vet at fungerer, fordi det er testet over mange år i Sverige. Samtidig er det et politisk kinderegg som gir lavere strømforbruk, og holder aktiviteten i byggenæringen stabil. Vi håper dette forslaget vil løftes frem under forhandlingene i Stortinget, sier Koksvik. 

Aktiv helse

Det er svært positivt at regjeringen anerkjenner betydningen av fysisk aktivitet for helse, livskvalitet og forebygging, og foreslår en tilskuddsordning for aktivitetstiltak for eldre.

Samtidig viser både forskning og erfaring at potensialet for samfunnsøkonomisk gevinst hadde vært enda større dersom man i større grad hadde turt å anerkjenne og satse på treningssenterarenaen som folkehelseaktør. Treningssentre og sportsklubber har både kompetansen og kapasiteten til å tilby kvalifisert oppfølging, sosial støtte og mestringsorientert trening – faktorer som er avgjørende for at eldre skal opprettholde aktivitet over tid.

Hvis flere eldre får tilgang til tilbud om fysisk aktivitet, kan vi redusere behovet for helsetjenester, avlaste pårørende og gi flere gode dager. Virke fortsetter arbeidet med utvikling av ordningen med Grønn resept, slik at den blir fleksibel og åpen for flere typer aktører, slik at flest mulig får glede av aktivitet og fellesskap.  

Vi omstiller Norge!

Samfunnet og næringslivet står overfor omfattende endringer, drevet av digitalisering, geopolitisk uro og det grønne skiftet. Virke omstiller Norge gjennom å:

  • Kjenne

    Virke er tett på handels- og tjenestenæringene, og kjenner derfor de unike og skiftende behovene i hver bransje.

  • Fremme

    Virke løfter handels- og tjenestenæringene som avgjørende næringer i omstillingen Norge står ovenfor.

  • Styrke

    Virke påvirker og driver utviklingen innen handels- og
    tjenestenæringene sammen med våre medlemmer.