Netthandel og informasjonssider
Vi skaper trygghet for deg som selger varer eller tjenester på nett. Her finner du verktøy til å fremme en oversiktlig, seriøs og trygg handel på nettet i tråd med de krav som stilles fra alle parter.
Innhold på siden
Veiledning og anbefaling for trygg netthandel
Under følger veiledning for Virkes medlemmer som selger varer og tjenester til forbrukere på nettet. Veiledningen tar utgangspunkt i Virkes 12 punkter for trygg e-handel (sjekklisten), samt sentrale krav som følger av markedsføringsloven, angrerettloven, e-handelsloven, tjenesteloven og forbrukerkjøpsloven.
Veilederen gjelder salg av varer og tjenester til kunder over internett. Denne veiledningen tar ikke for seg finansielle tjenester. Merk at anbefalingene på enkelte områder går lengre enn det som følger av de nevnte lovene.
Veiledningen redegjør for lovpålagte krav og Virkes anbefalinger tilknyttet de enkelte punktene i sjekklisten.
Veiledningen inneholder ingen uttømmende redegjørelse for de aktuelle reglene, og aktørene er selv ansvarlig for å sikre at øvrig aktuelt regelverk ved markedsføring og salg til forbrukere etterleves.
For mer informasjon vises blant annet til veiledningsmateriale fra Forbrukertilsynet og Datatilsynet. Forbrukertilsynet har også utarbeidet standardvilkår for salg av varer til forbrukere som man med fordel kan benytte seg av så langt disse passer.
Du må være medlem og logge inn for å få tilgang til veiledningen.
7. Angrerett
Kunden skal informeres om rettigheter vedrørende angrerett og motta angreskjema. Ved salg av tjenester kan kunden benytte angreretten i 14 dager fra kjøpsavtalen inngås. Ved salg av varer kan kunden benytte angreretten i 14 dager fra varen er mottatt.
Kunden har rett til, uten ekstra kostnad, å sjekke produktet før det eventuelt returneres. Er produktet kun prøvd eller sjekket på samme måte som man kan gjøre i en alminnelig butikk, så skal kunden ha hele kjøpesummen og frakten tilbake. Er produktet brukt (i angrerettsperioden) og dette har ført til en verdireduksjon på varen, kan foretaket gjøre et fradrag i kjøpesummen tilsvarende verdireduksjonen, før resten av kjøpesummen og frakten tilbakebetales.
Foretaket kan kun gjøre fradrag for verdireduksjonen, dersom foretaket har opplyst om at det foreligger angrerett og standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema), samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten.
Foretaket kan kreve at kunden betaler returfrakt, men bare dersom det er opplyst om dette før avtaleinngåelse.
-
Lovkrav: Kunden skal informeres om lovbestemt angrerett (14 dager), samt hvordan man går fram for å bruke angreretten. Kunden skal motta et angreskjema
-
Lovkrav: Verdireduksjonen der varen er brukt
-
Lovkrav: Angrerett på tjenester
-
Lovkrav: Tilbakebetalingen
EU, EØS, internasjonal handel og netthandelsregler
Norge må føre en mer aktiv politikk for å gi norsk næringsliv likeverdige rammevilkår i EØS. Vi har tett dialog med regjeringen og departementene i utforming og implementering av EØS-regler i Norge.
-
Europeisk handel vs Temu
-
Betalingstjenester
-
Digital Services Act
-
Nordisk krav om like vilkår
-
Moms og toll ved netthandel
Dette skjer
Se alle arrangementerDitt medlemskap fra A til Å
Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.
Bærekraftsrapportering – CSRD
Hvordan komme i gang med bærekraftsrapportering – og hvordan bruke det til styring?
Bærekraftsrapportering – CSRD
Hvordan komme i gang med bærekraftsrapportering – og hvordan bruke det til styring?
Kontakt
Slik bruker du medlemskapet
Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.