Netthandel og informasjonssider

Vi skaper trygghet for deg som selger varer eller tjenester på nett. Her finner du verktøy til å fremme en oversiktlig, seriøs og trygg handel på nettet i tråd med de krav som stilles fra alle parter.

Virke skaper trygghet for deg som selger varer eller tjenester på nett.

Her finner du som medlem verktøy til å fremme en oversiktlig, seriøs og trygg handel på nettet i tråd med de krav som stilles fra alle parter.

Veiledning og anbefaling for trygg netthandel

Under følger veiledning for Virkes medlemmer som selger varer og tjenester til forbrukere på nettet. Veiledningen tar utgangspunkt i Virkes 12 punkter for trygg e-handel (sjekklisten), samt sentrale krav som følger av markedsføringsloven, angrerettloven, e-handelsloven, tjenesteloven og forbrukerkjøpsloven.

Veilederen gjelder salg av varer og tjenester til kunder over internett. Denne veiledningen tar ikke for seg finansielle tjenester. Merk at anbefalingene på enkelte områder går lengre enn det som følger av de nevnte lovene.

Veiledningen redegjør for lovpålagte krav og Virkes anbefalinger tilknyttet de enkelte punktene i sjekklisten.

Veiledningen inneholder ingen uttømmende redegjørelse for de aktuelle reglene, og aktørene er selv ansvarlig for å sikre at øvrig aktuelt regelverk ved markedsføring og salg til forbrukere etterleves.

For mer informasjon vises blant annet til veiledningsmateriale fra Forbrukertilsynet og Datatilsynet. Forbrukertilsynet har også utarbeidet standardvilkår for salg av varer til forbrukere som man med fordel kan benytte seg av så langt disse passer.

Du må være medlem og logge inn for å få tilgang til veiledningen.

7. Angrerett

Kunden skal informeres om rettigheter vedrørende angrerett og motta angreskjema. Ved salg av tjenester kan kunden benytte angreretten i 14 dager fra kjøpsavtalen inngås. Ved salg av varer kan kunden benytte angreretten i 14 dager fra varen er mottatt.

Kunden har rett til, uten ekstra kostnad, å sjekke produktet før det eventuelt returneres. Er produktet kun prøvd eller sjekket på samme måte som man kan gjøre i en alminnelig butikk, så skal kunden ha hele kjøpesummen og frakten tilbake. Er produktet brukt (i angrerettsperioden) og dette har ført til en verdireduksjon på varen, kan foretaket gjøre et fradrag i kjøpesummen tilsvarende verdireduksjonen, før resten av kjøpesummen og frakten tilbakebetales.

Foretaket kan kun gjøre fradrag for verdireduksjonen, dersom foretaket har opplyst om at det foreligger angrerett og standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema), samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten.

Foretaket kan kreve at kunden betaler returfrakt, men bare dersom det er opplyst om dette før avtaleinngåelse.

  • Lovkrav: Kunden skal informeres om lovbestemt angrerett (14 dager), samt hvordan man går fram for å bruke angreretten. Kunden skal motta et angreskjema

    Informer om angrerett, når angrefristen begynner å løpe og angrefristens lengde i kjøpsbetingelsene. Angi alltid kontaktopplysninger i nærheten av disse betingelsene med informasjon om hva kunden skal gjøre dersom man vil påberope seg angreretten. Merk at man ikke kan stille krav til hvordan bruk av angreretten skal kommuniseres (f.eks. at det må skje ved bruk av et kontaktskjema, via "Min side" eller ved bruk av angrerettskjemaet) eller til hvordan retur skal skje (f.eks. ved bruk av spesifikk returseddel).

    Forskrift til angrerettloven (https://lovdata.no/forskrift/2014-06-20-777) krever at forbruker skal motta standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema).

    Du finner standard angreskjema her

    Foretaket kan lage sitt eget angreskjema, men alle opplysninger som loven krever at skjemaet skal inneholde må tas med. Foretaket kan legge til egne opplysninger, herunder at kunden (i) må betale frakten knyttet til å sende varen i retur og (ii) må dekke verdireduksjonen dersom varen blir brukt (dersom foretaket ønsker disse vilkårene).

    Merk at man må sende kunden angreskjema selv om foretaket opererer med returregler som er langt bedre for forbruker enn det som følger av angrerettloven. Det vil ikke være tilstrekkelig å vise til at skjemaet er tilgjengelig på foretakets nettsted.

    Husk at det kan kreves at kunden skal betale returen, men glemmer foretaket å opplyse om det, må foretaket betale returkostnaden.

    Om varen er for stor til å sendes i retur med vanlig pakkepost, må foretaket opplyse om hva returfrakten vil bli.

    Foretaket må informere om hvilke varer og tjenester man har angrerett på og hvilke man ikke har angrerett på. For eksempel at det ikke er angrerett ved brutt forsegling på kosmetikk.

    Beregning av angrefrister:

    • Den dagen kunden angrer/sender noe tilbake + 14 dager.
    • Løper fristen ut på en helligdag/helg, utløper fristen først den første virkedag deretter.
    • Kunden skal sende varen tilbake innen 14 dager etter at han angrer. Det betyr:
      - Kunden har 14 dager på å sende melding om at angreretten benyttes.
      - Kunden har ytterligere 14 dager på å sende varen i retur.
    • Om foretaket ikke opplyser om angreretten på riktig måte, forlenges angrefristen med ytterligere 12 måneder, slik at maksimal angrefrist er 12 måneder og 14 dager.

    Det er viktig at man benytter ordet angrerett, og ikke ord som annullering, avbestilling eller retur. Det gjelder også dersom virksomheten opererer med bedre vilkår enn det som følger av angrerettloven, f.eks. gjennom «åpent kjøp»-ordninger i en lengre periode enn det som følger av angrerettloven.

    Andre regler i tillegg hvis kunden angrer:

    • Kjøpes det på avbetaling og kunden angrer, så avsluttes også avbetalingen uten ekstra kostnad for kunden. 
  • Lovkrav: Verdireduksjonen der varen er brukt

    Dersom varen er brukt/testet utover det forbruker kunne gjøre i en alminnelig butikk, og dette har ført til en verdireduksjon, kan foretaket kreve verdireduksjonen erstattet, og trekke dette fra når kjøpesum og frakt tilbakebetales. Det gjelder imidlertid bare dersom virksomheten i henhold til angrerettloven § 8 bokstav h) har opplyst at det foreligger angrerett og standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema), samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten jf. § 20 første og annet ledd. Dersom dette er forsømt, skal kunden ha hele kjøpesummen tilbake.

    • Verdivurdering når brukte varer returneres
      - Nettbutikken kan kreve dekning av verdireduksjon, dersom kunden har gjort mer med varen enn det man kan gjøre i en vanlig fysisk butikk.
      - Kunden kan altså prøve varen, men ikke bruke varen uten å betale verdireduksjon.
      - Dersom kunden har brukt varen, skal kunden dekke varens objektivt reduserte verdi som følge av denne bruken (altså ikke verdien varen har for nettbutikken).
      - Nettbutikken må kalkulere varens verdi ved videresalg.
      - Hvis nettbutikken ikke selger brukte varer, må det anslås hva verdien er på for eksempel finn.no eller andre bruktsteder.
      - Varens verdi kan være null hvis brukthandel krenker varemerket på en alvorlig måte.
      - Verdiforringelse av varen må kunne dokumenteres av foretaket. Det anbefales at man tar bilder eller skriver en kort rapport som lagres i tilfelle kunden er uenig i verdireduksjon.
      - Hvis nettbutikken skal bruke muligheten til verdireduksjon må dette stå i kjøpsbetingelsene.
      - For å sikre muligheten til å gjøre fradrag bør foretaket ikke betale tilbake kjøpesum før varen er mottatt i retur og man har vurdert eventuell verdireduksjon.
  • Lovkrav: Angrerett på tjenester

    Om kunden uttrykkelig ber om oppstart av tjenesten før angrerettperioden har utløpt, så må kunden dekke rimelige kostnader som er påløpt. Foretaket må innhente aksept fra kunden på oppstart av tjenesten før angrefristen er utløpt. Dette kan f.eks. skje ved at kunden krysser av i en boks eller lignende.

  • Lovkrav: Tilbakebetalingen

    Tilbakebetaling av kjøpesummen og frakten til kunden skal skje innen 14 dager fra melding om bruk av angreretten er mottatt, forutsatt at varen er sendt tilbake og kunden kan dokumentere dette. Om foretaket ikke har mottatt varen, kan man vente med tilbakebetaling til varen er mottatt for å kontrollere verdireduksjonen.

    Om ikke annet er avtalt, skal man bruke samme betalingsmåte til tilbakebetaling som kjøpet ble gjort med. Foretaket kan ikke kreve gebyr for tilbakebetalingen.

    Kunden skal betale returfrakt, forutsatt at dette er opplyst i betalingsbetingelsene. Har kunden bedt om ekspressfrakt på leveringen, skal mellomlegget betales av kunden, forutsatt at dette er opplyst i kjøpsbetingelser.

    Les mer om unntak fra angreretten i punkt 5 og 16 i Forbrukerrådets Veileder: Angrerett

EU, EØS, internasjonal handel og netthandelsregler

Norge må føre en mer aktiv politikk for å gi norsk næringsliv likeverdige rammevilkår i EØS. Vi har tett dialog med regjeringen og departementene i utforming og implementering av EØS-regler i Norge. 

  • Europeisk handel vs Temu

    Virke har engasjert seg i samarbeid med europeiske søsterorganisasjoner i handelen mot Temu.

    På et europeisk e-handelsmøte i Warzsawa 23. mai ble det løftet frem en rekke anklager mot Temu, blant annet salg og markedsføring til europeiske forbrukere av varer som bryter med EUs miljø-, helse-, sikkerhets- og forbrukerregler. Gjengangere er tekstiler, leketøy og annet som har for store mengder av forbudte kjemikalier, ulovlig prismarkedsføring og markedsføring rettet mot barn og unge. Vi ber EUs institusjoner og EU/EØS-landene ta grep mot den kinesiske salgsplattformen.

    Handelen går i tospann med den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC) og forbrukermyndighetene i 17 EU-land, som allerede har fremmet en klage mot Temu for bl.a ulovlig markedsføring rettet mot barn og unge, ulovlige varer og falske vilkår. Dette rammes av EUs forordning for digitale tjenester, Digital Services Act (DSA). DSA er ikke tatt inn i EØS-avtalen snart to år etter at EU vedtok reguleringen, og gjelder derfor ikke i Norge ennå. DSA stiller krav til de største digitale markedsplassene og formidlingstjenestene, dvs de store kinesiske aktørene som Temu, Shein, Wish og AliExpress, samt Facebook og andre sosiale medier.

    Virke har to krav til regjeringen i Norge:

    • Innfør DSA så snart som mulig og styrk kontrollen med varer fra de kinesiske salgsplattformene
    • Fjern tekstiltollfritaket i ordningen VAT On E-Commerce (VOEC). De kinesiske salgsplattformene som er registrert i VOEC kan selge tekstilvarer med verdi opp til 3000 kroner tollfritt til norske kunder, mens norske tekstilbedrifter må betale opp til 10,7 pst toll. Virke mener dette er både en uholdbar konkurransevridning og en ikke-bærekraftig stimulering av fast fashion fra de kinesiske plattformene.  

    Se også:

  • Betalingstjenester

    Europakommisjonen la nylig frem forslag om å innføre maks 30 dager betalingsfrist til leverandør. Formålet er å bekjempe for sen betaling (late payments) og styrke små og mellomstore bedrifter, herunder små leverandører overfor store retailbedrifter/kjeder. Forslaget gjelder kun «B to B» (også til offentlig sektor) ikke «B to C».

    Selv om 30 dagers betalingsfrist er vanlig i store deler av næringslivet, finnes det eksempler på at bransjer og virksomheter avtaler lengre betalingsfrist. Handelen i Europa har derfor reagert på forslaget og mener det er i strid med kontraktsfriheten.

    Vi følger saken i Brussel gjennom den europeiske handelsorganisasjonen EuroCommerce. og støtter EuroCommerce’ reaksjon

    Europakommisjonens forslag skal behandles av EUs organer. Dersom forslaget blir vedtatt av Europaparlamentet og Rådet (regjeringene i EU), vil det være en indre marked-regulering som med stor sannsynlighet er EØS-relevant, og dermed blir tatt inn i norsk lov. Hvor lang tid det vil ta er foreløpig uvisst. EU-behandlingen kan ta fra et halvt til to år.

  • Digital Services Act

    EU innfører en rekke lovkrav til digitale plattformselskaper som selger og formidler varer og tjenester i EU. Ved brudd på reglene fra store selskaper som for eksempel Amazon og Facebook, gis det bøter opp til 10 prosent av overskuddet.

    EU vs AliExpress

    Den kinesiske giganten AliExpress er den første digitale markedsplassen som får smake EUs forordning for digitale tjenester, DSA (Digital Services Act). Forordningen stiller krav til innhold på markedsplassene, blant annet om produkter og markedsføringer rettet mot europeiske forbrukere er lovlige.

    Kommisjonen startet den 14. mars en etterforskning av AliExpress på grunn av mistanke om salg av falske medisiner og kosttilskudd, en generell mangel på moderering av innhold, mangel på informasjon gitt til forbrukere om produkter, mindreåriges tilgang til pornografisk innhold og salg av ikke-kompatibelt innhold og produkter via skjulte lenker.

    DSA stiller særlig krav til store markedsplasser og formidlingstjenester, såkalte Very Large Platforms (VLPs), som AliExpress, Amazon, Google og Facebook. EU vedtok DSA i oktober 2022. DSA er en hjørnesten i EUs digitale agenda og viktig for det indre marked, som Norge er del av gjennom EØS-avtalen. DSA er imidlertid fortsatt ikke tatt inn i EØS og implementert i norsk lov.

    Vi har bedt digitaliseringsministeren om å raske på med å følge opp DSA for å sikre like vilkår for norske forbrukere og bedrifter som bruker og/eller konkurrerer med de globale, digitale markedsplassene og formidlingstjenestene.

    Digital Services Act (DSA) er, sammen med Digital Markets Act (DMA), den største reguleringspakken for den digitale økonomien EU har vedtatt så langt. Kravene gjelder for alle digitale plattformer som selger eller formidler varer, tjenester eller knytter forbrukere til innhold. Kravene er strengest for de største selskapene. Plattformselskapene må være i stand til å ta imot varsler om ulovlig innhold og fjerne ulovlig innhold. De risikerer store bøter, 10 prosent av overskuddet, om de ikke fjerner ulovlig innhold.

    Uten en slik regulering fra EU, vil det være vanskelig for handels- og tjenestebedrifter i Europa å konkurrere på like vilkår med de store digitale plattformselskapene, og forbrukerne vil ha vanskelig for å nå frem.

    Nyttige lenker

  • Nordisk krav om like vilkår

    EU-kommisjonen har lagt frem en ny Safety Gate-rapport, en oversikt over innrapporterte ulovlige produkter (non-food) som tilbys forbrukere på nettet i EU/EØS. Det er en sterk økning i innrapporterte ulovlige produkter i 2023.

    Kosmetikk og leketøy topper statistikken. Vi oppfordrer medlemmer til å bruke Safety gate og rapportere ulovlige produkter funnet på nettet. Dette er viktig i arbeidet for like vilkår.

    Handelsbedrifter som følger miljøkrav og andre lovkrav må få konkurrere på like vilkår, det vil si unngå å måtte konkurrere med markedsplasser og nettaktører som selger billige produkter, eksempelvis med for mye kjemikalier. 

  • Moms og toll ved netthandel

    Det midlertidige deklarasjonsunntaket for varer med verdi under 350 kroner ble fjernet 1.1.2024.

Dette skjer

Se alle arrangementer
  1. Ditt medlemskap fra A til Å

    Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.

  2. Bærekraftsrapportering – CSRD

    Hvordan komme i gang med bærekraftsrapportering – og hvordan bruke det til styring?

  3. Bærekraftsrapportering – CSRD

    Hvordan komme i gang med bærekraftsrapportering – og hvordan bruke det til styring?

Kontakt

Slik bruker du medlemskapet

Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene