Overenskomst for IKT og Serviceelektronikk EL -og IT Forbundet
Overenskomsten gjelder ansatte i virksomheter innen IKT og serviceelektronikkrelaterte virksomheter. Avtalen er mellom Hovedorganisasjonen Virke på den ene siden, og Landsorganisasjonen i Norge og EL- og IT Forbundet på den andre siden.
Last ned tariffavtalen-
Lønn
-
Arbeidstid
-
Tariffavtale for forrige periode
Siste oppdateringer for denne avtalen
-
: Enighet mellom Virke og EL-og IT-forbundet i hovedoppgjøret
Virke og EL-og IT-Forbundet ble i forhandlinger 7.september og 26.oktober enige om revisjon av Overenskomst for IKT og Serviceelektronikk.
Det gis et generelt tillegg til alle ansatte på kroner 0,5 per time til alle. Det generelle tillegget er inkludert for personer som lønnes i henhold til minstelønnssatsene.
Minstelønnssatsene er regulert til følgende:
Arbeidstakere under 18 år:
kroner 20 977,00
Arbeidstakere uten fagbrev:
kroner 27 010,00 Etter 3 år kroner 28 152,00 Etter 6 år kroner 29 295,00 Arbeidstakere med fagbrev:
kroner 31 893, 00 Etter 3 år kroner 33 036,00 Etter 6 år kroner 34 178,00 Partene er også enig om en utvidelse av retten til permisjon ved flytting til ny bolig.
Resultatet skal på uravstemning bland EL og IT Forbundets medlemmer med frist 5. november 2020.
-
: Fellesuttalelse fra YS og Virke: Snakk sammen for å finne gode løsninger på arbeidsplassen
Norge og norsk næringsliv står i en helt ekstraordinær situasjon som endrer seg fra time til time. Tall fra Virkes medlemmer viser at arbeidsplassene for 100 000 ansatte allerede er stengt eller er i ferd med å stenge. Videre viser tallene at ytterligere 300 000 arbeidsplasser står i fare.
Virke og YS har stått samlet overfor myndighetene og krevd at myndighetene dekker arbeidsgiverutgifter i arbeidsgiverperioden for sykefravær og at ansatte som permitteres sikres full dekning av lønn de første dagene av permitteringsperioden.
Myndighetene har et tydelig ansvar, men vi som parter i arbeidslivet har også et betydelig ansvar. Vi har derfor en tydelig oppfordring til alle landets arbeidsgivere, tillitsvalgte, verneombud og ansatte: Snakk sammen slik at vi i fellesskap kan bidra til å finne løsninger i den krisen vi befinner oss i.
Særlig om behov for endringer i arbeidstidsordninger
I virksomheter som kan eller skal holde åpent skaper koronakrisen tydelige utfordringer med bemanningskabalen. Uvanlig stort fravær blant de ansatte (i form av sykefravær og omsorgsdager) legger større press på den delen av bemanningen som fremdeles kan jobbe. For å sikre god bemanning har flere virksomheter behov for å kunne endre arbeidstid på kort varsel, øke rammen for daglig arbeidstid og legge opp vakter med kortere hviletid. Arbeidsgiver vil alltid være ansvarlig for at arbeidstidsordningen i sin helhet er forsvarlig.Tariffavtalens bestemmelser om arbeidstidsordninger
Tariffavtalene inneholder forskjellige bestemmelser om arbeidstid og hvordan disse kan endres. Virke og YS oppfordrer partene på hver enkelt arbeidsplass til å sette seg ned og sammen finne gode løsninger i den utfordrende situasjonen vi nå står i. I mange tilfeller kan dette være avgjørende for om virksomhetene overlever eller ikke.Fem tips til godt samarbeid på arbeidsplassene:
- Arbeidsgivere, tillitsvalgte og verneombud bør møtes jevnlig.
- Arbeidsgivere orienterer om status og utfordringer for virksomheten.
- Tillitsvalgte og verneombud orienterer om status og utfordringer for de ansatte.
- Partene drøfter og blir enige om midlertidige løsninger som i størst mulig grad ivaretar hensynene til både virksomheten og ansatte.
- Løsningene nedtegnes skriftlig og kommuniseres ut til alle ansatte.
Siste oppdateringer innen tariff og lønn
-
: Ny tariffavtale for boligbyggelag mellom Virke og Delta
Virke og Delta har i dag forhandlet om opprettelsen av en tariffavtale for boligbyggelag mellom Virke og Delta. Partene har blitt enige om å opprette en tariffavtale som tilsvarer tariffavtalen Virke har med Fagforbundet for denne bransjen. Ansatte som er organisert i Delta får et generelt tillegg på kr. 2481,- for 100% stilling med virkning fra 1.5.2020. Ny tariffavtale blir lagt ut så snart denne er ferdigstilt.
-
: Forhandlingene på HUK-området er utsatt til 30. november og 1. desember
Virke og arbeidstakerorganisasjonene på HUK-området ble mandag enige om å utsette forhandlingene om årets tariffoppgjør på HUK-området fra 10.-12. november til 30.november-1.desember. Grunnen til dette er fordi resultatene fra andre tariffområder som har betydning for HUK-området ikke vil være tilstrekkelig avklart i midten av november.
Med HUK-området menes følgende overenskomster:
-
: Forhandlingsresultat mellom HK og Virke godkjent
Handel og Kontors (HK) medlemmer stemte «ja» i uravstemningen om forhandlingsresultatet av landsoverenskomsten, lederoverenskomsten og kontoroversenskomsten. Funksjonæravtalen med Parat er også godkjent.
Dette gjelder:
Se nettsidene for overenskomstene over for utfyllende informasjon om forhandlingsresultatet.
-
Les alle oppdateringene her