Gledelig økning til reiseliv

Publisert:

Det er meget gledelig av budsjettforliket gir en økning på 20 millioner kroner til reiseliv, sier Virkes reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim.

​- Et samlet reiseliv ba Stortinget reversere Monica Mælands budsjettkutt til markedsføring da Stortinget holdt høring om neste års statsbudsjett. Virke har også lagt fra informasjon om at distriktskommunene venter negative konsekvenser for reiselivet som følge av kuttet, sier Virke reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim.

Virke Reise Norge var svært skuffet over at markedsføringsbidraget Innovasjon Norge reiseliv var foreslått kuttet med  40 millioner. Når budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Venstre og KrF nå gir reiselivet 20 millioner av dette beløpet tilbake, demper det skaden noe, mener Solheim.

- Dette er meget gledelig og et signal om at Venstre, KrF og Regjeringen har tatt kritikken av kuttene på alvor. Markedsføring av reiselivet er et samarbeid hvor næringen selv gjør store investeringer, men det er behov for at også staten bidrar.


Les Virkes innspil til behandlingen av budsjettforslaget for reiseliv her.