Sykepenger: Ofte stilte spørsmål
I tariffoppgjøret 2022 ble det tatt inn en ny bestemmelse om rett til full lønn under sykdom i minst 3 måneder i Landsoverenskomsten HK og relaterte avtaler. Tilsvarende bestemmelse er i etterkant også tatt inn i funksjonæravtalene med YS-forbundene. Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om hvordan den nye bestemmelsen fungerer.
Innledende avklaringer og forutsetninger
- Folketrygdlovens bestemmelser gjelder fortsatt.
- Folketrygdloven § 8-19 fastslår at arbeidsgiver skal betale en arbeidsgiverperiode på 16 dager ved sykdom forutsatt at vilkårene i § 8-18 er oppfylt. En slik arbeidsgiverperiode kan inntreffe flere ganger i løpet av et kalenderår. Tariffavtalens bestemmelse om lønn under sykdom i minst 3 måneder begrenser ikke på noen måte den plikt arbeidsgiver har til å betale lønn i lovpålagt arbeidsgiverperiode.
- Dette betyr at tariffavtalens bestemmelse om full lønn under sykdom i minst 3 måneder får størst betydning for sykdomstilfeller som varer ut over 16 dager.
- Bestemmelsen får videre betydning for de som er langtidssykemeldt ut over den perioden de får feriepenger av sykepengene fra NAV.
- I tillegg får bestemmelsen betydning for ansatte som tjener mer enn 6G, da Folketrygdlovens bestemmelser medfører avkortning i deres utbetaling.
Ofte stilte spørsmål
-
1. Hva er full lønn?
-
2. Beregner man sykelønnen basert på oppsatt plan?
-
3. Hvordan beregne sykepenger av bonusutbetalinger?
-
4. Tilsvarer 3 måneder 90 dager per år utover arbeidsgiverperioden (AGP) eller inkludert AGP?
-
5. Hvordan beregner man minst 3 måneder hvis den ansatte er syke flere ganger i løpet av ett år?
-
6. Har man rett til nye 3 måneder forskuttering i nytt kalenderår ved sammenhengende fraværperiode?
-
7. Får den ansatte rett på nye tre måneder ved bytte til ny arbeidsplass som er bundet av samme tariffavtale?
-
8. Skal bestemmelsen forstås slik at midlertidig ansatte ikke har rett på full lønn under sykdom?
-
9. Har ansatte som ikke har opptjent rett til sykepenger etter folketrygdloven rett på full lønn under sykdom?
-
10. Har ansatte som er syk når bestemmelsen trer i kraft rett på full lønn under sykdom?
-
11. Hvordan håndterer vi de som ikke har opptjening av sykerettigheter hos oss? Kan ha det hos NAV, men det vet vi ikke på forhånd?
-
12. Hva gjør vi dersom vi har forskuttert, men ikke får refusjon?
-
13. Kan vi vente med å utbetale forskuttering sykelønn til vi har mottatt søknad om sykepenger?
-
14. Kan man trekke medarbeidere for forskuttert sykelønn dersom de ikke søker om sykepenger hos NAV?
-
15. Fra hvilken dato gjelder ny ordning fra?
-
16. Hvordan håndterer vi at vi ikke klarer å iverksette innen fristen på 1. juni?
-
17. Gjelder det for sykefravær etter datoen for iverksettelse av ordningen? Må vi evt. etterbetale mellomlegget dersom vi ikke iverksetter den 1. juni?
-
18. Hvordan håndterer vi at de har jobbet annerledes enn hva sykmeldingen sier, f.eks. 50% sykemeldt, men jobber 70%? Vi får da ikke de beløpene vi forventer?
-
19. Hva med forskuttering, betyr den nye bestemmelsen at arbeidsgiver MÅ forskuttere det beløpet som den ansatte har krav på fra NAV?
-
20. Gjelder bestemmelsen kun for sykepenger, ikke pleiepenger, svangerskap etc?