Virkes politiske arbeid
Virke er bindeleddet mellom arbeidsgiverne og myndighetene. Vi kjemper for at din virksomhet får gjennomslag for deres interesser når fremtidens arbeidsliv formes. Vi utfordrer de som styrer landet og våre motparter for å finne enda bedre løsninger på vegne av våre medlemmer.

Når har deltidsansatte rett på overtidsbetaling?
To nye dommer fra EU-domstolen har satt i gang en debatt om når deltidsansatte har rett på overtidsbetaling. Dette er også en diskusjon som pågår i Norge, og dette er en sak Virke følger tett.
Hovedsaker
Bli medlem
Gjør som tusenvis av bedriftsledere og bli en del av Hovedorganisasjonen Virke.
Som medlem står du aldri alene!
Siste nytt
Visa snudde i tide
Virke er glad for at Visa har bøyd av og vil la butikker, serveringssteder og andre tjenestebedrifter legge inn forhåndsbestemt betalingsløsning når kundene tæpper kortet på terminalen. Gjennomslaget innebærer at handels- og tjenestebedrifter (B2C) unngår kostnadsøkninger og kø i kassa.
Dette gjelder bruk av kort med både BankAxept og Visa. Virke reagerte på at Visa ville hindre handels- og tjenestebedriftene å legge inn billigste løsning, det vil si BankAxept, som forhåndsvalg. En løsning der kundene blir tvunget til å velge før kortet tæppes ville både skape kø i kassa og gi kostnadsøkning for fordi Visa-transaksjoner er dyrere for utsalgsstedene enn BankAxept-transaksjoner.
- Virke har tatt opp saken med Finanstilsynet, se: Mener Visa-grep vil føre til mer kø og høyere priser – E24
- Nå har Visa og Stø/BankAxept sendt ut en felles anbefaling om bruk av de doble kortene, se: BankAxept og Visa anbefaler ny bransjestandard for bedre betalingsvalg i butikk | Stø
Virke mener løsningen som nå foreslås i fellesskap vil være bra for alle parter: handels- og tjenestebedrifter, forbrukere, BankAxept, innløsere og kortselskapene.
For Virke var det viktig å unngå kostnadsøkninger for medlemmene og en dårligere betalingsopplevelse for kundene. Det ser vi ut til å unngå.
Butikkene får legge inn preferert løsning og kundene kan tæppe kortet uten å måtte gjøre flere tastevalg. Det er viktig at kundene skal ha mulighet til å velge Visa eller MasterCard på terminalen dersom de ønsker det. Det må betalingsterminalene ivareta, og ansatte i utsalgsstedene må ha kunnskap om denne valgmuligheten.
Virke har tatt opp kampen mot Visa-krav
Visa har kommet med nye krav for å få BankAxept-transaksjoner over til Visa, denne gang på betalingsterminalene. Blir Visas krav gjennomført, vil det koste butikker og servicehandel dyrt, og kundene får en dårligere betalingsopplevelse.
Virke har bedt Finanstilsynet stoppe Visas krav om å legge inn tvunget valg for kundene når det betales med «doble» betalingskort, dvs kort med både BankAxept og Visa-applikasjon. Virke mener dette vil påføre kunder økt tidsbruk på til sammen 1 195 årsverk, med andre ord økt kø i kassa. Det vil også gi butikker, serveringssteder og andre forbrukerrettede tjenester økte kostnader fordi det er dyrere for utsalgsstedet når kundene bruker Visa i stedet for BankAxept.
Dette er andre gang Visa kommer med nye krav for å få flere debetkort-transaksjoner over på Visa. Forrige gang gjaldt det digitale lommebøker. Visa trakk seg etter at Virke tok opp saken med Finanstilsynet og påpekte at Visas krav ikke var i tråd med EU-reglene.
Husk gul knapp!
IFR artikkel 8 nr 6 sier følgende: «På det utstyret som brukes på utsalgsstedet, skal betalingsmottakere beholde muligheten til å installere automatiske mekanismer som foretar et prioritert valg av et bestemt betalingsvaremerke eller en bestemt betalingsapplikasjon». Butikken, restauranten osv kan mao legge inn BankAxept, som er billigere enn Visa. Bestemmelsen om at brukerstedet har rett til å foreta prioriterte valg må også ses i sammenheng med forbudet mot «surcharging», det vil si at brukerstedet (butikken, serveringsstedet mm) ikke kan videreføre kortselskapets gebyr/avgift til kunden.
Artikkelen sier imidlertid også: «…men betalingsmottakere skal ikke hindre betaleren i å tilsidesette et slikt automatisk prioritert valg som betalingsmottakeren har gjort i sitt utstyr».
Kunden kan overstyre utsalgsstedet ved å bruke den gule knappen på terminalen. En slik gul knapp skal være enkel å bruke. Ansatte i butikken skal kjenne til den og veilede kunder som ønsker å velge en annen applikasjon i kortet enn den butikken har valgt.
Virke oppfordrer medlemmene til å sjekke at gul knapp på betalingsterminalen fungerer og at ansatte kjenner til den.
Se omtale i E24: Mener Visa-grep vil føre til mer kø og høyere priser – E24 og Handelswatch: Virke mener Visa tester ulovlig betalingsgrep i Norge – Visa avfeier kritikken
Åpning av Nasjonalt senter for yrkesfag - et viktig skritt for fremtidens kompetanse
20. august var det offisiell åpning av Nasjonalt senter for yrkesfag, som skal styrke kvalitets- og utviklingsarbeidet i hele det yrkesfaglige utdanningsløpet. Virke ønsker satsingen velkommen og understreker behovet for bred forståelse av yrkesfag og tett samarbeid med arbeidslivet. Virke er glade for at regjeringen har lyttet til arbeidslivets parter og satser på praktisk læring og økt kunnskap om yrkesfaglig utdanning. Videre er det viktig at senteret jobber bredt med yrkesfagene. Senteret må se på hvordan man bedre kan svare på arbeidslivets kompetansebehov og bygge bro til læringen som skjer i arbeidslivet.
Arbeidslivet står i kontinuerlig omstilling, og tilgang på kvalifisert arbeidskraft er avgjørende for konkurransekraften. Derfor må utdanningssystemet dimensjoneres etter arbeidslivets behov. Virke har lenge etterlyst bedre kobling mellom utdanning og næringsliv, og mener senteret må ha en tydelig rolle i å identifisere reelle kompetansebehov.
Regjeringen har satt av 10 millioner i 2025 for etableringen av senteret. Senteret skal organiseres som en egen avdeling i Utdanningsdirektoratet, med et råd bestående av partene i arbeidslivet og relevante aktører innen yrkesfagene. Rådet får innflytelse over prioriteringer og bruk av forskningsmidler.
Nytt bransjeprogram for butikkhandel
Den partssammensatte gruppen som har ansvar for oppfølging av avtalen om redusert sykefravær og frafall fra arbeidslivet (IA-avtalen) har besluttet å opprette et nytt bransjeprogram for butikkhandel. Virke får ansvaret for å lede det nye programmet og flere av Virkes medlemmer vil bli involvert i arbeidet.
Bransjeprogram er et virkemiddel som har som formål å målrette innsatsen mot høyt sykefravær og frafall fra arbeidslivet på utvalgte områder. Det legges til rette for at partene og virksomhetene i den utvalgte bransjen kan prøve ut ulike tiltak innen forebyggende arbeidsmiljøarbeid og oppfølging av lange og/eller hyppig gjentagende sykefravær.
Det er i dag syv bransjeprogrammer under IA-avtalen:
- Sykehus
- Sykehjem
- Barnehage
- Leverandørindustrien – olje og gass
- Næringsmiddelindustrien
- Rutebuss og personbiltrafikk
- Bygg og anlegg
Virke deltar i styringsgruppen for de tre førstnevnte. Bransjeprogram for butikkhandel blir med andre ord det åttende i rekken.
Bransjeprogram under IA-avtalen ledes av den største arbeidsgiverorganisasjonen innen den aktuelle bransjen, mens myndighetene ved blant annet Arbeidstilsynet og NAV deltar i styringsgruppene. Finansiering av bransjeprogrammene skjer gjennom en tilskuddsordning som er regulert i en egen forskrift, og som forvaltes av Arbeidstilsynet.
Nye rapporter: forslag til forenklinger i momsregelverket for kultur- og reiselivsnæringene
Dagens momsregelverk er unødvendig komplisert for både kultur- og reiselivsnæringen. Virksomheter må forholde seg til mange ulike satser, unntak og uforutsigbar praksis fra skattemyndighetene. Mange vurderer å flytte virksomheten ut av Norge på grunn av mer gunstige regler i våre naboland. I to nye rapporter fra PWC bestilt av Virke fremmes konkrete forslag til forenklinger.
Hovedgrepene som foreslås er å:
- Innføre moms for kulturelle tjenester. Dette medfører fordelen av fradragsrett for inngående merverdiavgift.
- Innføring av marginordning for pakkereiser (TOMO), slik at elementene som inngår i en pakkereise bare avgiftsbehandles en gang.
- Hovedytelseslære for servering av frokost i forbindelse med overnatting og servering av mat og drikke i forbindelse med persontransport, slik at overnattingen/reisen får en avgiftssats og det blir unødvendig med en kunstig oppsplitting.
Vi illustrerer her hvordan endringene vil slå ut for et utvalg virksomheter:
- Turoperatører
Turoperatørene som i dag må splitte opp sin faktura i opptil fire ulike satser hver leveranse, trenger nå kun å forholde seg til en enkelt sats som bare skal beregnes på marginen. Turoperatører som i dag omsetter guidetjenester som del av leveransen, vil også slippe å forholde seg til moms-reglene knyttet til såkalt delt virksomhet (både avgiftspliktig og unntatt omsetning), ettersom de unntatte guidetjenestene inngår i TOMO-leveransen. - Hoteller/transportselskaper
Aktører som selger overnatting/transport med mat og drikke inkludert i en samlet pakke vil kunne avgiftsbehandle hele pakken med 12 % merverdiavgift, forutsatt at overnattingen/reisen er hovedytelsen (over 50 % av verdien). - Festival- og konsertarrangører
Festivaler og konsertarrangører vil drive (nesten) fullt ut avgiftspliktig virksomhet, og dermed få fradrag for all sin inngående merverdiavgift. Endringen vil være direkte besparende, ved at arrangører vil få fradrag for moms på kostnader de tidligere ikke hadde fradrag for, og også redusere behov for administrasjon ettersom det ikke lengre vil være behov for å bokføre forskjellige moms-satser eller beregne fordelingsnøkler for inngående merverdiavgift pga. den delte virksomheten. - Artister/leverandører av enkeltytelser
Artister og andre aktører i kulturnæringen som i dag driver unntatt og delt virksomhet, vil få fradrag for inngående moms på kostnadene sine. Dette innebærer en besparelse for alle virksomhetene, og en forenkling for virksomhetene som i dag driver delt virksomhet.
Totalberedskapsmeldingen – tettere involvering av næringslivet
Stortinget har nå behandlet totalberedskapsmeldingen, og næringslivets involvering i vår felles beredskap vil bli større fremover. Private aktører eier betydelige andeler av kritisk infrastruktur i Norge, og næringslivet har kapasiteter og kompetanse av betydning for både forebyggende arbeid og krisehåndtering. Justiskomiteen viste til at privat næringsliv har en rettmessig plass i beredskapsråd på alle nivå i forvaltningen, og de må involveres langt mer systematisk enn i dag. Det ble også fremmet flere forslag som er i tråd med innspill fra Virke.
Gode råd, rett i innboksen!
Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv og få gode råd til hvordan du tilpasser deg.

Snart i mål...

Smart valg!
Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv.
Vil du også motta et godt tilbud om medlemskap?
Kontakt
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.




