Like konkurransevilkår
Rettferdig konkurranse er en forutsetning for at ulike typer virksomheter skal kunne skape verdier. Vi mener at samfunnet må la de beste aktørene slippe til, også når det gjelder å levere varer og tjenester som det offentlige har behov for. Det inkluderer både private, ideelle og offentlige aktører.
Servicehandelens samfunnsverdi og rammebetingelser
Menon har på oppdrag fra Virke kartlagt servicehandelens samfunnsbidrag, med fokus på rollen som velferdsskaper og beredskapinstitusjon, spesielt i utkantstrøk.
Rapporten peker på en utvikling der det gjennom flere år har blitt stadig færre betjente bensinstasjoner, en trend som ser ut til å fortsette. Det henger sammen med at bransjens konkurransevilkår over tid har blitt svekket kontra andre aktører.
Likere konkransevilkår for servicehandelen vil kunne bremse - i beste fall snu - den negative trenden.
Styrking av Konkurransetilsynet
Næringsminister Cecilie Myrseth la fredag 6. september frem det nye markedsetterforskningsverktøyet i konkurranseloven. Verktøyet skal styrke Konkurransetilsynet ved å senke terskelen for når tilsynet kan etterforske mulige brudd på konkurranseloven. Det skal gjelde for alle markeder.
Vi har advart mot at det nye verktøyet vil gi økt uforutsigbarhet for næringslivet. Konkurransetilsynet kan iverksette etterforskningsprosesser mot enkeltvirksomheter som driver lovlig virksomhet, uten at det er konkrete mistanker om brudd på konkurranseloven. Tilsynet skal likevel ikke kunne iverksette midlertidige tiltak mot virksomhetene, altså mens etterforskningen pågår, slik departementet først foreslo i høringen. Her har Virke og andre som har protestert mot det nye virkemiddelet blitt hørt.
Lovendringen er lagt frem for Stortinget, som setter i gang behandling senere denne høsten. Virke vil følge opp saken der. Dersom Stortinget gir tilslutning til lovendringen, vil den sannsynligvis tre i kraft i løpet av 2025.
Konkurranse og offentlig støtte i treningsbransjen
For lite fysisk aktivitet og for mye stillesitting øker risikoen for en rekke sykdommer. Regelmessig fysisk aktivitet gir helsegevinster for alle aldersgrupper. Fra et folkehelseperspektiv bør alle grupper øke tiden de benytter på fysiske aktiviteter.
Hvordan avdekke om det foreligger støtte? Hva bør kommuner eller idrettslag gjøre? Dette får du vite om i denne veilederen.
Virkes forum for offentlige anskaffelser
Virkes forum for offentlige anskaffelser er et forum der Virkes medlemmer kan møtes for å diskutere aktuelle anskaffelsesrettslige spørsmål, få faglig påfyll fra eksperter på området og nettverk av innkjøpsansvarlige.
- Forumet er gratis for Virkes medlemmer
- Holdes 4 ganger i året (fysisk eller digitalt)
Mer informasjon og mulighet for påmelding kommer.
NOU 2023: 26 Ny lov om offentlige anskaffelser
Innspill fra forumet til høringssvar fra Virke oppsummert:
- Vi støtter fokus på forenkling og standardisering av loven.
- Vi støtter en økt terskelverdi for anskaffelsesregelverket fra dagens 100 000 kroner til 300 000 kroner. For eksempel gjør et rigid regelverk fra 100 000 kr gjør det i dag spesielt vanskelig for gründere å prioritere tid til å levere på offentlige anskaffelser. Ofte har ikke gründere, som jo jobber med innovasjoner, mange referanser å vise til fra før, som kan bidra til ekskludering fra offentlig konkurranser.
- Vi ønsker økt fokus på markedsdialog, altså at innkjøperne i større grad benytter seg av dialog med markedet, i forkant av anskaffelser.
Her kan du lese mer om den nye loven
Les hele høringssvaret fra Virke
Rapport: Arbeids- og inkluderingsbransjens samfunnsverdi
Rapporten peker på at følgende grep kunne løst flere av de utfordringene arbeids- og inkluderingsbransjen møter i dag:
- Mer innovative anskaffelser for å sikre individtilpassede forløp og innovasjon
- Mer samarbeid på tvers av sektorer for å sikre helhetlige tilbud
- Økt innsikt i hvorfor noen bedrifter velger å bidra til arbeidsinkludering på eget initiativ som en del av ordinær drift, slik at man kan få flere bedrifter til å bidra
- Økt deling av informasjon og data for å legge til rette for brukertilpassede forløp
- Lengre rammeavtaler for å gjøre det enklere å bygge opp kompetansemiljøer
- Økt risikodeling mellom oppdragsgiver og leverandør på rammeavtaler
Mer effektiv merverdiavgift i kultur- og besøksnæringene
Vi jobber for at det skal vedtas en utredning av felles lav merverdiavgift på alle kulturnæringer, samt en opprydning i- og forenkling av merverdiavgiftssystemet for kulturfeltet.
Merverdiavgiftssystemet fremstår som komplisert og rotete for mange kulturnæringsaktører. Størst utfordring opplever de som befinner seg delvis innenfor og utenfor dagens merverdiavgiftssystem. Det er krevende å vite hvilke deler av virksomheten som er omfattet av momsplikt, hvilke som er utenfor samt hvordan man i de enkelte tilfeller finner riktig avgrensning. Dette gir betydelige praktiske problemer, ved siden av negative konkurransemessige og økonomiske effekter som følge av merverdiavgift som låses inne.
Vi har bedt Samfunnsøkonomisk analyse AS å drøfte de økonomiske og administrative kostnadene for reiselivs- og kulturvirksomheter som følge av å måtte operere med flere mer-verdiavgiftssatser, samt skillet mellom tjenester som er innenfor og utenfor merverdiavgiftssystemet. Som del av drøftelsen inkluderes kostnadsberegninger for bransje og typiske eksempelvirksomheter i reiselivs- og kulturnæringene. Se rapporten
Offentlig eide treningssentre og risiko for konkurransevridning
Kommuner som driver næringsvirksomhet, noe kommersielle treningssentre kan være et eksempel på, kan motta ulovlig offentlig støtte gjennom skattefritak og konkursimmunitet når de driver i konkurranse med private aktører.
Vi jobber for at slik virksomhet skal skje på like vilkår, og for å få endret regelverk og praksis slik at ulovlig statsstøtte ikke lenger skal forekomme slik vi har sett eksempler på.
Se: Offentlig eide treningssentre og risiko for konkurransevridning - Case: Drøbak Frogn Idrettsarena apporten Offentlig versjon.
Konkurranse mellom offentlige og private aktører innen kommersiell parkeringsvirksomhet
Rapport utarbeidet for Virke.
Guide til deg som konkurrerer med det offentlige
Hvis du opplever konkurranse fra kommune eller andre i offentlig sektor er dette guiden for deg!
Her får du introduksjon til regelverket og praktiske råd til hvordan du kan hjelpe deg selv i møte med konkurrenter som har det offentlige i ryggen: Hvilke røde flagg skal du se etter? Hva er tegn på en konkurransefordel eller -hindring? Hvordan ber du om innsyn? Og hvordan følger du opp hvis du mener at det offentlige påvirker konkurransen?
Se også
-
Rettferdig konkurranse for private og ideelle
De tre sektorene – ideell, privat og offentlig – er grunnleggende forskjellige og må behandles som tre ulike sektorer.
-
Rettferdig konkurranse i den digitale økonomien
Forbrukerne handler i økende grad varer og tjenester på utenlandske nettsteder og hos digitale selskaper som bygger ut sine handels- og tjenesteunivers basert på datainnsamling og global logistikk.
-
Rettferdig konkurranse i og mellom bransjer
For å sikre verdiskaping og best mulig tilbud til kundene er det viktig at virksomheter som konkurrerer i samme marked har like konkurransevilkår.
Kontakt
Slik bruker du medlemskapet
Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.