Disse reglene gjelder for hjemmekontor
Her får du svar på ofte stilte spørsmål om hvilke regler som regulerer arbeid på hjemmekontor.
Advokathjelp og juridisk rådgivning
Som medlem i Virke kan du rådføre deg med våre erfarne jurister, helt uten at det koster deg noe: Logg inn og registrer din sak digitalt for å få bedre og mer effektiv hjelp!
Ikke medlem? Se hva du kan få!
-
Fra 12. februar 2022 er det ikke lenger påbudt med hjemmekontor.
Arbeidsgivere må selv vurdere behovet for å begrense smitten og gi retningslinjer til sine ansatte.
-
Forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem
Arbeid i arbeidstakers hjem er regulert i en forskrift fra 2002, den såkalte «hjemmekontorforskriften».
-
Er det krav til å inngå skriftlig avtale med den ansatte?
Det er et krav om å inngå en skriftlig avtale med den ansatte når forskriften gjelder.
-
Hva er kravene til arbeidsmiljøet hjemme?
Forskriftens bestemmelser om arbeidsmiljø er et unntak fra arbeidsmiljøloven, og gir ikke de samme detaljerte reglene.
-
Hvem skal bekoste utstyr på hjemmekontoret?
Forskriften regulerer ikke hvem som skal bekoste utstyr, utover at arbeidsgiver har ansvaret for arbeidsmiljøet.
-
Er arbeidstiden annerledes på hjemmekontor?
Fra 1. juli 2022, vil reglene for arbeidstid være den samme på hjemmekontoret som på kontoret. Men, fram til 1. juli, gjelder den «gamle» forskriften, som har følgende bestemmelser:
-
Kan arbeidsgiver pålegge den ansatte å ha hjemmekontor?
Verken arbeidsmiljøloven eller forskriften sier noe om adgangen til å pålegge hjemmekontor mot den ansattes ønske.
-
Kan arbeidstaker kreve å få fortsette med hjemmekontor?
Etter pandemien er det mange arbeidstakere som vil ønske å fortsette med hjemmekontor, kanskje en til to dager i uken.
-
Hva er kravene til internkontroll?
Arbeidsgivers internkontrollsystem etter arbeidsmiljøloven § 3-1 og forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (internkontrollforskriften) skal i tillegg omfatte arbeid som utføres i arbeidstakers private hjem.
-
Hva er verneombudets og arbeidsmiljøutvalgets rolle ved hjemmekontor?
Verneombud og arbeidsmiljøutvalg skal så langt det er praktisk mulig ivareta arbeidstakernes interesser i spørsmål som knytter seg til den enkeltes arbeidsmiljø, samt påse at arbeidsmiljøforhold for arbeidstakere i eget hjem er en del av virksomhetens internkontrollsystem.
-
Kan Arbeidstilsynet føre tilsyn med reglene om hjemmekontor?
Etter dagens forskrift har Arbeidstilsynet kun mulighet til å veilede om bestemmelsene, men ikke føre tilsyn eller gi pålegg. Fra 1. juli 2022, får Arbeidstilsynet også myndighet til å føre tilsyn og å gi pålegg.
Personalhåndbok?
Vil du ha mer fornøyde ansatte? En enklere hverdag som leder? Gjør som hundrevis av andre bedrifter og abonner på personalhåndboken – ferdig utfylt med oppdatert innhold du enkelt kan tilpasse din virksomhet.
Vil du prøve Arbeidsgiverguiden?
Last ned maler, bruk veiledere for å holde orden på viktige prosesser og ta kunnskapstester.
Med Arbeidsgiverguiden kan du effektivt navigere i komplekse arbeidsrettsspørsmål uten å være avhengig av juridiske eksperter eller konsulenter.

Registrer deg

Du har nå gratis tilgang i 14 dager!
Du får innloggingsinformasjon i en e-post. Det kan ta noen minutter før den dukker opp.

-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.