Handelskonferansen 2017

Handelskonferansen gir deg kunnskapen du ikke kan la konkurrenten sitte alene med. Handelen forandrer seg i en rasende fart. Hvordan henge med i svingene?

Forbrukerne får stadig høyere forventninger, distribusjonen blir sømløs, og vi møter aggressiv konkurranse fra hele verden.

19. september deler eksperter på ulike områder ved handelsvirksomhet av sine beste råd og erfaringer. Om du jobber i eller med handelen, om du jobber med ledelse, innkjøp, salg, marked, teknologi, analyser eller økonomi, eller er gründer – Handelskonferansen er årets viktigste møteplass!

09.00 - 10.00 Rethink I

Vi starter dagen med blikket mot fremtiden. Hvordan vil handelen se ut? Hvordan vil økonomi og politikk påvirke mulighetene for vekst og lønnsomhet? Vil handelen fortsatt være blant Norges viktigste arbeidsgivere?

Les mer

Velkommen

  • Vibeke Hammer Madsen, Administrerende direktør, Virke
  • Even Westerveld, konferansier
  • Martha Haukaas, konferansier
Les mer

Politikk for fremtidens handel

Regjeringen er opptatt av norsk handel, og en selvfølgelig del av programmet på handelsnæringens viktigste samlingsplass. Jan Tore Sanner, som er statsråd og 1. nestleder i Høyre, peker på utfordringer, muligheter og satsingsområder for handelen.

Les mer

Status norsk retail: Stille før stormen? 

Hvordan vil internasjonal konkurranse og den enorme teknologiske utviklingen forme norsk handel? Få har bedre innsikt i hvordan handel påvirkes av økonomi, politikk og internasjonale markeder, enn Harald Andersen, direktør i Virke. I sine 13 år i Virke har samfunnsøkonomen jobbet for næringens rammebetingelser i Norge.

Les mer

Panelsamtale - hvordan ser fremtiden ut for handelen?

  • Ole Martin Westgaard er Financial analyst i DNB Markets, og få kjenner finansmarkedene bedre enn han. Westgaard har mer enn ti år bak seg som analytiker fra både DNB, Carnegie og ABG Sundal Collier
  • Sverre Fjeldstad er Associate Partner i McKinsey, med et skarpt blikk på markedet, og bakgrunn både fra IT, som gründer og med MBA fra prestisjetunge INSEAD i bagasjen
  • Reidar G. Mueller er Partner i Varde Hartmark, og er en av Norges fremste bransjeeksperter på varehandelen
Les mer

10.00 - 10.30 Rethink II

VR, AI, IOT. Automatisering og nye teknologiske løsninger har for alvor slått inn over norsk handel, og tradisjonelle fysiske butikker utfordres av nye aktører som konkurrerer med nye forretningsmodeller.

Hvilke digitale investeringer må du ta for å møte den nye konkurransen? Og hvordan skal du møte de digitale innfødte, som stiller stadig høyere krav til kjøpsopplevelsen?

Les mer

Teknologiske trender som springbrett til økt forretning

Ny teknologi gir handelsnæringen nye muligheter, og muligens litt hodebry. Men å kjempe mot teknologiske endringer er ingen god ide. Michael Jacobs, managing director i Atea Norge tar oss gjennom hvilke teknologiske endringer som kan gi deg økt salg. Jacobs har tidligere vært toppleder hos både Dell, Microsoft, Oracle før han overtok jobben som administrerende direktør i IT infrastrukturselskapet Atea.

Les mer

10.30 - 11.00 Pause

Vi tar en velfortjent pause med muligheter for påfyll av kaffe, besøk av spennende stand – og muligheter for nye bekjentskaper.

Les mer

11.00 - 11.50 Restart I

Digital natives. Er du klar for å møte dem?

De som virkelig mestrer teknologi er de som bokstavelig har vokst opp med den i hånda. Gisle Sveva, administrerende direktør i Visma Retail, har brukt mye tid på å forstå hva de nye forbrukerne forventer av handelen. Gisle jobber for å bidra til at norske retailere kan utvikle nye konsepter og legge til rette for å skape nye handleopplevelser. Sveva har tidligere erfaring fra Nets og Atea.

Les mer

Årets key note speaker - Thimon De Jong

Future proof your strategy
Thimon De Jong underviser til daglig ved universitetet i Utrecht, og er en erfaren foredragsholder med mye sjarm, humor og ikke minst kunnskap. Han startet sitt selskap Whetston i 2014, en tenketank som spesialiserer seg på dynamikken i menneskelig atferd, og dets betydning for forretningsstrategien din.

Hvordan vil verden forandre seg framover? Og hvilke forandringer vil dette skape for menneskelig atferd?

Foredraget vil foregå på engelsk.

Les mer

11.50 - 12.50 Lunsj

12.50 - 14.10 Restart II

Skal du vinne i fremtidens handel må du tenke nytt hva gjelder forretningsmodellen din. Hvor mye man bør investere i det tradisjonelle og hvilke nye digitale investeringer bør man gjøre?

Hvordan skal du møte den nye konkurransen og en stadig mer kravfull kunde? I denne sesjonen får du presentert mange praktiske case og inspirasjon til hvordan du kan skape grunnlag for ny vekst.

Les mer

Bærekraftig vekst

Det holder ikke lenger å være billig og bra, nå vil kundene ha bærekraft. Dette panelet diskuterer utfordringene ved å drive miljøvennlig butikk i 2017 – hvor fokus på bærekraft ikke er en luksus, men et forbrukerkrav. 

  • Petter Gulli er Kreativ Leder og Partner i Good Morning, og har kommunikasjonsbransjens bærekraftguru. I fjor vant han Inmas «8 minutes»-foredragskonkurranse med sitt bidrag om det grønne skiftet.
  • Heidi Furustøl er ny leder i ressurssenteret Initiativ for Etisk Handel, som hjelper bedrifter med å drive etisk og bærekraftig.
  • Tone Cecilie Lie er CSR-manager i Eurosko, som i år vant Etisk Handel-prisen for sitt anerkjente arbeid med sporbarhet på garverier
Les mer

Venn eller fiende? Om nye samarbeidsrelasjoner

Må egentlig handelen organiseres som i dag? At produsenten selger varen sin til en norsk importør, importøren selger videre til kjeden og så havner den i plastposen min til slutt? I dette panelet snakker vi med noen som har turt å tenke nytt om samarbeid.

  • Shafi Adan er gründer av distribusjonsselskapet Zoopit – som vil leverer varer du kjøper nettet hjem til deg innen 90 minutter. 
  • Ingvild Karine Sandmo og Øistein Sonstad er gründere for konsulentselskapet ProxLoop, og skal dele sine erfaringer som gründere i møte med handelsnæringen.
  • Mona Skaret er direktør for vekstbedrifter og klynger i Innovasjon Norge. Hun har vært med på techutvikling, og ser daglig bedrifter som lykkes – og som mislykkes.
Les mer

Vær der din kunde er

Når kunden ikke lenger slår av en prat i butikken, må hen nås på andre måter. Det har Hilde Wedø skjønt. Hun har jobbet i butikk siden hun var 12 år, og leverte i 2001 nettbutikken og bloggen Carma som sin bacheloroppgave. Carma snakker direkte og personlig til kundene, og lever videre den dag i dag – med en omsetning på 38 millioner og fortsatt god vekst. På Handelskonferansen kommer Wedø og deler sine hemmeligheter.

Les mer

Er merkevarebygging alt?

Alle som driver med handel, vet at merkevaren din er alfa omega. Uten en god merkevare – ingen salg. Vi har fått med oss Caroline Nilsen, som er marketing and communication manager i Varner Ibrahimovic, som er Varnergruppens samarbeid med den superkjente fotballspilleren Zlatan Ibrahimovic. Hun forteller hvordan de har tenkt i kampanjen hvor Zlatan er både merkevare og frontfigur.

Les mer

You know me. Er personifisering løsningen?

Akkurat som handelen, må hotellene leve opp til forventninger om beliggenhet, pris og høy kvalitet. Hotellbransjen er tøff, og en suksessoppskrift har vist seg å være å gjøre hotelloppholdet så personlig som mulig. For å snakke om dette, kommer Bjørn Arild Wisth, viseadministrerende direktør i Choice hotels. Bjørn har også erfaring med handelen fra sin jobb som administrerende direktør i Hartmark Consulting. 

Les mer

Oppsummering: Hva kan retail lære av bank?

Banknæringen har fått gjennom en voldsom endring de siste tretti årene, med en dramatisk nedgang i antall fysiske bankfilialer. Kan utviklingen i banknæringen være et forvarsel for hva som kommer til å skje innen handelen? Og hvilke lærdommer kan vi ta fra omstillingen de har gått gjennom? For å belyse dette, får vi besøk av Trond Bentestuen, konserndirektør for personmarkedet i DNB.

Les mer

14.10 - 14.40 Pause

Vi tar nok en velfortjent pause med muligheter for påfyll av kaffe, besøk av spennende stand – og muligheter for nye bekjentskaper.

Les mer

14.30 - 16.00 Retail

Vi presenterer helt nye analyser som gir deg oversikt over hvem som leverer best på lønnsomhet- og vekst, mens ledende retailaktørene deler av sine erfaringer om tanker rundt hvordan de skal møte den nye konkurransen, og hvordan de rigger seg for å møte den nye digitale forbruker.

Les mer

Rigget for vekst

Hvilke bransjer vokser og hvilke bransjer øker lønnsomheten. Og hvem er det som sliter med både vekst og lønnsomhet? Hvem er kjedevinnerne, hvorfor? Senior bransjeanalytiker Knut Erik Rekdal i Virke tar oss gjennom landskapet som er norsk handel.

Les mer

Hvordan møte konkurransen:

Det er tøffe tider i bransjen, men hva nå? På tampen av konferansen får du møte to ledere som har snudd krisetall til kjemperesultater ved å endre strategi, KID og Gresvig. Hvordan får en med seg ansatte på slike prosesser? Samtidig spør vi investoren om hva de ser etter i fremtidige investeringsobjekter. 

  • Kjersti Hobøl, administrerende direktør i KID
  • Pål H. Rasmussen, administrerende direktør i Gresvig og
  • Sverre Flåskjer, Managing Partner, Hercules Capital AS.
Les mer

Retailledelse

Pål Wibe, CEO i Europris, har 20 års fartstid innen handel og vil i dette inspirerende innlegget gi oss sitt perspektiv på ledelse og hvilke verktøy han bruker i hverdagen. Etter Wibes innlegg inviterer vi Christian Granly, Salgssjef i Circle K og årets unge leder 2017 til å gi oss sitt perspektiv. Granly har gått gradene fra å selge boller og pølser på bensinstasjonen ved siden av skolegang, til å bli daglig leder for en bensinstasjon med omsetning på 100 millioner i året.

Les mer

Prisutdeling

Vi feirer de beste av de beste. Årets beste retail-kjede, årets mest fremstående retail-leder og årets beste butikksjef!

  • Utdeling ved Grete Lekven, DNB og Vibeke Hammer Madsen, Virke

Avslutning kl. 16.00

  • Tapas og mingling
Les mer