BPA: hvordan levere en god tjeneste?
Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) er en tjeneste som kommunen enten leverer i egenregi, eller som leveres av private eller ideelle leverandører. I dag finnes det et 30-talls aktører i Norge som leverer BPA. De største aktørene er organisert i Hovedorganisasjonen Virke. Et mangfold av aktører gir valgfrihet for brukeren og en større mulighet til å ivareta behovene til hver enkelt.
Om BPA
- Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) er en tjeneste som gir mennesker med nedsatt funksjonsevne et bedre liv.
Assistentene skal bidra til at brukeren kan delta i samfunnet på tross av funksjonsnedsettelse - Fra 1. januar 2015 ble ordningen rettighetsfestet.
- Rettighetsfestingen stiller krav til kommunene
Kommunen hvor den enkelte bor skal innvilge BPA hvis assistansebehovet er over 32 timer i uken og personen er under 67 år. Kommunen skal også innvilge BPA hvis assistansebehovet er over 25 timer og under 32 timer, og det ikke innebærer en kostnadsøkning for kommunen. I dag har over 3000 mennesker fått innvilget BPA i Norge, men sannsynligvis burde mange flere fått denne tjenesten. Kommunene sitter med nøkkelen til å gi brukerne den informasjonen de bør ha og til å innvilge den assistansen de har krav på.
BPA er lønnsomt for samfunnet. Økt yrkesdeltakelse hos hver enkelt BPA-mottaker gir en samfunnsøkonomisk verdi på om lag 360 000 kroner årlig. Foreldre til barn som har BPA vil også kunne øke tiden på jobb, tilsvarende ¼ årsverk. Kostnadene for BPA er ofte lavere enn ved å gi brukeren hjemmetjenester med utgangspunkt i helsefaglig utdanning BPA er ikke en helsetjeneste. Assistentene er ufaglærte, det sentrale er at de kan fylle behovet brukeren har for assistanse i hverdagen.
Fem tips til kommunen
- Brukerne skal ha informasjon om sine rettigheter og muligheter for assistanse. En god dialog gir bedre tilpassede tjenester for brukeren.
- Bruk flere leverandører. Brukerne har forskjellige behov og ønsker, de løses best gjennom valgfrihet.
- Lytt til kompetente miljøer. Både BPAleverandørene, Virke og Helsedirektoratet kan bistå.
- Bruk standardkontrakten for leverandører (NS 8435). Det sikrer ordentlige forhold mellom kommunen og leverandør.
- En god rettesnor for arbeidet er at det folk til vanlig gjør selv, bør også en assistent kunne gjøre.
Beregninger basert på rapporten: Borger-/brukerstyrt personlig assistanse i et samfunnsøkonomisk perspektiv, ECON/ULOBA 2010.