Årets omstiller annonseres 15. april

I løpet av det siste året har vi sett hvordan små og store virksomheter har snudd seg rundt og funnet nye løsninger og samarbeidspartnere for å overleve. Denne innsatsviljen og evnen til å se muligheter vil vi også trenge i fremtiden, da norske virksomheter må tilpasse seg en hverdag preget av stadige endringer, ny teknologi og et mer bærekraftig samfunn.

Slik fungerer det

Muligheten for å nominere og stemme på virksomhet er nå avsluttet
  • Du kan stemme og nominere frem til 28. mars kl 18.00
  • De ti virksomhetene som har flest stemmer, blir delvinnere
  • En jury vil deretter kåre Årets omstiller av de 10 med flest stemmer

Juryen består av:

Espen Karlsen, Jernia
Anniken Fjelberg, Identio og gründer
Heidi Aven, She-conference
Jan Christian Vestre, Vestre Møbelfabrikk
Ivar Horneland Kristensen, Virke

Topp 10 nominerte

  • Anita Ulven Catering og Pizza

    Catering

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    Da Norge stengte i mars 2020 mistet eieren Anita alt over natta, blant annet flere oppdrag, faste kunder og distributører. For å håndtere alle bestillinger var det nylig blitt investert i nytt frys- og kjølerom. Anita brettet opp ermene og bestemte seg for å levere take-away pizza. Tilbudet ble populært, både blant folk i Rælingen og i nærliggende områder. Anita har greid å redde bedriften, uten å motta tilskudd. Anita satset og ansatte derfor flere, blant annet et ektepar som er flyktninger fra Syria, de har gått fra å være stønadsmottakere til arbeidstakere og skattebetalere. Siden de fikk fast ansettelse har de fått lån og kjøpt egen leilighet, også sønnen deres jobber deltid hos Anita. Situasjonen snudde seg og ble en gladhistorie, Anita Ulven Catering og Pizza fortjener virkelig å bli kalt Årets omstiller. 

  • Elkjøp Norge

    Elektronikk

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    Pandemien har hindret norske forbrukere i å handle slik de ønsker. Elkjøp var de første innenfor varehandel som lanserte "Klikk&Hent, levert rett i bilen". "Live-shopping" blir som en bro mellom det fysiske og digitale, slik at alle kan handle slik de ellers ville gjort. De har også har pilotert "åpningstider forbeholdt risikogrupper", kuttet fraktkostnader, lansert egen facebook-gruppe for gratis hjelp til digitale utfordringer, donert ca. 3 millioner kroner til kampen mot digitalt utenforskap, samt vært tydelige på sikker handel og smittevern. Elkjøp har kjempet hver dag for at den norske forbruker skal få de varer og tjenester de trenger, til tross for pandemiens utfordringer.

  • Fieldwork Norge AS

    Eventbyrå

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    Da Norge stengte ned var det nødvendig å se løsninger der andre så problemer, de måtte forandre på alt uten å miste den kreative, positive og fremtidsrettede tankegangen de allerede har. De lanserte et nytt varemerke, ONLIVE by Fieldwork, en digital løsning for en ny arbeidshverdag. Gjennom kommunikasjon og online opplevelser gir ONLIVE deg muligheten til å skape unike og engasjerende digitale opplevelser for de menneskene som betyr mest - ansatte og eksterne publikum. ONLIVE er et 100% digitalt samhandlingsverktøy som tar seg av alle deler av produksjonen, fra invitasjon til evalueringsverktøy, inkludert implementering av flerkameraproduksjon, streaming, innholdsproduksjon, grafiske tjenester og interaktive verktøy.

  • Fontenehus Norge

    Et arbeidsfellesskap for mennesker som har eller har hatt en psykisk sykdom

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    Fontenehusene i Norge måtte endre driftsformen så fort pandemien kom til Norge. Husene ble fysisk stengt, men var i aller høyeste grad i drift! Alle medlemmer (over 3000) ble kontaktet for å kartlegge ønske om støtte, og vi holdt kontakt via telefon, sms, chat, pling, snap, facebook og videomøter. Vi holdt digital kontakt gjennom aktiviteter som virtuell lunsj, arbeidsmøter, redaksjonsmøter, treningsøkter mm. Flere opprettet virtuelle «hus», hvor medlemmene kunne logge seg av og på som de ønsket. Etter den første nedstigningen har fontenehusene gjort alt de kan for å holde åpent med strenge smitteverntiltak, men har likevel opprettholdt mange av de kreative samhandlingsformene og økt sin digitale kompetanse for på best mulig måte kunne holde kontakten med medlemmer og sikre psykisk støtte. I denne pandemien har fysisk helse blitt løftet høyere enn den psykiske og dette vil vi gjøre noe med.

  • Kjell & Co Norway AS

    Elektronikk

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    Kjell & Co har alltid hatt en visjon om å forbedre menneskers liv gjennom teknologi og levere service i verdensklasse. De var en av de første på banen til å ta shoppingopplevelsen hjem til kundene og tilby hjelp, uansett hvor kunden er. Kjell & Co har implementert livemøter for kunder, hvor kunder som ikke har mulighet til å besøke butikker får råd og hjelp innen hjemmeelektronikk online. Kjell & Co har også satset på "Hent utenfor butikk", samt hjemmelevering ved å utvide leveringsalternativene til hele Norge og samme dag levering til store deler av landet. Det sendes daglige livesendinger fra butikkene, hvor selgere forteller og viser frem produkter, samt gir råd og tips. Kjell & Co er et ledene eksempel på foretak som er i stadig utvikling innen detaljhandel.

  • MS Donna AS

    Sjømatgrossist

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    Etter å ha jobbet mot et high-end restaurantmarked i flere år måtte gründer Kjell Olav Rugset, som selv har selv erfaring som fisker i Finnmark, tenke helt nytt da restaurantbransjen stengte ned i mars 2020. Han snudde 180° og startet salg direkte til forbruker. Ved å sette opp salgsbod i hagen sin hjemme i Asker fikk han nasjonal oppmerksomhet og ble tildelt Asker Kommunes gründer- og innovasjonsfond for 2020. Bedriften hans har også utmerket seg ved å skape arbeidsplasser og en integreringsplattform for syriske flyktninger. MS Donna har blant annet jobbet tett med Restaurant Rest i Oslo om utvikling av nye bruksmuligheter for mat fra de delene av kongekrabbe som vanligvis blir kastet, og levert råvarer til Michelinrestauranter som Maaemo i Oslo, Frantzén i Stockholm og Alchemist i København. Etter omstillingsåret som begynte i hagen i Asker, er råvarene fra MS Donna nå tilgjengelig for privatmarkedet hos Kolonial.no via lokalprodusentnettverket Dyrket.no.

  • Power Norge

    Elektronikk

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    Power har alltid hatt evnen og viljen til å omstille seg og enda mer nå det siste året som har gått. Tidlig i pandemien fikk Power på plass en DriveThru-løsning i over 60 butikker. Det ble bygd et TV-studio i selskapets hovedkontor på Lørenskog, slik at Power-ansatte over hele landet fikk den opplæringen som var tiltenkt før pandemien. Power har også TV-opplæring med ulike leverandører, i tillegg til ukentlige direktesendinger som går ut til alle ansatte hver uke via PowerUp TV. Flere nedstengte butikker har ført til at det har blitt lansert en chatløsning hvor kundene kan få chatte med en produktekspert for å få hjelp til å velge riktig produkt. Det har også blitt lansert en kontaktfri Click & collect-ordning, slik at kunden kan handle på nett og hente produktet ved butikk etter å ha betalt med vipps.

  • Rolf Skonnord AS

    Klesbutikk

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    I tillegg til å skape en moderne butikk med fokus på mote, norske og internasjonale merker, har Skonnord fokus på bærekraft og etikk internt og hos våre leverandører. Kundene skal oppleve at det å gå fra fysisk butikk til nettbutikk skal være så sømløst som mulig, med samme gode service. I 2020 investerte vi både i kunstig intelligens i nettbutikken og vårt eget digitale magasin, som er en av de første i vår bransje i Norge. I dette digitale magasinet har vi også strukket oss langt for å skape en behagelig kundeopplevelse for kundene hvor de kan handle rett fra magasinet. En intern «sparekampanje» som ble utført siste halvår i fjor gjorde av vi også klarte å snu et stort underskudd til et godt overskudd.

  • Trippel-M Levende bilder AS

    Audiovisuelt utstyr

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    Trippel-M Levende bilder har sørget for at driften fungerer 100% digitalt og har sørget for at norsk næringsliv kan "fortsette som før". Oslo Streaming Senter ble etablert og selskaper kan hyre studiotid for å skape god kommunikasjon, holde foredrag eller nå ut til aksjonærer. I tillegg har de sørget for at flere mennesker kan delta på begravelser under pandemien - ved å tilby kamera- og streamingpakker til begravelsesbyråer. Selskapet er også i gang med å redusere CO2-fotavtrykk for hele arrangementsbransjen ved å introdusere ledende streaming-teknologi som evner å lage gode hybrider, slik at når mennesker kan møtes igjen i fremtiden kan man unngå de lange reisene. Og det er sikkert ikke alt.

  • Tønsberg Lyd og lys AS

    Elektronikk

    Hvorfor er virksomheten nominert til Årets omstiller?
    Jeg velger å nominere min bror som eier Tønsberg lyd og lys for å ha omstilt seg så godt det lar seg gjøre. Han har tatt på seg det som er mulig av jobb, men også startet et nytt firma i året som gikk. Fra å levere lyd og lys, til å begynne firmaet Multi Service som tilbyr graving, ferdigplen, hekklipp, heisekran mm. Han har tatt flere sertifikater for å omstille seg. Selv om han mistet inntekter har han ikke klaget, men har heller tenkt nytt. Nominerer derfor Daniel Larsen gjennom Tønsberg Lyd og lys til Årets omstiller!

omstiller_play.jpg

Er din virksomhet årets omstiller?

Vi ønsker å hedre de virksomhetene som har gjort det lille ekstra for å omstille i året som har gått.

Ble din virksomhet nominert for å ha tatt smarte valg for å overleve under korona eller tatt et tak for en mer bærekraftig fremtid? Da kan det hende akkurat din virksomhet stikker av med tittelen Årets omstiller 2020.

Se de nominerte virksomhetene

− Virke har virkelig vist at de forstår bransjen vår, og har satt fokus på de viktige sakene.

Sverre Rosén,
administrerende direktør, Circle K

− Du har en koronajævel på skulderen, som du vet at er der, men du vet ikke hvor lenge den blir. Og det var en av de verste fiendene for meg

Magnus Gundrosen,
dalig leder, Avancia Skedsmokorset

− I tillegg til de arbeidsoppgavene som er naturlige for en daglig leder, så skal man også lede veldig forskjellige mennesker, som har veldig ulike behov for lederskap

Mina Evenrud,
daglig leder, by:Larm

− Lær så mye at du blir ettertraktet

Olav Lie-Nilsen,
hotelleier, Thorbjørnrud Hotell

− Med Virke bak oss og som medlem av Virke har vi juridisk hjelp, og vi har i vårt tilfelle mye faglig påfyll, egen Virke-gravferdskole og nettkurs.

Kristin Lian,
daglig leder, Heder M. Jacobsen Gravferd

Bli medlem i Virke

Jeg vil bli medlem

Alt om medlemskap. Allerede medlem? Logg inn

Spørsmål?

Vil du vite mer om medlemskapet og hvilken rabatt du kan få? Trond hjelper deg, enten du kontakter han eller sender henvendelse via kontaktskjema.