Handelsrapporten

Handelsrapporten gir den mest komplette analysen av norsk handel. Med ferske tall fra Virkes retaildatabase og aktuell statistikk, gir rapporten dybdekunnskap om hvordan norsk varehandel og markedene utvikler seg.

Handelen skaper store verdier

Handelsnæringen er representert ved 72 786 virksomheter innen detaljhandel, agentur- og engroshandel, samt handel med og reparasjon av motorvogner. En av ni virksomheter i Norge opererer innenfor varehandelen. Varehandelen er spredt over hele landet og spiller en sentral rolle som regional sysselsetter og bidragsyter til at folk finner arbeid der de ønsker å bo. Næringen er også den viktigste arbeidsgiveren for unge og ufaglærte personer. Nær 25 prosent av alle sysselsatte i alderen 15-24 år jobbet innenfor varehandelen i 2023. Handelsnæringen sto for 12 prosent av den totale sysselsettingen i Norge.

Figur 1.1.png

Pris eks mva

Etter bestilling vil du motta rapporten på e-post innen kort tid.

  • med medlemskap i Virke2 500 kr
  • uten medlemskap7 500 kr

Utvikling i varehandelskanalene

Nordmenn handlet varer for 712 milliarder kroner i 2023. Dette utgjorde en vekst på 5,8 prosent fra året før. Mer enn syv av ti handlekroner legges igjen i fysiske norske butikker. Størsteparten av veksten i 2023 skyldes likevel en økning i den norske netthandelen og nordmenns varekjøp i utlandet.Figur 2.1.png

Vekst- og marginutvikling blant kjeder i norsk handel

Dyrebutikk, ur, bredt vareutvalg, apotek, gullsmed og fliser er bransjene som de seneste årene har hatt sterkest vekst blant den kjedeorganiserte varehandelen. Flere av bransjene er gjengangere på listen over vekstvinnere. Det er mange underliggende trender og drivere som påvirker veksten til bransjene i norsk handel.

Flere av vekstvinnerne på kjedenivå har over tid holdt høy etableringstakt av nye butikker, med gjennomgående lønnsomme og velutprøvde konsepter. Blant de raskest voksende kjedene er Musti og Normal, som har holdt et høyt etableringstempo. På tvers av bransjer kjennetegnes vekstvinnerne av tydelig posisjonering, klare prioriteringer og utnyttelse av nisjer/segmenter i markedet. Eksempler på dette er velværekjeden Rituals og nisje-dagligvareaktøren Holdbart. Vekstvinneren på kjedenivå i perioden 2018-23 er dyrebutikken Musti, etterfulgt av Normal og bildeler- og utstyrskjeden Thansen.

Figur 3.4.png

Pris eks mva

Etter bestilling vil du motta rapporten på e-post innen kort tid.

  • med medlemskap i Virke2 500 kr
  • uten medlemskap7 500 kr

Bærekraft og handlevaner

Stadig flere virksomheter tilbyr mer klima- og miljøvennlige produkter og tjenester i tråd med norsk klimapolitikk. Men hvordan forholder norske forbrukere seg til temaet? I Virkes forbrukerundersøkelse har vi også kartlagt forbrukernes holdninger til bærekraft og miljø innen handel. Bærekraftige handlevaner innebærer bevisste valg ved kjøp av produkter med hensyn til miljø, sosiale forhold og økonomisk ansvar.

I undersøkelsen svarer nærmere 30 prosent at de har kjøpt varer fra Temu i løpet av det siste året. En av fem føler på «temu-skam» og er ikke komfortabel med å fortelle andre om det.

Figur 2.37.png

Kanal- og bransjeglidning

Opinion har på oppdrag fra Virke gjennomført en forbrukerundersøkelse om bransje – og kanalglidning. Undersøkelsen har kartlagt i hvilken kanal kunden sist har handlet en rekke varekategorier i løpet av de siste seks månedene, samt i hvilken bransje de har handlet varekategoriene i de tilfellene de har handlet i fysisk butikk.Figur 2.24.png

Endringer i antall butikker, konkurser og etableringer

Varehandelen gjennomgår flere strukturelle endringer. Disse kan særlig knyttes til ny teknologi og endringer i folks handlevaner. Det handles mer på nett enn tidligere. Antall fysiske butikker går ned, samtidig som skillet mellom fysiske og digitale handleflater blir mindre tydelig. Aldri før har det vært viktigere å være til stede i alle kanaler samtidig som man konkurrerer på pris, tilgjengelighet og service.Figur 4.3.png

Pris eks mva

Etter bestilling vil du motta rapporten på e-post innen kort tid.

  • med medlemskap i Virke2 500 kr
  • uten medlemskap7 500 kr

Slik bruker du medlemskapet

Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene