Oppsigelse på grunn av manglende prestasjoner

Kan mangelfulle prestasjoner gi mulighet til å si opp vedkommende?

Det må foreligge saklig grunn for oppsigelse. Manglende prestasjon fra en ansatt er kanskje først og fremst grunnlag for en advarsel. I noen tilfeller er manglende prestasjoner så betydelige at de kan gi saklig grunn også for oppsigelse.

Definering av manglende arbeidsprestasjon

Det er du som arbeidsgiver som fastsetter både kvalifikasjonskrav og de krav til kvalitet som gjelder for stillingen.

For å avgjøre om arbeidsprestasjonen er mangelfull, må du ta utgangspunkt i hvilke krav du har beskrevet i blant annet stillingsannonsen og stillingsbeskrivelsen.

Det neste spørsmålet som må avklares er hva som utgjør en mangel i levering av arbeidsprestasjonen. Sterk svikt i arbeidsprestasjonen kan være grunn til oppsigelse. 

Relevante kurs

Se alle arrangementer
  1. Hvordan gjennomføre en ryddig oppsigelsesprosess? - Onlinekurs

    I en oppsigelse er det viktig med en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Vi viser hvordan du kan gjøre dette på en forsvarlig måte.

  2. Nye krav til ansettelsesavtaler fra 1. juli 2024

    Vi tar en gjennomgang av lovendringene som trer i kraft 1.juli 2024.

  3. Onlinekurs - Ferieloven

    Er du arbeidsgiver plikter du å ha full kontroll på at ansatte tar ferien sin hvert år. Reglene i ferieloven er kompliserte, men viktige å kjenne til. Vi vil gjennomgå de vanlige problemstillingene relatert til ferieavvikling, og opptjening og utbetaling av feriepenger, og kommer med nyttige tips.

Arbeidsgiver må ha gjort nok

Arbeidsgiver kan i enkelte tilfeller klandres ved for eksempel mangelfull opplæring, dårlig planlegging eller lignende. 

Det er kun når kravene til arbeidsutførelsen har vært klare og fornuftige og den ansatte likevel ikke har prestert, at det vil kunne gi grunnlag for oppsigelse. 

Stillingsnivå er avgjørende

Den ansattes stillingsnivå har betydning. Hvis den ansatte har en ledende stilling vil det stilles strengere krav til arbeidsprestasjonen enn for en stilling på lavere nivå. 

Også stillingen i seg selv vil ha betydning. For eksempel vil kravene til en kabinansatt med hensyn til sikkerhet, punktlighet og service være strengere enn for en butikkansatt. 

Arbeidsgiverguiden gir deg verktøy til å løse utfordringene

Du er som arbeidsgiver ikke herre over alle forhold rundt svingninger i marked og behov, men du har ansvar for å organisere virksomheten din slik at eiere og medarbeidere er fornøyde og får levert det de skal.

Noen ganger har du dessverre ikke andre alternativ enn omorganisering og nedbemanning. Da er det viktig at du sørger for at du har dokumentasjon på det som er grunnen for oppsigelsen. Du må også gjøre ting riktig, og i riktig rekkefølge.

Arbeidsgiverguiden er mer enn et oppslagsverk i arbeidsrett. Vi har utviklet solide veiledere og guider som tar deg trygt i havn.

Vurderer du medlemskap i Virke?

Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene