Forslag til endringer i pakkereisedirektivet

I slutten av november 2023 la EU-kommisjonen frem sitt forslag til endringer i pakkereisedirektivet. Formålet med endringsforlangene er ifølge kommisjonen å gi de reisende mer effektiv beskyttelse ved kjøp av pakkereiser. For å oppnå dette foreslås det både enkelte endringer i definisjonen av hva som er å anse som en pakkereise etter regelverket, en begrensning i pakkereisearrangørers adgang til å kreve forskuddsbetaling, nye regler for arrangørers bruk av gavekort/verdikuponger (vouchers), samt en utvidelse av adgang til kostnadsfri avbestilling også på grunn av forhold på avreisested eller ved retur.

Virke er svært opptatt av at de reisende skal være godt beskyttet ved kjøp av pakkereise. På enkelte områder er vår oppfatning likevel at forslaget går for langt i å pålegge pakkereisearrangører plikter som vesentlig vil kunne svekke pakkereiseaktørers konkurransekraft mot andre aktører, og som til syvende og sist føre til et dårligere tilbud til forbrukerne eller at de reisende av prishensyn i enda større grad ledes til å velge reiseprodukter som gir dem dårligere beskyttelse. 

Vi følger arbeidet med pakkereisedirektivet tett i samarbeid med vår Europeiske paraplyorganisasjon, ECTAA, og vil arbeide tett med dette frem til vedtakelse for å sikre like konkurransevilkår og fornuftige regler for et velfungerende reisemarked. 

Jus.png

Ofte stilte spørsmål

  • Hva går forslaget om begrensing i adgangen til å kreve forskuddsbetaling ut på?

    Det er i EU-kommisjonens forslag foreslått at det innføres en begrensning på at arrangører av pakkereiser maksimalt kan ta 25 prosent av pakkereiseprisen i forskuddsbetaling, og at den resterende delen av reiseprisen først skal kreves inn når det er 28 dager til avreise. Det åpens i forslaget imidlertid opp for en mulighet for at det vil kunne være en mulighet for å kreve et høyere beløp i forskudd dersom dette er direkte relatert til pakkens organisering eller ytelse, men altså ikke daglige kostnader ved drift av selskapet, som til lønn og liknende. Her hjemme følger lignende regulering i de alminnelige vilkårene for pakkereiser.

    Både Virke og ECTAA er av den oppfatning at det ikke bør innføres regler på EU/EØS-nivå som legger begrensinger på adgangen til forskuddsbetaling og regulerer fristen for å innkreve restbeløpet. Vi oppfatter forslaget som lite velbegrunnet, og at det i tillegg får for langt i å regulere enkeltelementer i verdikjeden ved salg av pakkereiser. Pakkereiser er allerede det best beskyttede reiseproduktet på markedet, og vi frykter at forslag om å ytterligere regulere enkeltkomponenter i verdikjeden for pakkereiser vil kunne svekke pakkereiseaktørers konkurransekraft mot andre aktører og til syvende og sist føre til et dårligere tilbud til forbrukerne.  

  • Hvilke endringer i definisjonen av en pakkereise er foreslått?

    EU-kommisjonen har foreslått en endring i definisjonen av en pakkereise, der det foreslås at definisjonen av en pakkereise utvides på enkelte punkter. Den viktigste foreslåtte endringen er at det vil anses som kjøp av en pakkereise dersom to reisetjenester til benyttelse på samme reise er kjøpt fra ett utsalgssted og der kjøpet av den andre reisetjenesten er booket inne 3 timer etter at den reisende inngikk avtale om kjøp av den første reisetjenesten, eller der den andre reisetjenesten bestilles innen 24 timer etter avtale om kjøp av den første reisetjenesten er inngått dersom selger har invitert den reisende til å kjøpe en ny reisetjeneste for samme reise.

    Her er vår oppfatning at en ny regel som innebærer at en reisetjeneste som kjøpes innen 3 timer fra første reisetjeneste er booket, vil være umulig for reisearrangører å etterleve. Dersom regelen innføres vil arrangøren i mange tilfeller ikke ha forutsetning for å vite hva slags reiseprodukt som selges og dermed heller ikke ha mulighet for å oppfylle gjeldende informasjonskrav. Vi er blant annet av denne grunn svært kritisk til den foreslåtte endringen.  

  • Hvilke endringer er foreslått om avbestilling på grunn av situasjonen på avreisestedet eller ved retur?

    Kommisjonen har i tillegg foreslått at det gjøres endringer i pakkereisedirektivet som innebærer at også forhold på avreisestedet eller ved retur (f.eks. karantene ved retur) skal kunne tas i betraktning ved vurderingen av om den reisende skal kunne avbestille en pakkereise uten gebyr.

    Vår oppfatning er at dette forslaget går for langt i å pålegge pakkereisearrangører et ansvar for forhold som ligger utenfor arrangøren kontroll, og som forrykker balansen mellom det pakkereisearrangører naturlig kan ha et ansvar for, nemlig oppfyllelse av pakkereiseavtalen, og forhold kunden selv må forsikre seg mot ved å tegne relevante forsikringer.

  • Hva er foreslått om gavekort/verdikuponger (vouchers)?

    For det første inneholder forslaget regler om at arrangøren kan tilby et gavekort/verdikupong dersom pakkereiseavtalen termineres. Før den reisende aksepterer et slikt tilbud, stilles det en del informasjonskrav som arrangøren må oppfylle. Herunder at den reisende ikke er forpliktet å godta et tilbud om gavekort/verdikupong, men kan kreve refusjon innen 14 dager, samt gyldighetsperioden for gavekortet/verdikupongen. Samtidig foreslås det en maksgrense på gyldighet for ett år fra tilbudet aksepteres.

    Perioden kan forlenges én gang med inntil ett år, og dersom gavekortet ikke er benyttet innen perioden, skal den reisende refunderes pålydende innen 14 dager fra utløpsdato.  

    I tillegg foreslås det at gavekort/verdikuponger skal dekkes av reisegarantiordningen.

  • Hva er foreslått om arrangørens adgang til å søke refusjon fra leverandører og tredjeparter?

    Det er i forslaget forslått en endring i bestemmelsen om reisearrangørers adgang til å søke refusjon fra tredjeparter. Her er det foreslått at pakkereisearrangøren skal kunne søke refusjon fra tredjeparter som har bidratt til å utløse hendelsen som igjen har utløst et krav fra den reisende som arrangøren er ansvarlig for.

    Det foreslås her at innføres en plikt til at en slik refusjon skal skje innen 7 dager, og der perioden starter dagen etter hendelsen som utløste arrangørens forpliktelse.  

    Virke støtter innføringen av en frist for refusjon i slike tilfeller, men er av den oppfatning at dette med fordel burde vært formulert som en plikt for tredjepart fremfor en rett for arrangøren til å søke en slik refusjon.

  • Når kommer disse forslåtte endringene?

    Her er det fortsatt mye usikkerhet. For det første er det viktig å understreke at dette fortsatt bare et forsalg, og at endringer her kan skje.

    Det er nå ting som tyder på at man her vil forsøker å få behandlet forslaget i de øvrige EU-institusjonene før parlamentsvalget i juni 2024. Om man lykkes med dette kan man få en raskere behandling av forslaget. Om man ikke lykkes i dette forsøket, vil man trolig ikke arbeide videre med saken før etter parlamentsvalget og tidligst på høsten 2024. Etter at endringene blir vedtatt skal eventuelle endringer innarbeides i norsk rett, noe som igjen kan ta tid.

  • Hva skjer med dagens norske reisegarantiordning?

    Virke har som kjent sammen med NHO reiseliv, Norsk reiseliv og Rederiforbundet jobbet med å få endret innretningen på nåværende reisegarantiordning i Norge. Dette arbeidet har pågått lenge før EUs pakkereisedirektiv var påtenkt, men Regjeringen har vært tydelig på de ikke vil gjøre endringer i dagens reisegarantiordning før EUs pakkereisedirektiv foreligger.

    lik vi vurderer det så er det lite i direktivet som tilsier at man ikke kan endre dagens reisegarantiordning. 

    Virke vil sammen med NHO reiseliv, Norsk reiseliv og Rederiforbundet jobbe for at Barne- og familiedepartementet gjenopptar arbeidet med en ny innretning på reisegarantiordningen.

  • Hvor finner jeg forslaget og kan lese mer om dette?

    Forslaget til endringer i pakkereisedirektivet og annen relevant informasjon om forslaget finnes på kommisjonens nettside:   

Kontakt

Slik bruker du medlemskapet

Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene