Handelsrapporten 2019/2020

Handelsrapporten utgjør den mest komplette analysen av norsk handel. Med ferske tall fra Virkes Retaildatabase og pulsen på varehandelen, gir rapporten en dybdekunnskap om hvordan markedet utvikler seg.

Forsiden på Handelsrapporten

Priser

  • Ordinær pris kr 5 000,00
  • Medlemspris kr 2 500,00
Ansvarlig:
Kjetil Vee Moen, Knut Erik Rekdal, Linn Bredesen, Kåre Aronsen
Publisert:

Kjøp

 

Fremdeles legges majoriteten av varehandelspengene våre igjen i fysiske butikker selv om veksten er høyest på nett.

De fleste av oss liker å gå i butikken. Vi liker å ta og føle på varene og vi liker å få varen utlevert i kjøpsøyeblikket fremfor å måtte vente på å få den levert.

Den nye handelen byr likevel på mange flere valgmuligheter for konsumentene. Utvalget er uendelig, prisene er åpne, vi kan lese hva andre mener om produktene og gjøre oss opp en mening om hva vi skal kjøpe og hvor vi skal kjøpe det basert på all den informasjonen som er tilgjengelig på nett.

Dette fører også til at vi endrer måten vi handler på og endrer maktbalansen mellom produsenter, detaljister og kunder. Mer makt flyttes til sofakroken hvor stadig flere av kjøpsreisene starter enten man til slutt ender med å kjøpe varen i fysisk butikk eller på nett.

I Handelsrapporten 2019/2020 tegner vi et bilde av tingenes tilstand i norsk varehandel, trendene og hvilken innvirkning endringene vil ha på fremtidens handel. Handelen er ikke død, den er bare i endring slik den alltid har vært

Les mer

Dette kan du lese mer om i årets rapport

  • Det overordnede bildet på utviklingen i norsk varehandel
  • Utviklingen i netthandelen og hva som er avgjørende for om man handler på nett eller i butikk
  • Bransjeglidning – bransjene stjeler fra hverandre
  • Konkurransesituasjonen og utfordringer med lønnsomhet
  • Utviklingen til 10 store bransjer i norsk handel
  • Endringene i antallet butikker og netthandelsbedrifter
  • Endret forbrukeradferd og andre trender for fremtidens handel
  • Norsk handel i 2030
Les mer

Smakebit fra Handelsrapporten

Hva handler vi hvor?

Noen varegrupper handles mer på nett enn andre. Bøker, filmer, klær, sko, elektronikk, kosmetikk, barneutstyr og sportsutstyr er varer vi gjerne kjøper på nett så vel som i butikk.

Byggevarer, mat og drikke og kjøkkenutstyr er eksempler på varer som flesteparten av oss som oftest kjøper i fysiske butikker.

Handlevaner på nett og i butikk 2019. Sist du handel, hvor handlet du?

Les mer

Vekstvinnere og -tapere

Vekstvinnere og tapere blant bransjer i kjedeorganisert faghandel etter gjennomsnittlig årlig vekst 2014-2018 og driftsmargin 2018.

Større forskjeller mellom bransjene og kjedene.

Vekstvinnere og tapere blant bransjer i kjedeorganisert faghandel etter CAGR 2014-2018 (gjennomsnittlig årlig vekstrate) og driftsmargin 2018

Les mer