Kultur- og opplevelsekonferansen – Kompass i ruskevær
- Colosseum Kino, Fridtjof Nansens vei 6, Oslo
-
-
Kr. 2 990Medlem
-
Kr. 5 250Ikke medlem
-
Kultur, reiseliv og kreative næringer har lagt bak seg noen krevende år; samtidig opplever vi at tiden vi lever i er mer usikker nå enn noen gang før. Økte kostnader, tapt arbeidskraft, digital innovasjon, global uro og inflasjon gjør det krevende å planlegge for framtiden.
Kultur- og opplevelsekonferansen er møteplassen for deg som vil finne verktøyene for å imøtekomme ruskværet som stadig melder seg, og bli inspirert sammen med mange andre som jobber med å skape opplevelser som gir gåsehud.

Priser:
Early bird medlem: 2990 kroner +mva
Early bird ikke-medlem: 5250 kroner +mva
Priser fra 1 juni:
Medlem: 3990 kroner +mva
Ikke-medlem: 6990 kroner +mva
Programledere
-
Selda Ekiz
Programleder -
Thomas Engeset
Programleder og TV-regissør
Program
-
Åpning av konferansen
Åpning av konferansen med administrerende direktør i Virke, Bernt G. Apeland
-
Kompass i ruskevær
Vi tar temperaturen på bransjene akkurat nå. Virkes analyseavdeling presenterer sitt innsiktsarbeid og viser tendensene som er felles for kultur- og reiselivsnæringene. Virkes medlemsundersøkelser har tidligere vist at noen bransjer står vesentlig svakere stilt etter pandemien – sammenlignet med før, og at det er store forskjeller mellom bransjene. Stemmer dette fortsatt? For å kunne håndtere fremtidens markedskrefter er det viktig å kjenne og forstå de. Det å ha en klar fornemmelse for forbruketrender kan være en drivkraft for innovasjon slik at man kan utvikle nye produkter og opplevelser som skaper gåsehud.
På scenen: Rhiannon Edwards, Audun Pettersen, Åse Kringstad og Emma Lind.
Foredrag av Runar Wiksnes, sjefanalytiker for tjenestenæringen i Virke.
Trendforsker Louise Byg Kongsholm fra trendbyrået pej gruppen i Danmark, gir en oppdatering på tidsånd, trender og forbruk i en brytningstid.
-
To Be or not AI: teknologi og disrupsjon i kultur, reiseliv og kreative næringer.
Med AI's innmarsj i livene våre, står vi overfor en revolusjon på lik linje med elektrisiteten –da den kom på slutten av 1800-tallet. Teknologien representerer en enorm omveltning, og samtidig et stort potensial for produktivitetsvekst – hvis vi evner å utnytte mulighetene som finnes. Den kinesisk-eide videoappen TikTok er blitt en av verdens mest populære apper, og har over over 1 million norskregistrerte profiler. Fremtidens kundeopplevelser er avhengig av teknologi, og over alt i bransjen har man begynt å ruste seg for en verden der forbrukeren har makt over egen data.
Camilla Tepfers fra Infuture forteller hvordan gen-KI påvirker nærings- og arbeidsliv, og hvordan man kan fange publikumsinnsikt på nye måter, nettopp ved hjelp av kunstig intelligens.
På scenen er også Dyreparken AS og Qvisten Animation.
Hva nå TikTok?
TikTok-ekspert Carina Elise Godou gir oss innsikt i hvordan man kan bruke appen som salgskanal og til merkevarebygging.
-
Lunsj
-
"Lost in translation" - bærekraft fra preik til praksis
Kultur og opplevelser har ikke de største klimautslippene, og er heller ikke de største miljøsynderne. Likevel påvirker denne sektoren omgivelsene – både positivt og negativt. Næringene innen kultur- og reiseliv spiller en unik rolle i den grønne omstilling. Hvordan kan din virksomhet sikre næringsutvikling og fremtidens arbeidsplasser, men også innovasjon og testing av ny teknologi?
Bærekraftig arbeidsliv handler om å sørge for anstendige arbeidsforhold, likestilling, rettferdig lønn og inkludering i egen virksomhet og i leverandørkjeden. Hvordan skal vi skape et inkluderende arbeidsliv der alle har en naturlig plass?
Seniorrådgiver innen bærekraft i Virke, Solveig Irgens, gir oss en gjennomgang av de ulike verktøyene, og hvordan du kan implementere de i din bedrift.
Årets sterkeste naturopplevelse
Margreth Olin kommer for å vise klipp fra sin nye film Fedrelandet som har kinopremiere over hele landet 1. september. Hun har i et år vandret i sin fars (85) fotspor i høyfjellet. Hun tar oss med til mektige Oldedalen, som er kranset av Jostedalsbreen og stupbratte fjell. Hva er det å være nært dypt forbundet til naturen? Hva er betydningen av røtter?
-
Pause
-
Et skråblikk på fremtidens arbeidsliv. Hvem skal ut, eller skal vi åpne døren for å få flere inn?
Statistikksjef i NAV, Ulf Andersen, gir oss noen refleksjoner om utenforskap i den norske velferdsmodellen.
-
Snabba cash – hvordan rigger vi for fremtidens vekst innen kultur- og opplevelsesnæringene?
Globalt er kultur, reiseliv og kreative næringer noen av fremtidens store satsningsområder. Fra EU til UNDP vises det til fremtidens arbeidsplasser, vekstmuligheter og bærekraftig innovasjon. Mange land har for lengst etablert langsiktige strategier og implementert verktøy for å sikre seg best mulig vilkår for vekst og nye arbeidsplasser. Hva kan vi i Norge lære av andre, og hvilke fordeler og mulighet har vi for å etablere oss på en global arena i fremtiden?
Internasjonal ekspert på kreativ næring og stedsutvikling, Dr. Tom Fleming, gir oss et globalt perspektiv.
Vi snakker nærmere om hvilke muligheter vi har i dag med Innovasjon Norge og Norsk Filminstitutt.
Daglig leder hos 657 Oslo, Pira Thiru, som gir oss et innlegg om hvordan det er å etablere seg og skape fremtidens arbeidsplasser.
-
: Avslutning
Vi tar forbehold om endringer i programmet.
-
: Afterwork
Lett servering er inkludert.
Foredragsholdere
-
Bernt Gudmund Apeland
Administrerende direktør, Hovedorganisasjonen Virke -
Runar Wiksnes
Sjefanalytiker, Hovedorganisasjonen Virke -
Louise Kongsholm
Administrerende direktør, sjefredaktør, konsulent og trendforsker, Pej-gruppen -
Camilla Tepfers
Partner, inFuture -
Carina Elise Godou
TikTok-ekspert og foredragsholder -
Solveig Solveig
Prosjektleder/seniorrådgiver, Hovedorganisasjonen Virke -
Margreth Olin
Regissør og produsent -
Ulf Andersen
Statistikksjef NAV -
Tom Fleming
Direktør, Fleming Creative Consultancy, UK -
Pira Thiru
Daglig leder, 657 Oslo -
Håvard Krogedal
Employ -
Karl-Dag Kjosavik
Employ
På scenen fra Virke
-
Rhiannon Hovden Edwards
Bransjedirektør kultur og opplevelser, Hovedorganisasjonen Virke -
Audun Pettersen
Bransjedirektør reiseliv, Hovedorganisasjonen Virke -
Åse Kringstad
Bransjeleder Produsentforeningen, Hovedorganisasjonen Virke -
Emma Lind
Bransjeleder, Hovedorganisasjonen Virke

Overnatting Hotel Continental
Virke Arenas gjester kan benytte rabattkoden 200923VIR. Rom må bestilles via hotellet, enten på eller telefon.
Standard enkeltrom 2995 kroner
Superior dobbeltrom 3195 kroner
Deluxe dobbeltrom 3395 kroner
Juniorsuite 6000 kroner
Samtlige priser gjelder for 1 person, per natt. For flere gjester kommer ett tillegg i pris på 200 kroner per døgn. Prisen inkluderer frokost, trådløst internett samt skatter og avgifter.
Fri kansellering innen klokken 16.00 dagen før ankomst.
Kontakt
-
Meyla Sylvestog Enerly
Leder programkomite, Hovedorganisasjonen Virke -
Svein Erik Santiago Davidsen
Sponsoransvarlig, Hovedorganisasjonen Virke -
Beate Sneve Larsen
Eventansvarlig, Hovedorganisasjonen Virke
Medlemskap i Virke
Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Juridisk bistand og rådgivning
Våre rådgivere og advokater hjelper deg med forretningsjus og arbeidsrett. Har du større juridiske utfordringer stiller vi med et av Norges ledende advokatmiljøer.
-
Analyser og innsikt
Vi leverer analyser, indekser og innsikt for en rekke bransjer. Våre skreddersydde rapporter gir deg informasjonen du trenger for å fatte de riktige beslutningene.
-
Fordelsavtaler og rabatter
Vi tilbyr en rekke fordelsavtaler som en virksomhet trenger, på alt fra drivstoff til strøm og telefoni. Du får også rabatter på alle kurs hos Virke og NKI nettstudier.