Åpenhetsloven
Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Den stiller også krav til åpenhet og innsyn for offentligheten i hvordan virksomhetene jobber med dette. Usikker på hvor du skal starte arbeidet med åpenhetsloven? Våre forretningsjurister har laget en startpakke som hjelper deg i gang steg for steg.
Snarveier
Åpenhetsloven, eller Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, som er lovens fulle navn, trådte i kraft 1. juli 2022.
Loven gjelder for større virksomheter (se definisjon av “større” under Ofte stilte spørsmål nederst på siden). Mindre virksomheter er ikke direkte omfattet av loven, men kan bli påvirket av den allikevel. Dette gjelder særlig for de som er leverandører til større virksomheter, og som kan møte krav om å leve opp til de samme standardene.
Menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold: Plikt til å skaffe oversikt både internt og eksternt
Alle virksomheter som omfattes av loven er pålagt å utføre aktsomhetsvurderinger. Formålet her er å skaffe oversikt og analysere risiko for at det skjer brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, både internt, i leverandørkjeder og hos øvrige forretningspartnere.
Hvis du oppdager at det skjer ting som har negativ påvirkning på mennesker og deres arbeidsforhold, har du og virksomheten ansvar for å forsøke å stanse, redusere eller forebygge dette.
Både arbeidet med å analysere risiko og tiltakene etter eventuelle funn skal deles åpent og være lett tilgjengelig for offentligheten.
Virkes "venstre hånd" for å komme i gang med åpenhetsloven
Virkes "høyre hånd" for å komme i gang med åpenhetsloven
Er du i rute?
Bærekraftsarbeid – Strategi og praktisk gjennomføring - Onlinekurs
Kurset gir innføring i verktøyene du trenger for å lage en strategi og arbeide med bærekraft i bedrift. Det gir grunnlag for å utvikle en strategi og starte praktisk gjennomføring. Kurset legger vekt på den grønne delen av bærekraftsbegrepet.
Innhold i startpakken
- Styresak for forankring av ansvarlighet: Hvordan gjennomføre
- Retningslinjer for ansvarlighet: Hvordan etablere, gjennomføre og kommunisere
- Spørreskjema til leverandører
- Forslag til kontraktsvilkår
- Verktøy for kartlegging og aktsomhetsvurderinger
- Mal for redegjørelse på nettside
- Mal for svar på innsynsbegjæring
- Budsjett: Hvor mye ressurser bør virksomheten sette av
For Styres abonnenter
Abonnenter av Styres har startpakken tilgjengelig i området Åpenhetsloven under Styrearbeid. Last ned startpakken her. (Krever innlogging i Styres).
Relevante kurs
Se alle arrangementerOfte stilte spørsmål om åpenhetsloven
-
Hvem gjelder loven for?
Loven vil i første omgang gjelde for ca 8 830 bedrifter.
-
Trenger du å gjøre noe dersom loven ikke gjelder direkte for din virksomhet?
Virkes erfaring så langt er at bedrifter som er omfattet av loven i stor grad gjennom kontrakter vil kreve at også sine leverandører gjennomfører aktsomhetsvurderinger. En bedrift som ikke selv er omfattet av loven, men som leverer til bedrifter som er omfattet, bør derfor i praksis forberede seg på å utføre aktsomhetsvurderinger.
-
Hva må virksomheten gjøre for å følge loven?
Styret må først fatte vedtak om at selskapet skal drive ansvarlig når det gjelder menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
-
Hva bør virksomheten gjøre nå for å følge loven?
-
Hvordan skal virksomheten bruke den overordnede analysen på dette tidspunktet?
-
Hvilke krav stilles til virksomhetens redegjørelse for aktsomhetsvurderingene?
-
Hvor skal redegjørelsen for aktsomhetsvurderingene offentliggjøres?
-
Når skal redegjørelsen for aktsomhetsvurderingene offentliggjøres?
-
Hvem kan kreve innsyn etter loven, og hvilken informasjon kan de kreve?
-
Når kan det kreves innsyn?
-
Stilles det formkrav til innsynsbegjæringer?
-
Hva plikter virksomheten å informere om ved en innsynsbegjæring?
-
Når skal innsynsbegjæringer besvares?
-
Når kan informasjonskrav avslås?
-
Hvilke saksbehandlingsregler gjelder ved avslag?
-
Hva kan virksomheten gjøre nå for å være forberedt?
Kontakt
Vurderer du medlemskap i Virke?
Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.