Åpenhetsloven
Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Den stiller også krav til åpenhet og innsyn for offentligheten i hvordan virksomhetene jobber med dette. Usikker på hvor du skal starte arbeidet med åpenhetsloven? Våre forretningsjurister har laget en startpakke som hjelper deg i gang steg for steg.
Snarveier
Åpenhetsloven, eller Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, som er lovens fulle navn, trådte i kraft 1. juli 2022.
Loven gjelder for større virksomheter (se definisjon av “større” under Ofte stilte spørsmål nederst på siden). Mindre virksomheter er ikke direkte omfattet av loven, men kan bli påvirket av den allikevel. Dette gjelder særlig for de som er leverandører til større virksomheter, og som kan møte krav om å leve opp til de samme standardene.
Menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold: Plikt til å skaffe oversikt både internt og eksternt
Alle virksomheter som omfattes av loven er pålagt å utføre aktsomhetsvurderinger. Formålet her er å skaffe oversikt og analysere risiko for at det skjer brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, både internt, i leverandørkjeder og hos øvrige forretningspartnere.
Hvis du oppdager at det skjer ting som har negativ påvirkning på mennesker og deres arbeidsforhold, har du og virksomheten ansvar for å forsøke å stanse, redusere eller forebygge dette.
Både arbeidet med å analysere risiko og tiltakene etter eventuelle funn skal deles åpent og være lett tilgjengelig for offentligheten.
Virkes "venstre hånd" for å komme i gang med åpenhetsloven
Virkes "høyre hånd" for å komme i gang med åpenhetsloven
Er du i rute?
Åpenhetsloven – Dette må du gjøre nå
Er du på rett spor om rapportering etter åpenhetsloven?
Innhold i startpakken
- Styresak for forankring av ansvarlighet: Hvordan gjennomføre
- Retningslinjer for ansvarlighet: Hvordan etablere, gjennomføre og kommunisere
- Spørreskjema til leverandører
- Forslag til kontraktsvilkår
- Verktøy for kartlegging og aktsomhetsvurderinger
- Mal for redegjørelse på nettside
- Mal for svar på innsynsbegjæring
- Budsjett: Hvor mye ressurser bør virksomheten sette av
For Styres abonnenter
Abonnenter av Styres har startpakken tilgjengelig i området Åpenhetsloven under Styrearbeid. Last ned startpakken her. (Krever innlogging i Styres).
Relevante kurs
Se alle arrangementerLedelse i en mer kompleks og usikker tid - Kurs
På dette kurset vil du få trening i og verktøy til å utøve god ledelse i komplekse og usikre tider.
Ofte stilte spørsmål om åpenhetsloven
-
Hvem gjelder loven for?
Loven vil i første omgang gjelde for ca 8 830 bedrifter.
-
Trenger du å gjøre noe dersom loven ikke gjelder direkte for din virksomhet?
Virkes erfaring så langt er at bedrifter som er omfattet av loven i stor grad gjennom kontrakter vil kreve at også sine leverandører gjennomfører aktsomhetsvurderinger. En bedrift som ikke selv er omfattet av loven, men som leverer til bedrifter som er omfattet, bør derfor i praksis forberede seg på å utføre aktsomhetsvurderinger.
-
Hva må virksomheten gjøre for å følge loven?
Styret må først fatte vedtak om at selskapet skal drive ansvarlig når det gjelder menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
-
Hva bør virksomheten gjøre nå for å følge loven?
-
Hvordan skal virksomheten bruke den overordnede analysen på dette tidspunktet?
-
Hvilke krav stilles til virksomhetens redegjørelse for aktsomhetsvurderingene?
-
Hvor skal redegjørelsen for aktsomhetsvurderingene offentliggjøres?
-
Når skal redegjørelsen for aktsomhetsvurderingene offentliggjøres?
-
Hvem kan kreve innsyn etter loven, og hvilken informasjon kan de kreve?
-
Når kan det kreves innsyn?
-
Stilles det formkrav til innsynsbegjæringer?
-
Hva plikter virksomheten å informere om ved en innsynsbegjæring?
-
Når skal innsynsbegjæringer besvares?
-
Når kan informasjonskrav avslås?
-
Hvilke saksbehandlingsregler gjelder ved avslag?
-
Hva kan virksomheten gjøre nå for å være forberedt?
Kontakt
Medlemskap i Virke
Medlemskapet gir tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Juridisk rådgivning
Medlemmer i Virke kan registrere saker innen arbeidsrett eller sende til forretningsjuridisk. Du kan også benytte deg av vår rådgivningstelefon, ring oss på 22 54 17 00.
Se hva du får av juridisk bistand.
-
Analyser og innsikt
Vi leverer analyser, indekser og innsikt for en rekke bransjer. Våre skreddersydde rapporter gir deg informasjonen du trenger for å fatte de riktige beslutningene.
-
Fordelsavtaler og rabatter
Vi tilbyr en rekke fordelsavtaler som en virksomhet trenger, på alt fra drivstoff til strøm og telefoni. Du får også rabatter på alle kurs hos Virke og NKI nettstudier.