Åpenhetsloven
Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Den stiller også krav til åpenhet og innsyn for offentligheten i hvordan virksomhetene jobber med dette. Usikker på hvor du skal starte arbeidet med åpenhetsloven? Våre forretningsjurister har laget en startpakke som hjelper deg i gang steg for steg.
Snarveier
Åpenhetsloven, eller Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, som er lovens fulle navn, trådte i kraft 1. juli 2022.
Loven gjelder for større virksomheter (se definisjon av “større” under Ofte stilte spørsmål nederst på siden). Mindre virksomheter er ikke direkte omfattet av loven, men kan bli påvirket av den allikevel. Dette gjelder særlig for de som er leverandører til større virksomheter, og som kan møte krav om å leve opp til de samme standardene.
Menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold: Plikt til å skaffe oversikt både internt og eksternt
Alle virksomheter som omfattes av loven er pålagt å utføre aktsomhetsvurderinger. Formålet her er å skaffe oversikt og analysere risiko for at det skjer brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, både internt, i leverandørkjeder og hos øvrige forretningspartnere.
Hvis du oppdager at det skjer ting som har negativ påvirkning på mennesker og deres arbeidsforhold, har du og virksomheten ansvar for å forsøke å stanse, redusere eller forebygge dette.
Både arbeidet med å analysere risiko og tiltakene etter eventuelle funn skal deles åpent og være lett tilgjengelig for offentligheten.
Virkes huskeliste for å komme i gang med åpenhetsloven
Er du i rute?
Bærekraft – hvilke krav gjelder for små og mellomstore bedrifter
I dette webinaret gir Virke og Miljøfyrtårn deg en oppdatering på hvilke krav og reguleringer du som har en liten eller mellomstor bedrift må forholde deg til.
Bærekraft for små og mellomstore virksomheter - strategi og praktisk gjennomføring - kurs
Fra 2025 kommer det nye krav til bærekraftsrapportering for store virksomheter. Små og mellomstore virksomheter som leverer produkter og tjenester til større virksomheter eller det offentlige må forvente å dokumentere arbeid med bærekraft.
Bærekraftsrapportering – CSRD
Hvordan komme i gang med bærekraftsrapportering – og hvordan bruke det til styring?
Bærekraftsrapportering – CSRD
Hvordan komme i gang med bærekraftsrapportering – og hvordan bruke det til styring?
Ofte stilte spørsmål om åpenhetsloven
-
Hvem gjelder loven for?
Loven vil i første omgang gjelde for ca 8 830 bedrifter.
-
Trenger du å gjøre noe dersom loven ikke gjelder direkte for din virksomhet?
Virkes erfaring så langt er at bedrifter som er omfattet av loven i stor grad gjennom kontrakter vil kreve at også sine leverandører gjennomfører aktsomhetsvurderinger. En bedrift som ikke selv er omfattet av loven, men som leverer til bedrifter som er omfattet, bør derfor i praksis forberede seg på å utføre aktsomhetsvurderinger.
-
Hva må virksomheten gjøre for å følge loven?
Styret må først fatte vedtak om at selskapet skal drive ansvarlig når det gjelder menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
-
Hva bør virksomheten gjøre nå for å følge loven?
-
Hvordan skal virksomheten bruke den overordnede analysen på dette tidspunktet?
-
Hvilke krav stilles til virksomhetens redegjørelse for aktsomhetsvurderingene?
-
Hvor skal redegjørelsen for aktsomhetsvurderingene offentliggjøres?
-
Når skal redegjørelsen for aktsomhetsvurderingene offentliggjøres?
-
Hvem kan kreve innsyn etter loven, og hvilken informasjon kan de kreve?
-
Når kan det kreves innsyn?
-
Stilles det formkrav til innsynsbegjæringer?
-
Hva plikter virksomheten å informere om ved en innsynsbegjæring?
-
Når skal innsynsbegjæringer besvares?
-
Når kan informasjonskrav avslås?
-
Hvilke saksbehandlingsregler gjelder ved avslag?
-
Hva kan virksomheten gjøre nå for å være forberedt?
Kontakt
Vurderer du medlemskap i Virke?
Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.