Bærekraft for små og mellomstore virksomheter - strategi og praktisk gjennomføring - kurs

Fra 2025 kommer det nye krav til bærekraftsrapportering for store virksomheter. Små og mellomstore virksomheter som leverer produkter og tjenester til større virksomheter eller det offentlige må forvente å dokumentere arbeid med bærekraft.

Kurset går gjennom verktøy du kan bruke for å engasjere og forankre bærekraftsarbeidet hos ansatte, ledelse og styre i virksomheten. Deltakerne får en enkel mal på bærekraftstrategi som kan brukes i egen virksomhet. Presentasjonsmateriell som kan brukes i egen virksomhet.  

Du lærer

  • Hvordan en helhetlig bærekraftstrategi bør bygges 
  • Å gjøre en enkel verdikjedeanalyse for å vurdere miljøpåvirkning fra virksomheten 
  • Hvordan en gjennomfører og leder en vesentlighetsvurdering  
  • Å ta områder fra vesentlighetsvurdering over i strategi og setter mål  
  • Å kommunisere bærekraft i tråd med gjeldende regler for grønn markedsføring 

Etter kurset vil du kunne  

  • Organisere bærekraftsarbeid i virksomheten og utvikle en plan/strategi  
  • Lede en workshop for verdikjedeanalyse og vesentlighetsvurdering 
  • Prinsipper for hvordan arbeidet bør rapporteres og formidles til ansatte og kunder 

Kurset passer for

Kurset passer for alle som skal ha - eller ønsker å ta et ansvar for bærekraft i virksomheten, ledelse i små og mellomstore selskaper, styremedlemmer eller andre ansatte som skal arbeide med bærekraft. Det er ingen krav til forkunnskap. Du får størst utbytte av kurset dersom dere skal lage en ny eller bearbeide en eksisterende bærekraftstrategi. Kurset har en praktisk tilnærming og deltakerne vil få maler som de kan bruke i egen virksomhet.  

Kursholdere

Grønn omstilling og bærekraftig utvikling

Virke er pådriver og rådgiver for en mer bærekraftig handels- og tjenestenæring. Vi jobber politisk for at det skal lønne seg å være bærekraftig, og tilbyr verktøy og kurs som hjelper våre medlemmer å omstille seg til en mer sirkulær økonomi.

Les mer

Ofte stilte spørsmål

  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsj
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av kursavgiften.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell avmelding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Du kan flytte din deltakelse til en senere gjennomføring uten ekstra kostnader hvis du gjør dette minst 10 dager før oppstart. Vær oppmerksom på at du mister mulighet til å kansellere din deltakelse etter denne endringen.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse?

    Våre kurslokaler er tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse.

  • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

    Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.

    Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

    Bedriftsinterne kurs

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post 

Gode råd, rett i innboksen!

Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.

Du kan melde deg av når som helst.

Snart i mål...

Smart valg!

Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv. 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Rettigheter og plikter ved arbeidstakers sykefravær - digitalt kurs

    Lær hvordan du håndterer sykefraværet på en korrekt måte. At rettigheter og plikter i denne forbindelse gjennomgås på en god måte, er viktig både for deg og den ansatte.

  2. Bruk av ChatGPT i HR og rekruttering

    Teknologi utvikler seg raskere enn noen gang. Kurset gir deg nøkkelen til hvordan du kan dra nytte av AI for å effektivisere rekrutteringsarbeidet ditt, gjennom praktisk bruk av ChatGPT.

  3. Innspillsmøte til Innovasjons- og samskapingsutvalget

    Virke inviterer til innspillsmøte med lederen av Innovasjons- og samskapingsutvalget, Kjell Erik Øie. Utvalget ble oppnevnt av Regjeringen 18. oktober 2024.

  4. Spillprisen 2024

    Vi inviterer til storslått prisutdeling, faglig påfyll og networking i Trondheim fredag 28. mars 2025.

  5. Frokostmøte om små og kritiske helseutdanninger

    Små og kritiske helseutdanninger: hvordan sikrer vi at utdanningssystemet svarer på behovene i samfunns- og arbeidsliv?

Medlemskap i Virke

Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene