Årets viktigste møteplass for deg som jobber med handel og tjenester

Vi møtes i Nova Spektrum 19. september.

Bedriftsledere, gründere og teknologer i handels- og tjenestenæringene står i spissen for utvikling, verdiskaping og endring av norsk næringsliv.

Det skal dere fortsette med. Men hvilke veier skal virksomheten ta, og hvordan kan man kombinere mennesker og teknologi for en bærekraftig omstilling?  

Verden endrer seg raskt. Hver dag tas det store og små valg. Det er uendelig med muligheter, men de mange valgene kan også gjøre det uoversiktlig. I dag, i morgen og de neste tiårene møter norske virksomheter utfordringer, og blir dermed tvunget til å ta valg.

I år skal Handelskonferansen inspirere til valg som både gir fart og trygghet – for vekst og verdi. 

Velkommen til Handelskonferansen – veivalg for fremtiden!

Program

  • : Veivalg for fremtiden – velkommen ved Bernt Apeland

    Hvordan tar norske virksomheter valg som flytter, skaper og inspirerer? Næringslivet endrer seg, og hver dag dukker det opp utfordringer og muligheter man for ti år siden aldri hadde forutsett. På Handelskonferansen 2024 står vi samlet om utfordringene, men den enkelte skal inspireres til å ta sine valg.

  • : Statsminister Jonas Gahr Støre åpner Handelskonferansen 2024

  • : Død over dyrtiden?

    En analyse fra sjefanalytiker Runar Wiksnes.

    For å ta valg som gir verdi må du ha grep om nåtiden. I denne ferske analysen får du innblikk i puls og pust hos handels- og tjenestenæringene, som nå beveger seg fra dyrtid til gryende optimisme. 

  • : Kunstig intelligens er mer enn teknologi: hvordan velge vei?

    Jill Walker Rettberg mener KI ikke bare handler om algoritmer og maskiner, men også om kultur og mennesker.

    Det betyr at vi alle er med på å påvirke hvilken teknologi vi utvikler og hvordan vi tar teknologien i bruk.

    Professoren viser eksempler både på hva som kan gå galt med kunstig intelligens og på mulighetene teknologien kan gi hvis vi griper den riktig an. Hvilken vei vil du velge?

  • : Pause

Spor 1 - Handelskonferansen

Spor 1 retter seg mot deg som er bedriftsleder, markedssjef, virksomhetsleder eller lignende.

  • : Tallene du har gledet deg til

    Lasse André Paulsen gir deg høydepunktene fra Handelsrapporten 2024, og du får en pekepinn på hvilke av fjorårets valg som viste seg å være ekstra lønnsomme.

  • : Når blir det nullrente igjen?

    Sjeføkonom i Virke, Lars Haartveit legger frem rykende fersk konjunkturrapport og kommer med sine prognoser for hvorvidt det økonomiske bildet lysner eller mørkner.

  • : Valgene som ble avgjørende

    Når teknologi, samfunnet og dyrtiden rokker ved det vi driver med; hvilke store valg har gitt virksomhetene gledestårer og grå hår? Konsernsjef i Maxbo, Trond Bentestuen, Country Manager Martina Pohjanen, Jysk Norway, assisterende direktør i Yellow Retail AS, Trude Navarsete og administrerende direktør i  Voice Norge AS, Johnny Ottesen, deler åpenhjertig med flere andre i denne panelsamtalen.  

  • Retail fra analytikerens øyne

    Han har i flere år blitt kåret til Norges beste aksjeanalytiker innen konsum av både Kapital og Prospera. Hvordan ser Ole Martin Westgaard i DNB Markets på retail og fremtiden for bransjen? Hør hans spådommer og hva han tror bli avgjørende for morgendagens vinnere. 

  • : Næringsministeren tale

    Regjeringens ambisjoner for norsk næringsliv, ved næringsminister Cecilie Myrseth.

  • : Lunsj

  • : Blod, svette og bærekraft?

    Leder for bærekraft i Virke, Tord Dale, tar oss gjennom regelverket som treffer deg og din virksomhet fremover. Hvilke strategiske vurderinger gjør ledere når de skal ta virksomheten i en mer bærekraftig retning, og hvilke forutsetninger må på plass for at vi skal lykkes med en lønnsom omstilling?

  • : Å lede i en omskiftelig verden

    Hvilke risikoer løper de tradisjonelle virksomhetene i retail i fremtiden? Styreleder i IKEA, Lars-Johan Jarnheimer, snakker om ledelse og endringsprosessene som i fremtiden vil påvirkes vel så mye av de eksterne som de interne forholdene i virksomhetene. Hvor kan det går galt, og hvordan kan ledere stålsette seg for å ta kloke valg?

  • : Bærekraft - hva kan gå galt?

    I denne bolken møter du blant annet CEO i Q-meieriene, Kristine Aasheim, i tillegg til at du får høre daglig leder og gründer i Tørn, Anjali Bhatnagar, og CEO i Kezzler, Christine Charlotte Akselsen, dele sin kunnskap om hvorfor digitalisering er en forutsetning for bærekraft, og hva som fort kan gå galt.   

  • : Hvordan fremmer konkurransepolitikken innovasjon og bærekraft

    Norsk økonomi er i omstilling. Bærekraft krever innovasjon og utvikling. Konkurransedirektør Tina Søreide tar opp hvordan vi sikrer konkurranse for å fremme bærekraft, og samarbeid innenfor regelverket når det er nødvendig?

  • : Den bærekraftige forbruker – en illusjon eller virkelighet?

    Den norske markedsanalysebransjen studerer hver dag befolkningens meninger, holdninger og preferanser. I dette dialogbaserte innlegget vil Sunneva Kilsti fra Opinion, Kjersti Kræmmer fra Respons analyse og Lars Erik Lie fra Ipsos bruke ulike nasjonale og internasjonale studier for å belyse hvor bærekraftige norske forbrukere egentlig er og hvilken betydning bærekraft vil ha for handelsstanden i fremtiden.

  • Kundeinnsikt i dyrtid

    I dyrtid trekker konsumentene fortsatt til kjøpesentre. De har økende krav og forventninger til hva en fysisk handleopplevelse skal og bør være. RetailX innhenter hvert år store mengder data fra kjøpesentre fra nord til sør og Anneli Brodin deler innsikt rundt hvordan kundetilfredsheten utvikler seg. 

    Få et innblikk i interessante nøkkelfunn og innsikt om hvordan kjedene øker omsetning og konvertering gjennom teknologi utviklet for medarbeidere i butikk. 

  • : Kundekappløpet 2.0

    Slik internett endret en hel verden og forbrukernes handlemønstre, vil KI endre alt i kampen om kundene. Ken Hughes mener vi må snakke mindre om algoritmer og tunge datasett – og mer om veivalgene virksomheter nå må ta.

    Valgene må tas for en hensiktsmessig bruk av kunstig intelligens – til bygge mer effektive og engasjerende kundeforbindelser. Med nye kanaler, teknologi og forventninger blant forbrukerne må handelsaktørene investere tungt i kundeopplevelsen.

  • : Pause

  • : Norges totalberedskap og næringslivets rolle i kriser

    Det går kortere og kortere tid mellom krisene, og Norges totalberedskap er viktigere enn på lenge. Men hvilken rolle bør næringslivet ha? Og hvilke utfordringer er det næringslivet bør være spesielt forberedt på? Erna Solberg fikk på alvor kjenne på landets beredskap da pandemien traff Norge i mars 2020.

    Hvilken refleksjon har hun gjort seg i ettertid rundt hva som fungerte, men ikke minst hvor smertepunktene er? Hvilke tanker har hun om hvordan næringslivet bør bidra til en totalberedskap? 

  • : KI i handelen – hva betyr det egentlig?

    Pål Wibe, gir sine refleksjoner på hvorfor og hvordan AI blir viktig for din bedrift fremover.

  • : Hvem skal bestemme og hvem skal bli rik?

    Andreas Ekström stiller store spørsmål – og gir også svar på hvordan teknologi og mennesker skal virke sammen. Hvordan skal vi forstå menneskets plass i revolusjonen av kunstig intelligens?

    Det vil bli av stor betydning hvem som har kapasitet til å kontrollere verktøyene – og ikke minst, kontrollere de endelige resultatene. Ekströms mantra er: Ta fatt på det nye. Ikke med frykt – men med opplyst arbeidsvilje og entusiasme.

  • : Afterwork og prisutdeling

Spor 2 – Arbeidsliv, inkludering og omstilling

Med et arbeidsliv i konstant endring, er det hele tiden behov for å løfte blikket og se sammenhenger, muligheter og utfordringer. Hvordan vi kan ligge i forkant, tilpasse oss- og tilrettelegge for at vi er klare for det som kommer rundt neste sving også? 

På bolken arbeidsliv gir vi plass til inspirasjon og nye tanker rundt mangfold, inkludering, teknologi - og mennesker.

  • : Åpning ved arbeids- og inkluderingsminister, Tonje Brenna (Ap)

  • : Knabbe konkurrentens ansatte: Dårlig gjort eller viktig for bransjen?

    Visste du at det er ulovlig å inngå avtaler rundt lønn og rekruttering med konkurrerende bedrifter? Konkurransedirektør Tina Søreide forteller hvorfor – og viser oss eksempler fra internasjonale saker.

  • : Hvem må jobbe til de er 80 år?

    Vi går en fremtid i møte der nesten all befolkningsvekst ligger i de eldste aldersgruppene, og antall mennesker i yrkesaktiv alder står på stedet hvil. Statistikksjef i NAV, Ulf Andersen, er klar på hvorfor vi trenger økt inkludering mer enn noen gang.

  • : Taus kunnskap møter maskin

    Vi har lenge prøvd å få datamaskiner til å utføre oppgaver som vanligvis gjøres av mennesker. Dette har vist seg å være utfordrende på grunn av de ansattes tause kunnskap, som er vanskelig å overføre til maskiner. Vi er derfor fortsatt avhengige av mennesker i stor grad.

    Samtidig kommer det ny maskinlæringsteknologi som ser ut til å kunne gjøre mye av det samme som mennesker. I dette foredraget forklarer forsker Tor Sporsem hvorfor det likevel vil være grunnleggende utfordringer knyttet til ansattes bruk av taus kunnskap, og han deler funn fra norske bedrifter.

  • : Servicebransjen: De lokale heltene?

    En rapport fra Menon viser at servicehandelen spiller en sentral rolle i å skape jobber, møteplasser og et trygt anker for ungdom i spredtbygd strøk. Så hvordan jobber disse lokale servicehandel-bedriftene?

    I denne panelsamtalen møter vi daglig leder i Aktivt Pusterom, Marianne Hole, festivalsjef for Ravnedalen Live, Mira Svartnes Thorsen og daglig leder ved Circle K Bagn, Synnøve Sandvik. 

  • : Hvordan skape «god butikk» med mangfold?

    Hos Coop Mega Kolbotn er alle ansatte en del av arbeidet mot felles visjon og mål. Da spiller det ingen rolle hvem du er – det viktige er hva du bidrar med, og at du er en del av teamet. Dette har gitt denne butikken særdeles gode resultater, både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Du møter Vincent Blom, regionssjef Coop Øst og Elena Simeonova, Butikksjef Coop Mega Harbitz Torg, tidligere assisterende butikksjef Coop Mega Kolbotn 2020-2024.

  • : Fra diskriminert til best kvalifisert

    Daglig leder i InClue AS, Tor Andreas Bremnes, forteller om mulighetene som oppstår ved inkluderende rekruttering, og hvordan man kan lykkes i et ekskluderende arbeidsmarked.

  • : Lunsj

  • : Inkludering – fra ord til handling og verdier som varer

    Mangfold og inkludering i arbeidslivet er på alles lepper ettersom utfordringer og muligheter står i kø. Mange står utenfor arbeidsmarkedet samtidig som virksomheter mangler arbeidskraft.  Men hvem kan fortelle oss hvordan inkludering kan gjøres i praksis? Bli med på en spennende sesjon der vi «boozter» din evne til å skape verdier som varer med gode strategier for arbeidsinkludering.

  • : Er det mulig å skape mer verdi med forskjellige folk?

    Hvilke verdier kan skapes? Fordeler ved å være inkluderende. Ved Laura Traavik og Ola Martin Jensen, Høgskolen Kristiania.

  • Å lede mangfold i praksis. Om ledelse, fellesskap og kulturbygging

    Ved Janne Marie Frogner, Director of People and Culture og Elisa Gasperini, Director Sustainability and Social Responsibility i Ahlsell.

  • : Kan private investeringer bidra til mer inkludering?

    Grunnlegger og ledende partner i Den Sociale Kapitalfond, Lars Jannick Johansen forteller hvordan man kan skape attraktiv finansiell avkastning – med en positiv sosial effekt.

  • : Arbeidsinkludering – hva kan vi gjøre på arbeidsplassen

    • Påkledd med Virkes verktøykasse! Og mentor er et godt grep. Ved Kristin Walstad, bransjeleder utdanning, arbeid og inkludering og Heidi Enehaug, Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet
    • Den viktige lederrollen. Rom for læring og psykologisk trygghet. Ved Einar Wergeland-Jenssen AS3 Norge AS
    • Slik utvikler vi ansattes kompetanse. Ved Anne Mette Trontveit, Maskineriet
    • Vi gir flyktninger en mulighet med Handelslappen. Ved Ingvild Andersen, prosjektleder Handelslappen i Virke
  • Et samarbeid på tvers av folk og teknologi

    Med bakgrunn fra Google og Meta vil Foodora sin administrerende direktør, Prashant Søegaard (37), reflektere over møtet mellom generasjoner, mennesker og teknologi, og gi et oppspark til panelsamtalen om mangfold og samarbeid på tvers av generasjoner.

    Som norsk-indisk diplomatsønn har han vokst opp i India, Norge, Kenya og Tanzania. Tilbake i Norge leder han nå Foodora - et teknologidrevet selskap bestående av ledere av millennials-generasjonen med ansvar for avdelinger i hovedsak bestående av generasjon Z.

  • : Panelsamtale

    Panelsamtale med Marcus Mauritzon, Managing Director for Nordics & Baltics hos Transcom (Generasjon X).

  • : Hvordan fange og holde på unge arbeidstakere?

    Max Gouchan er gründer og har bygget opp alt fra kaffebar og pizzakjede til coworking-kontorer og telecom-butikk. Han har bred erfaring med å lede og inspirere unge, og har intervjuet over 125 Gen Z-arbeidstakere i Norden for å lære om hva de ser etter på en arbeidsplass og i en leder.

Programledere

  • Seniorrådgiver, Hovedorganisasjonen Virke
  • Sjefanalytiker, Hovedorganisasjonen Virke
  • Leder kompetanseutvikling, Hovedorganisasjonen Virke
  • Leder arbeidsrett SMB, Hovedorganisasjonen Virke

Medvirkende

  • Administrerende direktør, Hovedorganisasjonen Virke
  • Statsminister, Arbeiderpartiet
  • Sjefanalytiker, Hovedorganisasjonen Virke
  • Professor og forsker på digitale medier
  • Seniorrådgiver analyse, Hovedorganisasjonen Virke
  • Direktør og sjeføkonom, Hovedorganisasjonen Virke
  • Leder for bærekraft, Hovedorganisasjonen Virke
  • Styreleder i IKEA
  • Konsernsjef, Maxbo
  • Assisterende administrerende direktør, Yellow
  • Administrerende direktør, Voice Norge AS
  • CEO, Kezzler
  • Næringsminister, Arbeiderpartiet
  • Administrerende direktør, Kavli og Q-meieriene
  • Gründer og daglig leder, Tørn
  • Direktør, Konkurransetilsynet
  • Ansvarlig for bærekraft, Opinion
  • Seniorkonsulent, Ipsos
  • Rådgiver, Respons Analyse
  • Internasjonal ekspert på forbrukeratferd
  • Journalist og skribent, Sydsvenskan
  • Styreleder, Whiteaway og Forte Digital
  • Partileder

Medvirkende: Spor 2 – Arbeidsliv

  • Arbeids- og inkluderingsminister, Ap
  • Direktør, Konkurransetilsynet
  • Statistikksjef, NAV
  • Forsker, SINTEF
  • Eier og daglig leder, Aktivt Pusterom
  • Bilde av ansatt

    Medeier og styreleder, Vaktbua
  • Daglig leder, Circle K Bagn
  • Butikksjef, Coop Mega Harbitz Torg
  • Daglig leder, InClue AS
  • Bilde av ansatt

    Førsteamanuensis, Høyskolen Kristiania
  • Bilde av ansatt

    PhD candidate, Høgskolen Kristiania
  • Director People & Culture, Ahlsell Norge
  • Direktør for bærekraft og samfunnsoppdrag, Ahlsell Norge
  • Partner, Den Sociale Kapitalfond Inves
  • Organisasjonspsykolog og administrerende direktør, AS3 Norge
  • Administrerende direktør, Foodora
  • Managing Director, Nordics & Baltics hos Transcom
  • Gründer

Du møter også medlemmer fra disse konferansene

  1. Treningskonferansen 2024

    Ikke gå glipp av årets treningskonferanse, i helt ny drakt!

  2. Kultur- og opplevelsekonferansen 2024

    Årets viktigste møteplass for ledere innen kultur, kreative næringer, reiseliv og opplevelser.  

  3. Handelskonferansen 2024

    Årets viktigste møteplass for deg som jobber med handel og tjenester

  4. Ideell- og frivillighetskonferansen 2024

    Årets viktigste møteplass med faglig påfyll, inspirasjon og nettverksbygging

Priser

Medlem: 2490 kroner +mva
Ikke-medlem: 7900 kroner +mva

Ikke medlem?

Kontakt

  • Leder programkomite, Hovedorganisasjonen Virke
  • Sponsoransvarlig, Hovedorganisasjonen Virke
  • Eventansvarlig, Hovedorganisasjonen Virke

Medlemskap i Virke

Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene