Bærekraftsrapportering for CFO

I dette kurset får du oversikt over hvilke krav som stilles i EUs direktiv for bærekraftsrapportering, CSRD og hvordan du kan innrette rapporteringen i tråd med den europeiske standarden, ESRS. Kurset er rettet mot virksomheter i handels- og tjenestenæringen

Kurset er spesielt godt egnet for deg som er en del av ledergruppen, styremedlem, har lederansvar innenfor bærekraft eller jobber med finansiell rapportering.

Bakgrunn

I 2026 må alle virksomheter med flere enn 500 ansatte rapportere i tråd med EUs nye direktiv for bærekraftsrapportering, CSRD. Stadig flere virksomheter vil i løpet av de neste årene omfattes av kravene.

Kurset er et heldagskurs og består av en kombinasjon av tradisjonell undervisning og foredrag, og arbeid med konkrete case i grupper.

I løpet av kurset vil du få oversikt over kravene i CSRD og den europeiske rapporteringsstandarden ESRD. Deltakerne vil utfordres på ledelse og organisering av arbeidet med rapportering.

Læringsutbytte

  • Få oversikt over EUs direktiv for bærekraftsrapportering, CSRD og European Sustainability Reporting Standard
  • Hvordan organisere arbeidet med å gjennomføre en dobbel vesentlighetsvurdering
  • Hvordan etablere systemer og rutiner for bærekraftsrapportering
  • Hvordan bruke bærekraftsrapportering i strategisk utvikling av selskapet

Kursinnhold

  • Etablere rutiner for rapportering i selskapet – hvor bør ansvaret ligge og hvordan skal dette beskrives i rapporteringen
  • CSRDs krav til beskrivelse av generelle prinsipp og kopling mot virksomhetens forretningsstrategi
  • Dobbelt vesentlighet/materialitet - hvordan gjennomføre en god vurdering
  • Hva har CSRD til felles med andre etablerte og anerkjente standarder for bærekraftsrapportering, slik som GRI, CDP o.a.?
  • Litt om klimagassregnskap – som en viktig del av bærekraftsrapporteringen

Kursdeltakere fra medlemsvirksomheter blir invitert til å delta i nettverk for bærekraftsrapportering som etableres høsten 2024. Her vil medlemsvirksomheter kunne dele beste praksis og erfaringer med rapportering. Mer informasjon kommer under kurset.

Kursholder

  • Inki Brown

    Director Strategy & Sustainability, PWC Bergen

Ofte stilte spørsmål

  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsj
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

    De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
    Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
    Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

  • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

    Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.

    Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

    Bedriftsinterne kurs

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Onlinekurs - Konflikthåndtering

    Hvordan løser du best konflikter på arbeidsplassen? Få nyttige råd og praktisk trening i å håndtere konflikter på en best mulig måte.

  2. Ditt medlemskap fra A til Å

    Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.

  3. Arrangerer du treningsreiser?

    I dette webinaret vil du få råd om hvordan du kan organisere sikre treningsreiser innenfor lovens grenser.

  4. Det viktigste om ansettelse

    Dette webinaret omhandler ansettelse.

  5. AI i handelen – hva har vi lært på London Retail Week

    Virke har vært på studietur på London Retail Week sammen med medlemmer fra handel, teknologi og rådgivningsbransjen. Vi ønsker å dele innsikt og trender fra turen. Vi får med partnere og handelsdeltakere til dette webinaret med noen presentasjoner samt paneldebatt.

Kontakt

Vurderer du medlemskap i Virke?

Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene