Turnusplanlegging

Turnusplanlegging er et omfattende prosjekt for å sikre et lovlig og systematisk arbeid som fungerer for både arbeidsgiver og ansatte. Kurset varer tre dager.

Kurset går over tre påfølgende dager i tidsrommet 09.30 til 15.30.

Læringsutbytte

Vi vil sikre at ledere, HR-personell og skiftansvarlige får nødvendig kompetanse for å sette opp korrekte og kostnadsbesparende bemanningsplaner.  Svein Arne Thrana, en av Norges beste på området vil gi deg et godt innblikk i turnusplanlegging og relevant lovverk. Kurset går over tre dager og gir deg en god innføring i arbeidsmiljøloven, ferietid, tariffavtaler og turnusplanlegging.

Kurset tar for seg bestemmelsene i dybde, og sørger for at du har den kunnskapen som kreves for å tilrettelegge turnuser og drive turnusplanlegging i din virksomhet. Programmet Notus vil bli brukt for å illustrere oppgavene.

Innhold

Vi går gjennom følgende temaer:

  • Straffebestemmelsene i arbeidsmiljøloven
  • Arbeidsmiljølovens kap.10 om arbeidstid
  • Tariffavtalens bestemmelser om arbeidstid, med rettspraksis
  • Gjøre oss ferdig med avtaleverket.
  • Forskjøvet arbeidstid med oppgaver
  • Helg- og høytidsavvikling
  • Ferieloven
  • Nye og betydelige endringer i arbeidsmiljøloven
  • Turnusplanlegging en prosess i 5 trinn
  • Helsemessige vurderinger i turnusplanlegging
  • Metodikk og oppsett av bemanning – og turnusplaner.
  • Oppgaver og gjennomgang av oppgavene
  • Diskusjon ved oppsett av turnusplaner
  • Primærgrupper og oppsett
  • Års- og ønsketurnusproblematikk

Kurset passer for

Ledere, administrasjon og involverte i turnusplanlegging.

Kursholder

  • Svein Arne Thrana

    Rådgiver og konsulent

    I turnusverdenen trenger han ofte ingen ytterligere introduksjon, da han regnes som en "guru" på området. Thrana har arbeidet selvstendig med turnusplanlegging, lover og tariffer siden 1980-tallet. Han jobber som rådgiver og konsulent for oppdragsgivere i både offentlig og privat sektor. Han har en lang referanseliste på både kursing og turnusoppsett for alle sektorer innen offentlig virksomhet, samt en rekke private aktører. Thrana har også gitt ut flere bøker om turnus, og han regnes som en av landets fremste på fagfeltet.

Ofte stilte spørsmål

  • Er det servering på kurset?

    Deltakeravgiften dekker full bevertning.

    • Morgen: Kaffe/te og frukt
    • Formiddag: Lunsj
    • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
    • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet

  • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
    • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
  • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

    Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

  • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

    De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
    Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
    Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

  • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

    Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.

    Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

    Bedriftsinterne kurs

  • Har du spørsmål om et kurs?

    Kontakt oss på

    Tlf 22 54 17 00 eller

    e-post 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Nye regler om verneombud og arbeidsmiljøutvalg fra 1. januar 2024

    I dette webinaret blir du oppdatert på de nye lovendringene, og du får også vite hva du som arbeidsgiver er pliktig å tilby av opplæring for verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget.

  2. Innspillsmøte Kreativ næring strategi Oslo

    Hovedorganisasjonen Virke inviterer medlemmer, næringsliv og samarbeidspartnere i Oslo til et åpent innspillmøte og spør hva skal til for å løfte kreativ næring nasjonalt?

  3. ReisePULS: Hvordan planlegger nordmenn å reise i 2024?

    Velkommen til årets første Reisepuls!

  4. Nye klima- og miljøkrav i anskaffelser – hva må du kunne?

    Fra og med 1. januar 2024 vil en ny endringsforskrift skjerpe kravene for ivaretakelse av klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser.

  5. Lederskap som virker – God ledelse på avstand

    I dette webinaret snakker vi med Per Kristian Haakonsen, utviklingssjef i ACAMS Airport Tower Solutions, om hvordan du kan skape en sterk bedriftskultur i en hybrid arbeidshverdag hvor mange jobbe hjemmefra eller har geografisk avstand til sin leder og andre kolleger.

Slik bruker du medlemskapet

Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene