10 tips som beskytter deg mot kataloghaier

Publisert:

​ Kataloghaier forsøker årlig å svindle norske bedrifter for over 2 milliarder. Her er ti tips som beskytter din virksomhet mot svindelforsøk.

Sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i Virke

​Etter at TV2 fortalte at mange norske bedrifter føler seg lurt av katalogselskapet 1801 Nummeropplysninga, ble to av lederne for selskapet pågrepet og siktet for grovt bedrageri.

Dette selskapet er likevel bare ett av mange katalogselskaper vi til stadighet mottar klager om fra våre medlemmer. Kataloghaier koster det norske næringslivet flere millioner kroner hvert år, ved hjelp av villedende markedsføring, falske fakturaer og aggressive fremgangsmåter.  

Dette er sleipe triks, som kan være krevende for både små og store bedrifter å oppdage. Men med litt oppmerksomhet og gode rutiner blant de ansatte, kan du unngå å havne i blemmen. Her er Virkes ti tips:

1. Innfør rutiner i bedriften om at én person håndterer denne type henvendelser
Dermed kan dere enklere sørge for at vedkommende aktivt er ute etter å oppdage svindelen, og at hun/han er oppdatert på nye svindelmetoder.  

2. Godta ikke et tilbud på telefon

Dersom du er interessert, be alltid om å få tilbudet tilsendt i posten eller på epost.
Vær likevel obs på at useriøse bedrifter av og til sender ordrebekreftelser eller faktura i stedet for tilbud. Virke tilbyr juridisk bistand og rådgivning for sine medlemmer i slike tilfeller.

3. Dersom det ikke er mulig å få et skriftlig tilbud, be om å få betekningstid
Hvis selgerne fortsatt presser på for å få deg til å godta  tilbudet umiddelbart, bør kanskje varsellampene starte å blinke.

4. Les tilbudet grundig – særlig avtalens varighet, bindingstid, fornyelse og pris
Ofte gir de useriøse en kort prøvetid med redusert pris, deretter en automatisk fornyelse opptil 36 måneder med en langt høyere månedspris.

5. Bekreft ikke opplysninger eller avtaler pr. sms eller over internett før du er helt sikker på innholdet
Et vanlig triks er å sende ut eposter og SMSer der vilkår og pris er gjemt godt ned i lange tekster.

6. Ikke forny en eksisterende avtale, uten å være sikker på at bedriften faktisk har denne avtalen
Mange selskaper opererer med gratisoppføringer, som de senere ber om fornyelse av til uakseptable priser. Den ansatte blir lurt til å tro at avtalen er en fornyelse av en tidligere betalbar tjeneste som bedriften selv har inngått.

7. Hvis du ikke er fornøyd eller mener deg lurt så protester skriftlig umiddelbart
Virkes medlemmer oppfordres til å kontakte vår forretningsjuridiske avdeling, for bistand og rådgivning. Vi kan også bistå i en eventuell rettsak eller i forliksrådet.

8. Mange avtaler har automatisk fornyelse så si opp avtalen skriftlig
Ved et prøveabonnement, kan det være lurt å si opp avtalen etter en kort periode, slik at den ikke automatisk fornyes uten at selgeren tar kontakt igjen.

9. Ikke betal et krav for å slippe unna et problem
Enkelte useriøse selskaper prøver å få deg til å betale en del av beløpet, for eksempel 50 %. Ikke inngår slike avtaler – de er med på å videreføre livsgrunnlaget til disse selskapene.

10. Hvis du bestrider et krav, kan det ikke sendes til inkasso
Ikke la deg skremme av slike trusler. Hvis du mener du har blitt lurt, stå på kravene. Er du Virke-medlem, ta kontakt med vår sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke, eller send en forespørsel til www.varslingslisten.no. Varslingslisten er et fellesprosjekt mellom flere parter i næringslivet, som skal veilede bedrifter i møte med villedende markedsføring og svindel.

Se TV2s saker om kataloghaiene her >>