Økende antall virksomheter melder om svindel- og bedrageriforsøk

Publisert:

​Sikkerhetsrådgiver i Hovedorganisasjonen Virke, Thor Martin Bjerke, forteller at han de siste ukene har fått et stigende antall henvendelser fra medlemmer som mener de enten har blitt forsøkt bedratt, eller som har blitt svindlet av pågående selgere eller ved hjelp av villedende post eller e-post.

​Det gjelder alt fra salg av domener, varemerkeregistrering, katalogoppføringer og førstehjelpsutstyr. Når det gjelder domenesalg og varemerkeregistrering henviser han til opplysning fra Patentstyret.

Når det gjelder katalogoppføringer sier han at det nesten uten unntak er svenske selgere som oppgir å ringe fra et bransjeblad eller en katalog med norsk navn. Det er ofte henvist til et norsk nettsted (www.domenenavn.no) og norsk adresse og norsk telefonnummer. Det er en kjent sak at det er mange svensker som arbeider i norske selskaper, og at det er vanlig at disse også driver med salg. Det er av den grunn lett å tro at det er seriøse leverandører som henvender seg for å selge sine produkter.

For å kontrollere om det er interessant å annonsere eller stå oppført i en slik katalog/nettsted har han et godt råd.

- Vil du selv slå opp i denne katalogen for å finne en leverandør og har du i det hele tatt hørt om nettstedet? Hvis et av spørsmålene kan besvares med NEI, bør du ikke tegne et abonnement.

Han advarer også mot å fylle ut "oppsigelsesskjemaer". Han forteller om godtroende virksomheter som har signert oppsigelse uten å vite at de i realiteten har bestilt et abonnement med oppsigelse. Disse "oppsigelsene" kan ofte koste opp mot 100 000 kroner. Bjerke sier at man ALLTID må lese det som står med liten skrift. Han legger også til at det er uhyre sjelden at en selger maser i dagevis for å få sagt opp et abonnement. Bare det bør få varsellampene til å lyse.

Han har også et annet tips.

- Sjekk telefonnummeret på anerkjente kataloger som 1881.no, gulesider.no og 180.no. Finnes de ikke der er det ingen grunn til å inngå avtale. Gjør også et søk på Google, Bing og lignende steder for å se om det finnes omtale av selskapet, ikke stol på deres egne hjemmesider. Sjekk også på NORID.no hvem som er domenet de referer til. Er det ikke et norsk selskap innenfor aktuell bransje, så vær skeptisk. Hvorfor skal f.eks. et cateringselskap utgi kataloger? Nettsteder som www.purehelp.no og www.proff.no vil også gi mye relevant informasjon. Finner du ikke selskapet der bør du være skeptisk.

Det siste i rekken av "tvilsomme fakturaer" er fakturaer på førstehjelpspakker.  Han har mottatt flere henvendelser der et selskap som tilsynelatende holder til i Oslo sender ut faktura på førstehjelpspakker. Summen på fakturaen er rundt 22 000 kroner. Nede på siden står det at man må betale forsinkelsesrente på 10 prosent per måned. Leser man videre så står det "Siden dette bare er et tilbud, er det ingen betalingsforpliktelse". Bjerke spør seg selv hvorfor man skal betale forsinkelsesrente på et tilbud? Teksten inneholder også flere skrivefeil.

Er du i tvil om noe er et forsøk på villedende markedsføring eller forsøk på bedrageri så kontakt Virke for råd. Du kan også sende en mail til  med informasjon om forsøket og vedlegge eventuelle e-poster eller dokumenter.