Skatte-, avgifts- og forenklingspolitikk som fremmer verdiskaping og vekst
Vi mener det er avgjørende at Norge har et skatte- og avgiftssystem som i større grad fremmer arbeid, verdiskaping, norsk eierskap og grønn omstilling. Skatte- og avgiftssystemet må tilpasses digitaliseringen og den internasjonale utviklingen, samt sikre like vilkår mellom norske og multinasjonale selskaper som opererer i Norge.
Norsk eierskap i næringslivet og norske gründere må få bedre skattevilkår gjennom redusert eierbeskatning.
Skatte- og avgiftspolitikken må i større grad stimulere til investeringer og omstilling. Alle virksomheter og alle utslippskilder må ha incentiv til å velge bærekraftige løsninger og kutte utslipp av klimagasser. Skatte- og avgiftspolitikken må legge til rette for en slik utvikling.
Brudd i IA-forhandlingene – hva skjer nå?
Det er brudd i IA-forhandlingene, hva betyr det for deg og din virksomhet?
Siste nytt
-
: Innføring av standardformat (EHF) for elektronisk faktura
Forslag om at elektronisk faktura skal bygge på standard dataformat har vært oppe flere ganger. Snart kan det bli en realitet. Myndighetene har løftet frem saken med sikte på å fremme et forslag om bruk av EHF-formatet (Elektronisk HandelsFormat) som standard i hele næringslivet, sannsynligvis neste år. I handelen er det allerede i bruk i mange bedrifter, kjeder og bransjer, med store effektiviseringsgevinster. Effektiviseringspotensialet kan imidlertid ikke tas helt ut før alle bruker det samme formatet.
Bruk av formatet er i dag frivillig for den enkelte fakturautsteder. Offentlig sektor har på sin side satt som betingelse at leverandører må fakturere i EHF-formatet. Det har vært ventet at bruken av EHF skulle skyte fart også i privat sektor, men utviklingen har stagnert. Det innebærer at heller ikke de som har tatt i bruk EHF vil kunne hente full effektiviseringsgevinst. Bedriftene må fortsatt håndtere flere «fakturaformater» fra sine leverandører.
Regnskap Norge, som Virke samarbeider med for å fremme forenkling for næringslivet, har beregnet forenklingsgevinsten til fem milliarder kroner for hele næringslivet ved å gå over til EHF.
Vi mener det skal være enkelt å drive virksomhet i Norge. For at vi skal få til det, må vi ha et effektivt byråkrati, hensiktsmessige lover og regler som er lette å forstå, samt et skatte- og avgiftssystem som i større grad fremmer arbeid, verdiskaping, norsk eierskap og grønn omstilling.
Fortell oss hva DU mener bør gjøres for at arbeidshverdagen skal bli enklere
-
Gebyr for behandling av forbrukerklager hos Forbrukertilsynet og FKU
Fra 1. juli 2024 må alle forbrukere som ønsker å få en sak behandlet til mekling hos Forbrukertilsynet og i Forbrukerklageutvalget (FKU) betale et saksbehandlingsgebyr.
Gebyrene skal betales av forbrukere som sender inn sine saker til behandling, og utgjør i dag 255 kr for en sak til mekling hos Forbrukertilsynet og 1277 kr for en sak for Forbrukertvistutvalget.
For Virkes medlemmer er det i dialogen med kundene nyttig å kjenne til at klageadgangen til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget, som tidligere var kostnadsfri, nå innebærer at det skal betales et gebyr for behandling av saken.
Ved et forlik etter mekling kan det avtales hvem som skal dekke kostanden av behandlingen av saken gjennom mekling for Forbrukertilsynet. Hvis forbrukeren krever å få gebyrkostnadene erstattet av i forbindelse med en sak for Forbrukertvistutvalget, vil utvalget ta stilling til spørsmålet ved behandling av saken.
-
Lovendring fra 1. oktober: Innskjerpet rett til kontant betaling
Stortinget har vedtatt endringer i finansavtaleloven som styrker forbrukernes rett til å betale med kontanter. Plikten til å tilby kontant betaling gjelder kun ved salg fra salgslokaler med betjening. Salgsboder utendørs og kiosker der kunden står ute faller utenfor.
Plikten til å tilby kontant betaling vil heller ikke gjelde for salg av varer fra automater, i ubetjente salgslokaler og lokaler som bare en begrenset krets av personer har adgang til. Plikten gjelder ikke ved kjøp der beløpet er høyere enn 20 000 kroner. Virke advarte i høringen mot at denne innskjerpingen vil virke fordyrende og vanskeliggjøre digital forretningsutvikling.
Endringene vil tre i kraft fra 1. oktober.
Se også:
Kontaktpersoner
Slik bruker du medlemskapet
Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.