Bærekraft for små og mellomstore virksomheter - strategi og praktisk gjennomføring - kurs
Fra 2025 kommer det nye krav til bærekraftsrapportering for store virksomheter. Små og mellomstore virksomheter som leverer produkter og tjenester til større virksomheter eller det offentlige må forvente å dokumentere arbeid med bærekraft.
Kurset går gjennom verktøy du kan bruke for å engasjere og forankre bærekraftsarbeidet hos ansatte, ledelse og styre i virksomheten. Deltakerne får en enkel mal på bærekraftstrategi som kan brukes i egen virksomhet. Presentasjonsmateriell som kan brukes i egen virksomhet.
Du lærer
- Hvordan en helhetlig bærekraftstrategi bør bygges
- Å gjøre en enkel verdikjedeanalyse for å vurdere miljøpåvirkning fra virksomheten
- Hvordan en gjennomfører og leder en vesentlighetsvurdering
- Å ta områder fra vesentlighetsvurdering over i strategi og setter mål
- Å kommunisere bærekraft i tråd med gjeldende regler for grønn markedsføring
Etter kurset vil du kunne
- Organisere bærekraftsarbeid i virksomheten og utvikle en plan/strategi
- Lede en workshop for verdikjedeanalyse og vesentlighetsvurdering
- Prinsipper for hvordan arbeidet bør rapporteres og formidles til ansatte og kunder
Kurset passer for
Kurset passer for alle som skal ha - eller ønsker å ta et ansvar for bærekraft i virksomheten, ledelse i små og mellomstore selskaper, styremedlemmer eller andre ansatte som skal arbeide med bærekraft. Det er ingen krav til forkunnskap. Du får størst utbytte av kurset dersom dere skal lage en ny eller bearbeide en eksisterende bærekraftstrategi. Kurset har en praktisk tilnærming og deltakerne vil få maler som de kan bruke i egen virksomhet.
Kursholdere
Tord Dale
Leder for bærekraft, Hovedorganisasjonen VirkeSolveig Irgens
Prosjektleder/seniorrådgiver, Hovedorganisasjonen Virke
Ofte stilte spørsmål
-
Er det servering på kurset?
-
Hvilke påmeldingsregler gjelder?
-
Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?
-
Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?
-
Kan kurset leveres bedriftsinternt?
-
Har du spørsmål om et kurs?
Gode råd, rett i innboksen!
Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.
Snart i mål...
Smart valg!
Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv.
Dette skjer hos Virke!
Se alle kurs og konferanserSkillet mellom arbeidstaker og oppdragstaker
Har du oppdragstakere i bedriften, eller vurderer du å inngå en slik avtale? Da er det viktig at du har oversikt over hva som skiller en arbeidstaker fra en oppdragstaker. Fra 1. januar 2024, trådte en ny lovendring i kraft, som avgjør at der det tidligere var tvil, så skal oppdragstaker være arbeidstaker. Vi har også fått en mer klargjørende lovbestemmelse av hva som er en arbeidstaker.
Omstillingen mot fremtidens helsevesen
Hvordan løser vi utfordringene i norsk helse- og omsorgsvesen? Og hva bør være de fremste eksemplene på oppgavedeling og forenkling, for å sikre god og enkel pasientflyt?
Det viktigste om overtid
I dette webinar går vi gjennom de viktigste reglene om overtidsarbeid: Når er det lovlig å jobbe overtid? Hvor mye overtidsarbeid er lovlig? Har den ansatte rett på overtidstillegg? Kan overtidsarbeidet avspaseres?
Grunnkurs i arbeidsmiljø/HMS - 40 timers onlinekurs
Dette er et lovpålagt 40 timers kurs for verneombud og arbeidsmiljøutvalg. Vi gir deg den grunnleggende innføringen i regelverket, arbeidsmiljøfaktorer, rollefordelingen og hvordan man bygger et godt arbeidsmiljø. Dette er et onlinekurs.
Verktøykassen i konkurransepolitikken
Virke inviterer til diskusjon om verktøykassen i konkurransepolitikken, og det foreslåtte nye etterforskningsverktøyet til Konkurransetilsynet.
Kontakt
Slik bruker du medlemskapet
Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.