Bærekraft for små og mellomstore virksomheter - strategi og praktisk gjennomføring - Onlinekurs

Fra 2025 kommer det nye krav til bærekraftsrapportering for store virksomheter. Små og mellomstore virksomheter som leverer produkter og tjenester til større virksomheter eller det offentlige må forvente å dokumentere arbeid med bærekraft.

Det er ingen planlagte datoer for dette kurset.

Finnes også som fysisk kurs

Kurset går gjennom verktøy du kan bruke for å engasjere og forankre bærekraftsarbeidet hos ansatte, ledelse og styre i virksomheten. Deltakerne får en enkel mal på bærekraftstrategi som kan brukes i egen virksomhet. Presentasjonsmateriell som kan brukes i egen virksomhet.  

Du lærer

  • Hvordan en helhetlig bærekraftstrategi bør bygges 
  • Å gjøre en enkel verdikjedeanalyse for å vurdere miljøpåvirkning fra virksomheten 
  • Hvordan en gjennomfører og leder en vesentlighetsvurdering  
  • Å ta områder fra vesentlighetsvurdering over i strategi og setter mål  
  • Å kommunisere bærekraft i tråd med gjeldende regler for grønn markedsføring 

Etter kurset vil du kunne  

  • Organisere bærekraftsarbeid i virksomheten og utvikle en plan/strategi  
  • Lede en workshop for verdikjedeanalyse og vesentlighetsvurdering 
  • Prinsipper for hvordan arbeidet bør rapporteres og formidles til ansatte og kunder 

Kurset passer for

Kurset passer for alle som skal ha - eller ønsker å ta et ansvar for bærekraft i virksomheten, ledelse i små og mellomstore selskaper, styremedlemmer eller andre ansatte som skal arbeide med bærekraft. Det er ingen krav til forkunnskap. Du får størst utbytte av kurset dersom dere skal lage en ny eller bearbeide en eksisterende bærekraftstrategi. Kurset har en praktisk tilnærming og deltakerne vil få maler som de kan bruke i egen virksomhet.  

Tidspunkt

Kurset går over to påfølgende dager fra klokken 09.30 til 12.00.
Du melder deg på en gang for begge kursdagene.

Kursholdere

Ofte stilte spørsmål

  • Om påmeldingsregler

    • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
    • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
    • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
  • Slik får du tilgang til onlinekurset

    • Etter påmelding får du automatisk tilsendt en lenke til å følge onlinekurset. Det er derfor viktig at du har oppgitt korrekt e-postadresse ved påmelding. Du vil også motta lenken til onlinekurset en time før sendestart.
    • Sørg for å være pålogget fem til ti minutter før kursstart, vi ønsker å starte presis. Opplever du problemer med lenken ta kontakt med oss. 
    • Chrome, Safari og Edge er nettleserne som fungerer best. Det er en fordel å ha en nyere versjon av nettleseren.
  • Er det noe annet du lurer på?

    Kontakt oss på

    Telefon 22 54 17 00 eller e-post 

Dette skjer hos Virke!

Se alle kurs og konferanser
  1. Ditt medlemskap fra A til Å

    Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.

  2. Det viktigste om ansettelse

    Dette webinaret omhandler ansettelse.

  3. AI i handelen – hva har vi lært på London Retail Week

    Virke har vært på studietur på London Retail Week sammen med medlemmer fra handel, teknologi og rådgivningsbransjen. Vi ønsker å dele innsikt og trender fra turen. Vi får med partnere og handelsdeltakere til dette webinaret med noen presentasjoner samt paneldebatt.

  4. Gravferdsansvar – gjennomgang av gravplassloven § 9

    I dette webinaret ser vi nærmere på gravplassloven § 9 som handler om den som sørger for gravferden.

  5. Skal du ansette sommervikar i år?

    Få et forsprang i konkurransen om arbeidskraft, gi ungdom en ferie- eller deltidsjobb!

Kontakt

Slik bruker du medlemskapet

Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene